• FOLLOW US

Akim Harap Line Up Baharu Bawa Revolusi Dalam Muzik ATM

Setelah pengunduran Zimi, kini kumpulan Akim & The Majistret (ATM) yang diketuai Akim Ahmad tampil dengan lima anggota sekali gus dianggap sebagai wajah baharu ATM.

Menurut Akim, dia mengharapkan anggota yang masih tinggal ini akan terus berjuang bersama ATM sekali gus mencipta magis baru menerusi projek yang dirancang tahun hadapan.

“Saya bersyukur dengan ‘line up’ ATM sekarang. Kami mengharapkan satu perubahan dan revolusi dalam muzik kami. Dalam masa sama, saya juga mengharapkan sesuatu benda baru yang akan dibuat dan dirancang tahun hadapan.

“Apa yang penting, kami sedang merangka projek iaitu single terbaru. Harapnya peminat boleh tunggu buah tangan terbaru kami ini,” katanya.

Selain Akim, empat ahli lain yang menganggotai band berkenaan terdiri daripada Freddy (gitar), Fairuz (bass), Faiz (gitar) dan Safwan (drum).

Dalam pada itu, Akim turut memberitahu bahawa selain single baru, ATM juga dalam perancangan menyiapkan album studio kedua.

“Selain single kami juga dalam perancangan menyiapkan album ATM. Tajuk album masih dalam perbincangan begitu juga lagu yang akan dimuatkan.

“Apa boleh dikatakan, album ini sangat istimewa dengan beberapa sentuhan baru daripada kami tapi masih memgekalkan ciri ATM,” katanya.

Untuk perkembangan lain, ATM baru muncul dengan single Yang Satu yang turut menjadi lagu tema drama Demi Rindumu.

Selain itu, ATM juga sekali lagi tersenarai ke peringkat Separuh Akhir Muzik Muzik 34 menerusi lagu Rampas yang bertanding pada minggu kedua, 22 November ini. – KopiPlanet.com

Dah Kurang Berlakon, Mia Sara Nak Cuba Nasib Jadi Penyanyi

Pelakon cilik yang semakin meningkat remaja, Mia Sara Nasuha yang kini dilihat semakin memperlahankan aktiviti seninya mendedahkan dia ingin mencuba nasib dengan bergelar penyanyi pula selepas ini.

Namun menurut Mia, 14, dia terlebih dahulu ingin memberikan fokus terhadap pembelajarannya sebelum lebih serius mendalami minat terbaharunya itu.

“Saya masih ada dalam industri dan tidak menghilangkan diri. Sebaliknya saya perlahankan karier lakonan demi memberikan fokus kepada peperiksaan tahun hadapan iaitu PT3.

“Sekarang memang saya tidak akan ambil tawaran yang menuntut saya perlu berada lama di lokasi penggambaran. Selain itu, saya kini sedang dalam proses untuk mempersiapkan diri untuk menceburi bidang nyanyian.

“Sebelum ini saya pernah masuk kelas vokal namun berhenti seketika sebab tiada masa untuk belajar. InsyaAllah, lepas ini kalau ada masa saya nak masuk kelas belajar main piano dan gitar pula memandangkan saya dah mahir bermain ukelele, itupun saya belajar sendiri dengan menonton video di Youtube,” katanya kepada KopiPlanet.com pada majlis sidang media kempen Astro Go Cuti Sekolah yang berlangsung di Blokke, Citta Mall, Ara Damansara semalam.

Menerusi kempen cuti sekolah itu, Mia tampil dengan sitkom terbaharu berjudul SMK yang akan bersiaran di Astro Ceria pada setiap hari Sabtu bermula 30 November jam 11 pagi.

Bercerita lebih lanjut mengenai minatnya dalam bidang muzik, Mia berkata dia menggemari genre R&B dan ballad dan berharap dapat tampil dengan single sebegitu di masa akan datang.

“Saya tidak akan tampil dengan single dalam masa terdekat sebab nak beri fokus pada pembelajaran dahulu selain nak sambung kelas vokal balik. Itu semua mengambil proses yang lama. InsyaAllah impian saya nak bergelar penyanyi akan terlaksana nanti.

“Buat masa ini, saya lebih senang fokus pada perniagaan tudung serta produk penjagaan bibir sebab ia tidak mengambil masa saya yang terlalu banyak. Selain itu, saya juga ada buat Youtube content, tak sangka buat suka-suka sahaja tapi ada juga orang yang sudi langgan Youtube channel saya,” katanya.

