• FOLLOW US

Neelofa Bangga Impian Miliki Program Talk Show Sendiri Tercapai

Pelakon, pengacara dan usahawan Neelofa kini tampil dengan program bual bicaranya sendiri yang berjudul Next To Neelofa.

Telah memulakan siaran bermula Khamis lalu dengan episod pengenalan menampilkan pelakon, pengarah dan penerbit, Datuk Hans Isaac, program yang bersiaran selama satu jam ini bakal mengupas sisi lain tetamu selebriti yang tidak pernah ditunjukkan dalam mana-mana saluran sebelum ini.

Menurut Neelofa, hasrat untuk mengacarakan sebuah program bual bicara santai sudah lama menjadi impiannya sejak berkecimpung dalam bidang seni lebih sedekad lalu.

“Sebenarnya dah lama saya ada idea untuk buat talk show macam ini. Ia bukan program bual bicara yang selalu kita tengok dalam studio, lepas itu ada beberapa segmen lain, tidak. Next To Neelofa ini lebih mengetengahkan konsep lebih santai dan ia seolah-olah anda melihat saya dan tetamu berborak seperti kami berada dalam rumah sendiri.

“Ia suatu pencapaian yang membanggakan buat saya apabila impian saya untuk ada program talk show sendiri tercapai, lebih–lebih lagi nama saya diletakkan sebagai tajuk program ini.

“Saya mahu program ini memberi inspirasi kepada orang ramai dan disebabkan itu saya tampilkan kesemua selebriti ‘A-listers’ yang berjaya dalam bidang masing-masing.

“Dalam masa sejam itu, saya akan cuba gali sisi lain personaliti-personaliti hebat ini yang jarang dipaparkan kepada mata umum,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pelancaran Next To Neelofa yang berlangsung di Bangsar, baru-baru ini.

Untuk musim pertama, seramai 12 personaliti ditampilkan seperti Datuk Hans Isaac, Datuk Rizalman Ibrahim, Puan Seri Tiara Jacquelina, Datuk Seri Siti Nurhaliza, Datuk Lee Chong Wei, Farah Ann Hadi, Tengku Iman Abdullah, Chryseis Tan, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor dan ratu rock negara, Ella Aminuddin.

Neelofa turut mendedahkan dalam ramai-ramai selebriti tersebut, penyanyi no. 1 negara, Siti Nurhaliza merupakan antara selebriti yang agak sukar untuk ‘dikorek’ rahsia daripadanya.

> Baca: Aeril Zafrel, Wawa Zainal Bina Masjid Untuk Saham Akhirat

“Alhamdulillah, saya dapat respons positif daripada peminat yang menonton episod pertama Next To Neelofa, Khamis lalu. Kebanyakan suka dengan konsep yang diketengahkan.

“Pada awalnya saya risau juga, boleh ke saya hoskan program ini, rasa ragu-ragu itu ada. Namun, perasaan itu berkubur bila ramai yang beri respons positif.

“Dalam ramai-ramai tetamu program ini, Datuk Seri Siti Nurhaliza merupakan antara selebriti yang agak sukar untuk saya cungkil pasal dirinya sebab beliau merupakan seorang yang sangat ‘reserved’ dan begitu menjaga apa yang dituturkan.

“Sudah menjadi tugas untuk saya jadikan ia ‘casual environment’ agar Datuk Siti jadi lebih terbuka untuk berkongsi kisah-kisah peribadinya yang boleh memberikan inspirasi kepada penonton,” ujarnya lagi.

Next To Neelofa bersiaran pada setiap Khamis, jam 9 malam menerusi saluran Astro Ria (104) dan Ria HD (124). – KopiPlanet.com

Siti Nurhaliza Dedikasi Lagu Kuasa Cintamu Nukilan Liriknya Buat Aafiyah

Penyanyi no. 1 negara Datuk Seri Siti Nurhaliza akhirnya melunaskan janjinya kepada peminat setia dengan menerbitkan album studio solonya yang ke-18, Manifesta Siti 2020.

