• FOLLOW US
Cerita Artis, Hiburan

Kalah Gandingan Kali Pertama Rapper Fariz Jabba Dan OmarKENOBI

Fariz Jabba seorang rapper, penyanyi dan penari bekerjasama dengan produser dan rapper omarKENOBI untuk kali pertama dalam Kalah. Berikutan lagu Masa dari Fariz Jabba, lagu yang pernah menggoncang peminatnya dan memperoleh 2.5 juta aliran di Spotify dan hampir 1.5 juta tontonan di YouTube, Kalah bakal menggantikan kejayaan itu.

Mesej yang disampaikan oleh Kalah sangat jelas: Fariz Jabba dan omarKENOBI tidak akan pernah kalah. Apabila Masa dilancarkan, Fariz Jabba mula mengubah haluannya untuk tidak terbatas kepada rap sahaja. Kejayaan single Masa telah mematikan semua keraguan yang pernah wujud tentang bakat nyanyian Fariz Jabba. Kalah menguatkan lagi pegangan artistiknya: paduan suara yang mantap, digabungkan dengan keyakinan diri yang tinggi.

“Kami memutuskan tidak akan berfikir dua kali tentang perasaan kami ketika kami menulis lirik lagu ini, jadi lirik yang kedengaran seperti mengarut dan lucu dalam lagu ini adalah pemikiran saya yang paling jujur,” akui Fariz Jabba.

Keyakinan diri tidak akan mudah diperolehi, melainkan melalui cara artis menangani masalah semasa bekerja dan dalam kehidupan sehariannya: “Tidak kira berapa banyak masalah yang timbul, kekalahan bukan pilihan!” Fariz Jabba tidak akan pernah menyerah kalah.

omarKENOBI, produser dan rapper bagi lagu ini, mencipta beat untuk Kalah di studio rumahnya bersama Fariz Jabba. Trek hip hop berinspirasikan Trap ini dicipta berdasarkan kebebasan artistik yang tidak tersasar dari tujuan asalnya.

“Apa yang bermula sebagai satu lagu yang menghiburkan untuk Fariz dan saya ternyata menjadi sesuatu yang lebih besar. Mencipta Kalah adalah salah satu momen menghiburkan yang tulus dan saya sangat teruja ketika saya mengetahui lagu ini mendapat kelulusan untuk dilancarkan,” kata omarKENOBI.

Kalah adalah solo kedua untuk rapper omarKENOBI yang pernah tampil dalam single Sam Rui, Emir Hermono dan Fauxe. Lagu yang diintegrasikan dan dicipta berdasarkan daya kreativiti dan artistik hebat oleh kedua-dua rapper ini pasti membuat pendengar merasai ketulusan dan ketelusannya seperti kata pepatah melayu ‘apa tampangnya itulah tumbuhnya’, dan tumbuhnya adalah lagu yang terbaik.

TENTANG FARIZ JABBA
Fariz Jabba rapper berusia 23 tahun yang berasal dari Singapura ini menumpukan haluannya kepada gabungan antara budaya pop Melayu dan Barat yang menonjol sebagai unik di Asia Tenggara. Perjalanan seni Fariz Jabba bermula apabila beliau memuatnaik klip video yang memaparkan beliau membuat ‘freestyle raps’ dan ‘remixes’ dan menjadi viral di media sosial lantas menjadikan nama Fariz Jabba ‘trending’ di Singapura dan Malaysia dalam tempoh beberapa bulan selepas dimuat naik.

Perhatian yang diraih di media sosial membuahkan hasil apabila Fariz Jabba diberi peluang untuk muncul dalam Konsert 16 Baris yang dipaparkan di laman YouTube penyanyi rap, Joe Flizzow – persembahan Fariz Jabba itu telah berjaya meraih hampir 400,000 tontonan dalam masa kurang dari tiga bulan.

Kurang dari sebulan selepas penampilannya di Konsert 16 Baris, Fariz Jabba telah dijemput untuk membuat persembahan dalam festival muzik antaranya Urbanscapes, IGNITE! Festival Muzik, Festival Shine, dan Baybeats. Dua single Fariz Jabba (Ape Sia dan Masa) meraih satu juta tontonan di YouTube dalam tempoh tiga bulan selepas dilancarkan dan meraih hampir empat juta aliran di Spotify.

Menyandarkan gabungan aliran hip hop dan R&B lama dan baru sebagai panduan, rapper, penyanyi, dan penari ini kian mengorak langkah mencipta nama yang kukuh di pentas muzik arus perdana. Fariz Jabba bernaung di bawah Def Jam South East Asia sejak tahun 2019. Beliau mempunyai pengalaman bekerjasama dengan Gucci, Tommy Hilfiger, Hugo, dan merupakan sebahagian daripada ahli keluarga Nike.

Mengambil inspirasi dari kemampuannya untuk terus bergerak maju biarpun ditimpa halangan, Fariz Jabba berhasrat menggunakan muziknya untuk menyebarkan kegembiraan dan mesej positif kepada orang ramai. Ditambah dengan sikap suka bergurau yang ada pada dirinya pasti memudahkan beliau untuk membina hubungan baik dengan pengikutnya.

TENTANG OMARKENOBI
OmarKENOBI, rapper dari Singapura ini mula berkecimpung dalam bidang rap pada 2013,bersama kumpulannya Crew Haircut Mediocre. Sejak itu, beliau telah tampil membuat persembahan di beberapa festival muzik dan acara utama di dalam dan sekitar Asia Tenggara termasuk kemunculan di Festival St. Jeromes Laneway, Festival Jazz Antarabangsa Singapura dan banyak lagi.

Sebagai seorang artis yang menonjolkan kedua-dua aliran rap mainstream dan underground, omarKENOBI merancang untuk melancarkan solo terbarunya pada tahun ini. omarKENOBI juga pernah membuat kemunculan dalam rancangan 16 Baris terbitan penyanyi rap, Joe Flizzow pada tahun 2019.

Beliau pernah bekerjasama dengan beberapa artis lain dari Asia Tenggara seperti Sam Rui, Charlie Lim, Fauxe, Emir Hermono dan Intriguant. omarKENOBI juga mengutip inspirasi dari gabungan rapper lama dan baru, seperti Quest A Tribe Called, Stormzy dan banyak lagi.

TENTANG DEF JAM RECORDINGS ASIA TENGGARA
Def Jam telah tiba di Asia Tenggara secara rasmi. Sedangkan hip hop telah wujud di Asia Tenggara sejak beberapa dekad, dan mengubah alur budaya bersesuaian dengan konteks tempatan, dan syarikat rakaman gah ini hanyalah pemacu dan pembimbing yang diperlukan untuk membawa budaya ini ke aras yang lebih tinggi. Hip Hop Asia kini satu fenomena global dan sudah tiba masanya untuk kita turut sama beraksi.

Def Jam Asia Tenggara meliputi Malaysia, Indonesia, Thailand, dan Singapura, dengan senarai artis seperti Joe Flizzow (MY), SonaOne (MY), Abubakarxli (MY), DABOYWAY (TH), A. Nayaka (ID), Rayi Putra (ID), MukaRakat (ID), Ben Utomo (ID), VVS Collective (PH), ALIF (SG), Yung Raja (SG), and Fariz Jabba (SG). – KopiPlanet.com

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Send this to a friend