Mia mula mengecapi populariti selepas membintangi drama bersiri Adam Maya ketika dirinya berusia setahun di samping Lisa Surihani dan Syed Hussein. Sejak itu, dirinya mula menjadi bualan di kalangan peminat cilik sehingga menjadi antara pelakon kanak-kanak yang paling laris dengan tawaran lakonan pada suatu ketika dahulu. – KopiPlanet.com

Ali Puteh Teruskan Perjuangan MLM Demi Kos Perubatan Anak

Pelawak Ali daripada kumpulan Puteh menjelaskan dia terpaksa mengagahkan diri beraksi di pentas Maharaja Lawak Mega 2019 (MLM 2019) walaupun berdepan dengan ujian getir apabila anak keduanya, Sharifah Nur Ainul Mardhiah yang menghidap penyakit injap jantung terbalik masih dalam keadaan koma selepas menjalani pembedahan sejak seminggu lalu.

Menurut Ali atau nama sebenarnya, Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan dia hanya kuatkan semangat untuk meneruskan perjuangan demi memikirkan hal kewangan bagi menanggung kos perubatan anak bongsunya yang dipanggil Adik. Ainul dilahirkan pada 6 Ogos lalu di sebuah pusat perubatan di Kuala Lumpur.

“Sebenarnya, agak sukar untuk saya bahagikan masa. Saya memang tak boleh bagi fokus sebab teringatkan Adik. Masa nak buat persembahan saya jadi serba tak kena tapi abang saya, Abam Bocey suruh saya bertenang dan istighfar. Dia cakap lepaskan lima minat buat persembahan lepas itu baharu fikir balik (masalah Adik).

“Saya fikir ketika itu duit, Adik, duit, Adik. Ini adalah kerjaya dan punca rezeki saya. Kalau saya tidak buat persmebahan, saya tiada gaji. Kalau saya tiada wang, saya tiada duit untuk bayar kos perbuatan Adik,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.

Berkongsi perkembangan terbaharu anaknya, Ali berkata buat masa ini anaknya masih lagi dalam keadaan tidak sedarkan diri dan doktor menjangkakan perkara itu mungkin berlarutan sehingga tiga minggu.

“Pembedahan anak saya berlangsung selama 12 jam dan doktor cakap masa itu keadaan anak saya 50-50 tapi mereka sedaya upaya usaha. Bagi saya, keaadan anak saya bukan kritikal sebaliknya sangat-sangat kritikal. Doktor cakap selalunya kalau pembedahan sebegini, baby akan sedar dalam masa empat hari kemudian.

“Anak saya masih tidak sedar lagi dan doktor jangka dalam masa dua atau tiga minggu lagi dia akan dikomakan untuk mengawasi pergerakan kesihatannya.

“Saya dan isteri sekarang menyewa sebentar di kawasan berdekatan Hospital Serdang. Saya tinggal di Gombak kalau jadi apa-apa kecemasan, ia agak jauh sebab itu kami menyewa sekejap di kawasan berhampiran hospital.

“Kalau ikutkan semua ibu bapa tak boleh nak terima kenyataan (anak sakit). Sekiranya jadi sesuatu benda yang kita tak boleh nak jangka, saya tak tahu saya boleh terima atau tidak.

“Selalu saya tengok jadi kat anak orang lain bila jadi pada anak saya saya rasa macam putus asa. Sampai satu tahap saya cakap ‘aku tak boleh hadap ini’. Saya bagi anak saya dengan matanya terbuka, pulang pada saya, dia kaku,” luahnya sayu.

Ali dan isteri, Melati Fitri Abdullah turut mempunyai seorang lagi cahaya mata, Sharifah Nur Aaira Qaireenrusia yang kini berusia dua tahun. – KopiPlanet.com

4U2C Bergabung Semula Di StereoFest, Kembalikan Nostalgia Rantai CD

Kumpulan yang cukup popular dengan lagu Fiona, 4U2C bakal membuat penyatuan semula menerusi Festival Muzik Melayu Terbesar Di Singapura – StereoFest 2020 yang bakal diadakan pada 22 dan 23 Februari depan di Palawan Green, Sentosa, Singapura.

Mewakili ahli kumpulan yang lain, Datuk AC Mizal berkata, kesemua tujuh anggota 4U2C akan bergabung semula dan menggembalikan nostalgia seperti dua dekad dahulu.

“Sebenarnya kami tak jangka pun akan bergabung semula sebab masing-masing dah ada komitmen kerja, malah dua ahli kumpulan kami pun dah berhijrah ke Indonesia.