Menurut Siti, album itu merupakan antara naskhah terbaik yang pernah dihasilkan oleh pasukannya sepanjang lebih 24 tahun beliau berkecimpung dalam industri hiburan tempatan.

Yang lebih menarik, terdapat sebuah lagu berjudul Kuasa Cintamu yang mana Siti mendedikasikan lirik nukilannya buat puteri kesayangannya, Siti Aafiyah Khalid yang kini sudah mencecah usia dua tahun.

“Sebenarnya semua lagu saya suka tapi kalau ikut sentuhan peribadi itu saya suka lagu Kuasa Cinta sebab lagu itu saya tulis buat anak saya, Aafiyah.

“Dalam lagu itu, saya luahkan segala perasaan dan emosi sepanjang penantian saya mendapatkan Aafiyah rasa bersyukur apabila doa saya dimakbulkan Allah SWT untuk dikurniakan cahaya mata.

“Selain itu, saya juga suka dengan lagu Tertulis Nama Kita yang juga saya tulis liriknya. Lagu-lagu ini semua membawa maksud saling menghargai dan berkasih sayang antara satu sama lain,” kata Siti.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran album Manifesta Siti 2020 yang diadakan di Khan’s Indian Cuisine, The Sphere, Bangsar South, hari ini.

> Baca: Siti Nurhaliza Tampil Dengan Basyirah, Selitkan Unsur Timur Tengah

Manifesta Siti 2020 menampilkan sebanyak 11 buah lagu pelbagai genre yang membariskan ramai komposer dan penulis lirik terkenal.

Antaranya Hael Husaini, Ippo Hafiz, Ikhwan Fatanna, Ahmad Fedtri Yahya, Hafiz Hamidun serta penyanyi terkenal Indonesia, Melly Goeslaw.

Siti turut memberikan nafas baharu terhadap satu lagu lagenda Allahyarham Sudirman berjudul Teratai Menjelma sebagi tribute kepada idolanya itu.

“Lagu Teratai Menjelma itu saya suka sebab ia menampilkan elemen muzik inang. Sukar juga pada mulanya sebab kalau kita nak rakam semula lagu lama, kita kena buat sehabis baik. Kalau boleh tak nak lah buat sesuatu yang boleh merosakkan kerjaya kita kan,” ujarnya.

Manifesta Siti 2020 mengandungi lagu seperti Anta Permana, Terang, Aku Bidadari Syurgamu, 7 Nasihat, Kuasa Cintamu, Teratai Menjelma, Tertulis Nama Kita dan Basyirah. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Aqo Imran

Hargai Frontliners, 27 Penyanyi Tempatan Bergabung Alun Arena Cahaya

Kegigihan serta kesungguhan pihak barisan hadapan untuk memastikan rantaian wabak Coronavirus (Covid-19) tidak terus menular sememangnya cukup dihargai oleh semua lapisan masyarakat di negara ini.

Terbaharu satu inisiatif diwujudkan apabila seramai 27 selebriti tempatan berganding bahu dalam menyampaikan lagu Arena Cahaya yang dipopularkan oleh Zee Avi.

Antara nama-nama besar yang terlibat dalam projek itu ialah Datuk Seri Siti Nurhaliza, Anuar Zain, Misha Omar, Adibah Noor, Liza Hanim, Noryn Aziz, Ella, Dayang Nurfaizah, Vince Chong, Lah Ahmad, Marsha Milan, Aina Abdul dan ramai lagi.

Usaha itu merupakan hasil buah fikiran sepasang suami isteri, Denys Munang dan Munirah Kader Shah serta sahabat mereka, Mike Manicka yang ingin menyampaikan mesej positif yang terkandung dalam lagu tersebut.

Zee atau nama sebenar, Izyan Alirahman yang menyambut baik idea kreatif ini merasa terharu dengan sumbangan dan keikhlasan yang dihulurkan oleh 26 penggiat seni lain untuk sama-sama mendendangkan mesej Arena Cahaya.

“Untuk memperoleh bakat-bakat istimewa dan handal Malaysia bersama menyanyikan lagu saya, Arena Cahaya merupakan satu penghormatan. Sama seperti lagu tersebut, ia ditulis untuk mengeratkan kita bersama bukan hanya sebaai sebuah negara tetapi sebagai individu yang berhadapan cabaran.

“Namun saya percaya kita akan sama-sama berjaya dan kuat untuk melalui detik-detik ini jika kita beringat untuk bekerja secara kolektif bagi memastikan diri kita serta orang yang kita sayangi selamat dan sihat hendaknya,” katanya.

Arena Cahaya merupakan lagu runut bunyi filem Ola Bola yang diterbitkan pada 2016. Karya itu merupakan hasil ciptaan Zee dan Rendra Zawawi. – KopiPlanet.com

Selebriti Popular Nyanyi Lagu Gemilang, Rayu Rakyat Duduk Rumah

Sebanyak 11 kematian sudah dilaporkan di negara kita akibat wabak Coronavirus (Covid-19) sehingga hari ini. Walaupun kerajaan sudah melaksanakan Perintah Kawalan Berkurung (PKP) sejak 18 Mac lalu hingga 31 Mac ini, namun terdapat segelintir rakyat Malaysia yang masih lagi berdegil dengan arahan tersebut.

Terpanggil untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai ‘public figure’, beberapa selebriti menjayakan kempen dengan menyeru rakyat Malaysia kekal terus berada di rumah bagi membendung penularan Covid-19.

Kempen yang dimulakan oleh penyanyi Nourul Depp ini mendapat kerjasama daripada beberapa rakan artis seperti Datuk Seri Siti Nurhaliza, Ella Aminuddin, Elyana, Dynas Mokhtar, Daphne Iking, Adibah Noor, Zahida Rafik, Ning Baizura, Yuna dan kumpulan Floor 88.

Bergabung menyanyikan lagu Ratu Rock Negara, Ella berjudul Gemilang, kempen ini turut disertai wakil petugas kesihatan serta pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam yang turut meminta semua pihak mematuhi dan memberikan kerjasama dengan hanya duduk di rumah sahaja sepanjang tempoh PKP.

‘Bersama-sama tempuhi segala, saat gemilang akan tiba kan kita kecapi bersama’ – itu bait-bait lirik Gemilang yang dapat menggambarkan situasi yang dihadapi kita semua pada masa kini.

Patuhi arahan dengan duduk di rumah agar kita semua dapat menghapuskan rantaian Covid-19 sekali gus dapat menjalani kehidupan harian seperti biasa sama seperti sebelum ini. – KopiPlanet.com

Terlalu Lembut Nyanyi Anta Permana, Bob Yusof Abai Kritikan Netizen

Penyanyi Bob Yusof mengambil pendekatan enggan terlalu memikirkan kritikan netizen yang mendakwa dirinya terlalu lembut membawakan lagu Anta Permana nyanyian asal Datuk Seri Siti Nurhaliza pada saingan Separuh Akhir Muzik-Muzik 34 (SFMM 34), November lalu.

Bob menggantikan Siti Nurhaliza untuk lagu Anta Permana yang merupakan ciptaan Hael Husaini dan Ezra Kong. Lagu tersebut berjaya mara ke Anugerah Juara Lagu 34 (AJL 34) yang akan berlangsung pada 9 Februari ini.

“Saya hanya mempersembahkan lagu itu mengikut gaya saya sendiri. Mungkin pandangan orang berbeza-beza bila ada yang kata saya terlalu lembut dan lentik di atas pentas. Tapi saya ambil pendekatan tidak kisahlah netizen nak cakap macam mana yang penting persembahan saya dapat memuaskan hati komposer dan penyanyi asal lagu

“Saya memang baca semua komen-komen yang diberikan tapi kalau ada komen yang terlalu melampau memang saya buat tidak tahu sahaja. Saya lebih suka baca kritikan membina yang mana saya boleh menambah baik lagi persembahan di masa akan datang.

“Datuk Siti sendiri sudah berpesan kepada saya agar bawa dengan gaya saya sendiri ketika menyanyikan lagu itu dan itu yang saya buat,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Anugerah Juara Lagu 34 (AJL 34) yang berlangsung di The Linc, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bercakap mengenai persiapannya, Bob berkata setakat ini sebanyak 20 peratus sudah dilaksanakannya dan setiap keputusan berhubung persembahan akhir itu perlu mendapat persetujuan daripada semua pihak yang terlibat.