“Kemudian, saya cabar isteri kalau dia boleh kumpulkan kami semua semula, dia memang hebat! Alih-alih memang sudah rezeki kami dapat bersatu semula untuk StereoFest ini,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media StereoFest 2020 yang diadakan di Hotel Ibis, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Kumpulan 4U2C yang ditubuhkan pada 1992 mempunyai tujuh ahli iaitu AC, Azam, Lan, Yan, Joe, Rin dan Adik dan cukup popular sekitar era 90-an.

Menurut AC Mizal, jauh di sudut hatinya memang dia sebenarnya sudah lama teringin untuk kembali mengadakan persembahan bersama 4U2C.

“Memang saya sentiasa rindu untuk adakan persembahan dengan 4U2C sebabnya saya kalau atas pentas memang team player, tak boleh perform seorang-seorang, nanti jadi janggal.

“Untuk persembahan di festival ini nanti kami akan mainkan lapan lagu medley termasuk lagu-lagu hits kami seperti Fiona dan Kami Rapper dan yang menariknya kami akan tampil dengan attire yang sama seperti zaman kegemilangan dahulu, tetap akan pakai jeans bersama rantai berbentuk CD yang merupakan trademark 4U2C,” katanya.

Selain 4U2C, festival muzik terbesar di kota Singa itu turut dimeriahkan dengan persembahan daripada Judika, Ismail Izzani, Zee Avi, Elizabeth Tan, Andi Bernadee, New Boyz dan Ayda Jebat.

Tiket berharga RM204, RM384, RM594 dan RM1,104 (sesi meet & greet) boleh didapati dengan melayari laman web www.stereofest.asia. – KopiPlanet.com

Kaia Gerber & Pete Davidson Dilihat Jalan Berpegangan Tangan

Tidak lama setelah hubungan bintang komedi Pete Davidson dan Margaret Qualley berakhir, ternyata Pete sudah berhasil menemui pengganti.

Seperti khabar angin yang sudah tersebar, Pete dikatakan sedang menjalin hubungan dengan model Kaia Gerber yang juga anak kepada Cindy Crawford.

Bagaimanapun, sepanjang gosip berkenaan bertebaran paparazi gagal untuk mengambil sebarang gambar mesra kedua-duanya gara-gara Pete dan Kaia jarang muncul bersama-sama.

Namun begitu, semuanya kini seakan-akan terjawab dengan tersebarnya gambar Pete dan Kaia yang kelihatan jalan berdua sambil berpegangan tangan.

Ternyata menerusi gambar berkenaan, ia telah menguatkan lagi spekulasi terhadap hubungan percintaan yang sudah terjalin antara mereka berdua. – KopiPlanet.com

“Bidang Nyanyian Lebih Banyak Beri Duit Daripada Lakonan” – Ayda Jebat

Pelakon dan penyanyi Ayda Jebat mengakui bidang lakonan tidak memberikan ‘kemewahan’ kepadanya jika dibandingkan dengan bidang nyanyian yang terlebih dahulu disertainya.

Menurut Ayda, bidang lakonan merupakan antara minatnya dalam bidang seni dan akan terus berada dalam industri selagi khidmatnya diperlukan pihak penerbit.

“Secara jujurnya bidang lakonan tidak bagi saya duit. Kalau saya terima tawaran berlakon, saya tidak fikir pasal duit sebab saya berlakon kerana ‘passion’ mendalam dalam bidang ini.

“Kalau nak buat duit itu bukan dalam lakonan. Duit banyak saya dapat daripada acara persembahan dan royalti lagu-lagu nyanyian saya,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Stereo Fest – Festival Muzik Melayu terbesar di Singapura yang berlangsung di Hotel Ibis, Kuala Lumpur semalam.

Menurut Ayda, terbaharu dia bakal kembali ke set penggambaran sebuah drama terbitan JS Pictures Sdn. Bhd yang mana memerlukan dia memotong rambut pendek.

Ketika ditanya kekerapannya dipanggil untuk membintangi drama terbitan rumah produksi milik Sheila Rusly dan suaminya, Jinggo, Ayda menyatakan karya-karya yang dihasilkan mereka berkualiti.

“Bukan saya nak cakap naskhah produksi lain tidak berkualiti. Dengan mereka saya banyak belajar untuk mendalami watak dengan baik, misalnya saya diajar bawa motor dan sebagainya. Lagi satu, saya ada pandangan tersendiri mengenai isu hero dan heroin kita kena bayar tinggi.

“Saya tidak percaya dengan perkara itu sebab kadang-kadang watak hero dan heroin ini lebih sedikit jika dibandingkan dengan watak pembantu. Saya akan cakap dengan produser untuk kurangkan bayaran saya dan beri kepada pelakon pembantu tersebut sebab saya rasa rezeki yang saya dapat itu saya boleh kongsikan dengan orang lain dan mungkin dia lebih memerlukan,” ujarnya lagi.