“Saya menggalas peranan menyanyikan lagu orang dan disebabkan itu saya kena sering bertanya kepada komposer dan penyanyi asal. Perkara itu tidak merimaskan saya sebab saya sentiasa nak tahu apa kehendak penyanyi dan komposer dan seboleh mungkin saya cuba untuk puaskan hati mereka.

“Hael ada citarasa dia yang tersendiri dan begitu juga Datuk Siti, disebabkan itu saya kena ambil tahu pendapat kedua-dua belah pihak,” ujarnya lagi.

Anta Permana bakal bersaing dengan 11 finalis AJL 34. Program itu bakal dihoskan trio pengacara, Sherry Al-Hadad, Awal Ashaari dan Haziq Hussni. – KopiPlanet.com

Layak Ke Separuh Akhir, Siapa Ganti Siti Nurhaliza Jadi Teka-Teki

Teka-teki mengenai penyanyi mana yang bakal menggantikan tempat Datuk Seri Siti Nurhaliza untuk membawakan lagu Anta Permana hangat diperkatakan selepas penyanyi nombor satu negara itu menegaskan dia tidak akan menyertai sebarang pertandingan nyanyian.

Lagu Anta Permana ciptaan Ezra Kong dan Hael Husaini tersenarai dalam pencalonan 30 lagu yang layak mara ke peringkat Separuh Akhir Muzik-Muzik 34 (SFMM34).

Wakil syarikat rakaman Universal Music, Amir Wahab memaklumkan pihaknya masih mencari penyanyi sesuai untuk mempersembahkan lagu berkenaan.

“Ketika ini pihak kami masih lagi mencari penyanyi yang sesuai untuk menggantikan tempat Siti. Kemungkinan besar, artis yanh dipilih itu bukan di kalangan penyanyi baharu.

“Segala keputusan muktamad mengenai pengganti Siti perlu mendapat persetujuan daripada komposer serta penyanyi asal lagu tersebut,” katanya ketika ditemui pada majlis pengumuman 30 lagu yang mara ke Separuh Akhir Muzik-Muzik 34 (SFMM34) yang berlangsung di Balai Berita NSTP, Bangsar hari ini.

Sementara itu, Penerbit Eksekutif SFMM34, Nurhul Huda Khalid berkata pihak produksi memberi sepenuh kebebasan kepada komposer lagu untuk membuat keputusan.

“Kami menerima siapa sahaja penyanyi yang dirasakan layak untuk mempersembahkan lagu itu. Malah, kalau tiba-tiba Siti mengubah fikiran untuk menyanyikan lagunya pada Anugerah Juara Lagu (AJL) 34, jika layak ke peringkat itu, kami tetap terima,” katanya.

SFMM34 akan berlangsung selama tiga minggu bermula 15 hingga 29 November ini. – KopiPlanet.com

Minggu Pertama: 15 November 2019

1.Drama Band : Drama
2. Ernie Zakri : Ku Bersuara
3. Shila Amzah : Tiada Dirimu
4. Sufian Suhaimi : Mencuba
5. Khai Bahar : 123
6. Khai & Nana : Satukan Rasa
7. Wany Hasrita : Terlalu Memuja
8. Siti Nordiana : Hatiku Milikmu
9. Ismail Izzani : Bidadari
10. Usop : Aku Yang Bersalah
11. Luqman Faiz : Kepuraanmu

Minggu Kedua: 22 November 2019

1. Datuk Seri Siti Nurhaliza : Anta Permana
2. Akim The Majistret : Rampas
3. Adira : Pujaan Hatiku
4. Naim Daniel : Sumpah
5. Ara Johari : Paku
6. Hafiz Suip : Kisah Cinta Kita
7. Muna Shahirah : Teguh Setia
8. Faizal Tahir : Ragaman
9. Sarah Suhairi : Pedih
10. Tomok : Bekas Kekasih
11. Haqiem Rusli : Lembah Kesepian

Minggu Ketiga: 29 November 2019

1. Kugiran Masdo : Dinda
2. Hazama The Penglipur Lara : Peneman
3. Marsha Milan : Bimbang
4. AmyleaxMegat : Tetap Kamu
5. Indah Ruhaila : Pudar
6. Aina Abdul : Sumpah
7. Aman Ra : Bangun
8. Datin Alyah : Jutaan Purnama

Siti Nurhaliza Ambil Tindakan Undang-Undang Jika Ada Komen Melampau

Penyanyi tersohor tanah air, Datuk Seri Siti Nurhaliza menyatakan dia dan pihak pengurusannya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap netizen melemparkan komen yang boleh menjatuhkan maruah dirinya di medium media sosial miliknya.

Siti berkata dia melihat perkara itu sebagai salah satu cara terbaik bagi memberi pengajaran kepada netizen agar lebih berhati-hati dalam meninggalkan komen.

“Kali ini saya tak nak bagi muka terhadap netizen yang mana komen terlalu melampau kita akan ambil tindakan undang-undang. Bagi saya, kalau dah melampau sehingga tahap menjatuhkan maruah saya, mungkin saya akan ambil tindakan.

“Sebelum ini kita terlalu memberi muka kepada orang untuk tulis sesuka hati dan selepas pengurus saya Kak Rozi muat naik status sedemikian mungkin tiada lagi yang berani nak tulis komen yang bukan-bukan.

“Kita dah ada undang-undang yang mana mengajar mereka (netizen) agar jangan sesuka hati maki atau mengutuk sehingga menjatuhkan maruah seseorang itu,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Siti ditemui pada majlis sidang media Kempem SimplySiti Di Hati 2019 yang berlangsung di Hotel New World, Petaling Jaya semalam.

Pengurus Siti, Rozi Razak sebelum ini ada memuat naik satu status mengatakan pihaknya akan mengambil pendekatan tindakan undang-undang terhadap mana-mana individu yang meninggalkan komen melampau terhadap Siti di medium media sosial miliknya.

Siti turut menambah, tindakan undang-undang uamh dibuat pelakon Jasmin Hamid akhirnya berjaya membuka mata untuk netizen lebih berhati-hati dalam berkata-kata di alam maya.

“Bila mereka (netizen) tengok apa yang Kak Jasmin buat itu, baru mereka tahu agar jangan berselindung di sebalik nama dan akaun palsu.

“Ia beri pengajaran kepada mereka agar lebih beralas dalam memberi komen selepas ini,” ujarnya lagi.

Sementara itu, menerusi kempen SimplySiti Di Hati 2019, Siti membantu mengumpul dana bagi lima kanak-kanak Mugilan A/L Ramesh Rao, Sian Wan Ying, Nurul Syamimi Ahmad Paridon, Auni Insyirah Muhammad Firdaus Hilmi, Nur Auni Mardhiyah Ahmad Hanafi yang mengidap penyakit jantung.

Mereka dijadual menjalani pembedahan di Institut Jantung Negara (IJN) dengan anggaran kos sebanyak RM70,000. – KopiPlanet.com

Keluar Album Baharu Tahun Depan, Rakam Semula Lagu Sudirman

Penyanyi tersohor negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza mendedahkan dia bakal merakamkan album baharu yang bakal dikeluarkan pada Januari tahun hadapan.

Menariknya, album itu nanti juga bakal memperlihatkan Siti merakamkan semula lagu dendangan Allahyarham Sudirman, Teratai Menjelma bagi memberikan lebih banyak variasi genre dalam album itu nanti.

“Untuk album baharu yang kini dalam pembikinan, saya akan menyanyikan semula lagu Allahyarham Sudirman, Teratai Menjelma. Lagu itu dipilih bagi memartabatkan irama tradisional dan memastikan ia kekal relevan sampai bila-bila.

“Selain lagu itu, sudah ada beberapa lagu yang akan dirakamkan merupakan karya ciptaan Aubrey Suwito, Joe Flizzow dan komposer terkenal Indonesia, Melly Goeslaw,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Showcase Karya Agung Pak Ngah (Datuk Suhaimi Mohd Zain) bersama Orkestra Tradisional Malaysia dan Datuk Seri Siti Nurhaliza di Istana Budaya, Kuala Lumpur semalam.

Selain Siti, konsert yang akan diadakan pada 14 dan 15 November ini di Panggung Sari, Istana Budaya juga akan diserikan dengan persembahan Syamel, Ernie Zakri, Asmidar dan Roger.

Mengulas mengenai konsert itu, Siti berkata dia akan menyanyikan koleksi lagu-lagu tradisional karya Pak Ngah yang sentiasa diingati dan malar segar sehingga ke hari ini.

“Sudah pastinya saya akan menyanyikan lagu Cindai yang merupakan antara karya agung Pak Ngah yang telah menaikkan nama saya dalam industri. Ia akan dibahagikan kepada dua slot iaitu lagu penuh serta segmen medley.

“Konsert ini sebagai membalas jasa Allahyarham yang sudah saya anggap seperti keluarga sendiri. Sehingga ke hari ini kenangan dan memori saya bersama arwah masih segar dalam ingatan,” ujarnya lagi.

Tiket berharga RM66 hingga RM566 boleh didapati menerusi www.airasiaredtix.com mulai Isnin ini (7 Oktober). – KopiPlanet.com

Malam Kemala Irama Angkat Kegemilangan Lagu Tradisional Siti Nurhaliza

Memasuki tahun kedua, program yang menjadi ‘signature event’ Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Malam Kemala Irama 2.0 (MKI 2.0) bakal diadakan selama dua hari pada 20 dan 21 September ini di Panggung Eksperimen Aswara bersempena meraikan sambutan ulang tahun ke-25 penubuhan Aswara.

Penyelaras projek di bawah program Pusat Seni Pentas Tradisional (PUTRA), Juhara Ayob berkata tahun ini pihak Aswara mahu mengembali serta memartabatkan semula kegemilangan lagu-lagu tradisional nyanyian penyanyi no.1 negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza yang juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah Aswara.

“Persembahan MKI 2.0 kali ini adalah bersifat apresiasi terhadap kesenian lagu tradisional dan akan disampaikan menerusi persembahan muzik dan nyanyian tradisional. Jika tahun lalu, Aswara memberikan tribute kepada ratu etnik kreatif, Noraniza Idris, tahun ini kami mengangkat pula Datuk Seri Siti Nurhaliza yang cukup terkenal dengan alunan lagu-lagu tradisionalnya juga.

“Aswara ingin memberi pendedahan kepada penonton yang hadir ke MKI 2.0 dengan lagu-lagu tradisional dendangan Siti dan kami memegang tanggungjawab untuk menaikkan semula lagu-lagu bergenre begini di kalangan anak muda termasuk juga pelajar Aswara,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Malam Kemala Irama 2.0 yang diadakan di Lobi Galeri Aswara, Kuala Lumpur semalam.

Pada malam persembahan itu, penonton akan dihiburkan dengan semua lagu nyanyian Siti yang akan didendangkan oleh barisan alumni Aswara yang sememangnya cukup berbakat serta penampilan istimewa daripada Asmidar Ahmad dan anak saudara Siti, Umai yang juga merupakan peserta program Ceria Megastar Ministar.

Teruja terlibat dalam persembahan itu, Asmidar berkata dia cukup mengagumi Siti dan akan cuba memberikan persembahan terbaik agar momen itu akan terus dikenang sebagai satu portfolio terbaik dalam kerjaya seninya.

“Saya memang membesar dengan lagu-lagu dendangan Datuk Siti dan pada malam itu saya rasa sedikit mencabar untuk menyanyikan lagu balada Purnama Merindu yang akan digubah menjadi lagu tradisional tapi apa-apa pun saya akan cuba buat yang terbaik pada malam itu.

“Selain Purnama Merindu, saya juga akan menyanyikan lagu tradisional Datuk Siti berjudul Mahligai Permata yang juga akan dieksperimentasikan dengan genre lagu latin. Nantikan sahaja persembahan pada malam itu nanti ya!” ujarnya teruja.

Sementara itu, Umai atau nama sebenarnya, Umairah, 8, berkata dia cukup gembira diberi peluang untuk bersama-sama menyanyikan lagu ibu saudaranya yang juga merupakan idolanya dalam bidang seni suara.

“Saya gembira dipilih pihak penganjur untuk konsert pada malam itu nanti dan sudah tidak sabar untuk menghiburkan penonton dengan lagu nyanyian Mak Iti. Walaupun ada beberapa bahagian dalam lagu Mak Iti agak sukar dinyanyikan tapi saya akan cuba buat yang terbaik,” katanya.

Selain Asmidar dan Umai, MKI 2.0 akan turut disertai 10 graduan Fakulti Muzik Aswara iaitu Edie Nazrin, Fitri Hiswandy, Ezdianie Hayatie, Iqqa Ahmad, Mira Rahim, Aruel Ariel, Hazra, Ayrina Norzarina, Abby Sabiha dan Ajude.

Tiket persembahan berdurasi dua jam bermula 8.30 malam itu dijual pada harga RM30 dan RM20 serta RM10 bagi pelajar Aswara. Tiket-tiket boleh didapati di pekarangan lobi Aswara pada hari persembahan atau dengan menghubungi talian 03-27785999 / 03-27786062 atau 03-27786065. – KopiPlanet.com

Siti Nurhaliza, Judika & Cakra Khan Juri Big Stage Musim Kedua

Dua penyanyi popular Indonesia Judika dan Cakra Khan menyertai penyanyi no. 1 negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza menyandang kerusi sebagai juri tetap program realiti nyanyian generasi baharu Big Stage musim kedua.

Musim terdahulu, Siti Nurhaliza dan Faizal Tahir diberi tanggungjawab sebagai juri tetap.

Judika dan Cakra akan bergilir-gilir mengadili persembahan peserta pada setiap minggu.

Masih mengekalkan konsep asal, penganjuran Big Stage 2019 juga turut merintis inisatif membuka ruang perkongsian karya muzik di peringkat antarabangsa kepada penyertaan barisan bintang dari dalam dan luar negara iaitu Malaysia, Indonesia, Brunei, Thailand dan Korea Selatan.

Menurut Pengurus Saluran Astro Ria, Emarina Mohd Kamal, pemilihan juri dari luar negara adalah sebagai satu strategi untuk mengantarabangsakan jenama Big Stage.

“Kami memilih juri-juri luar negara untuk menjadikan Big Stage satu program bertaraf antarabangsa.

“Cakra Khan dan Judika dipilih kerana kami rasakan mereka setanding untuk menduduki kerusi juri tetap program ini bersama-sama Datuk Seri Siti Nurhaliza,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Big Stage 2 yang berlangsung di Nicsmann, The Starling Mall, Damansara hari ini.

Seramai 12 peserta akan bersaing dalam Big Stage 2019 iaitu Santesh, Adzrin, Irfan Haris, Kucaimars, Fieya Julia, Neeta, Sheryl Shazwanie, Syada Amzah termasuk peserta dari luar negara, Aziz Harun dari Brunei, Han-Byul (Korea Selatan), Chaleeda (Thailand) dan Dinda Permata (Indonesia).

Big Stage 2019 masih mengekalkan pasangan hos Alif Satar dan Sherry Al-Hadad bagi menggemudi program hiburan popular itu.

Juara Big Stage 2019 akan membawa pulang wang tunai bernilai RM100,000 beserta trofi sumbangan Astro.

Tempat kedua dan ketiga pula akan memenangi RM50,000 dan RM25,000 beserta trofi. Pemenang tempat keempat dan kelima tidak pulang dengan tangan kosong yang mana akan membawa pulang RM10,000 dan RM5,000 beserta trofi.

Musim terdahulu telah menobatkan Sarah Suhairi sebagai juara, Syafiq Farhain naib juara dan tempat ketiga dimenangi Afieq Shazwan.

Big Stage 2019 akan memulakan siaran pada 18 Ogos ini, setiap Ahad jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104) dan Ria HD (saluran 123). – KopiPlanet.com