Sementara itu, ketika ditanya persiapannya untuk persembahan Stereo Fest yang bakal diadakan pada 22 dan 23 Februari depan di Palawan Green, Sentosa, Singapura, Ayda berkata dia akan diberikan slot selama satu jam untuk menghiburkan peminat di sana.

Selain Ayda, festival muzik itu turut dimeriahkan dengan persembahan daripada Judika, Jaz, Zee Avi, Ismail Izzani, Elizabeth Tan, Andi Bernadee dan penyatuan semula kumpulan 4U2C dan New Boyz.

Tiket berharga RM204, RM384, RM594 dan RM1,104 (sesi meet & greet) boleh didapati dengan melayari laman web www.stereofest.asia. – KopiPlanet.com

Bawa Watak Perisik, Ebi Kornelis ‘Tiru’ Gaya Lakonan Jason Statham

Tampil dengan filem terbaharu lakonannya yang berjudul M.O.X: Misi Operasi X, Ebi Kornelis mengakui dia sedikit sebanyak mengambil rujukan daripada aktor Hollywood pujaannya, Jason Statham.

Menjayakan peranan sebagai agen perisik, Ebi atau nama sebenarnya, Firdaus Yaimal, 36, berkata dia amat mengagumi cara lakonan pelakon kelahiran British itu yang disifatkan cukup menyerlah menerusi pelbagai filem aksi yang pernah dilakonnya.

“Saya ada buat sedikit ‘homework’ apabila mendapat tawaran sebagai agen perisik dan salah satu rujukan saya ialah Jason Statham. Saya cukup gemarkan lakonan bersahajanya dan dari situ saya cuba aplikasikan mengikut cara saya.

“Mengenai babak yang saya tayang badan dalam filem ini, ia bukan disengajakan sebaliknya hanya mengikut tuntutan pengarah sahaja dan saya hanya menghormati naskhah pengarah.

“Jika selepas ini saya mendapat tawaran yang memerlukan saya beraksi sedemikian, kalau yang melampaui batas sudah tentu saya tolak. Tapi saya percaya pengarah pun tahu kita ada Lembaga Penapisan Filem yang akan menapis apa yang boleh dan tidak boleh ditayangkan di pawagam,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pratonton filem M.O.X: Misi Operasi X yang berlangsung di MM2 Cineplexes, Mutiara Damansara, baru-baru ini.

Filem arahan Datuk Zulkifli M. Osman itu turut dibintangi Tya Ariffin, Zaidi Omar, Shareeta Selvaraj, Adam Shahz dan Radhi Khalid.

Berkongsi lebih lanjut tentang wataknya, Ebi berkata antara cabaran yang perlu dihadapinya ialah untuk bertutur dalam Bahasa Malaysia dengan betul memandangkan dia sudah terbiasa berkomunikasi dengan menggunakan ‘slang’ Sabah yang agak pekat.

“Bagi saya antara cabarannya ialah apabila saya perlu bercakap Bahasa Malaysia yang selalu dituturkan orang di Semenanjung. Ia tidak berapa sukar untuk tapi saya tapi untuk buat ia kelihatan natural itu yang sedikit susah sebab ‘accent’ Sabah saya keras sikit.

“Tapi apa-apa pun filem ini telah memberikan satu pengalaman baharu buat saya dan diharapkan penonton terhibur dengan filem ini,” katanya lagi.

M.O.X: Misi Operasi X yang diterbitkan Wallworld Pictures Sdn. Bhd itu bakal ditayangkan di 66 pawagam seluruh negara bermula 21 November ini. – KopiPlanet.com

Tya Arifin Tidak Lupakan Bidang Lakonan, Lebih Fokus Pada Keluarga

Pelakon utama filem M.O.X: Misi Operasi X kelahiran Indonesia, Tya Arifin menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan dia kini sudah tidak lagi aktif dalam bidang lakonan.

Menurut ibu kepada dua cahaya mata itu sehingga kini dia masih menerima tawaran, namun disebabkan komitmen terhadap keluarga dan perniagaan menyebabkan dia kelihatan seperti sudah ‘meminggirkan’ diri daripada bidang tersebut.

“Saya sebenarnya rindu untuk kembali aktif berlakon tetapi kini keutamaan lebih kepada keluarga dan perniagaan yang diusahakan. Saya tidak menutup peluang untuk sebarang tawaran lakonan yang ingin diberikan kepada saya. Saya seorang yang bersifat terbuka.

“Asalkan masa itu tidak bercanggah dengan tuntutan komitmen terhadap keluarga dan perniagaan, saya akan pertimbangkan,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pratonton filem M.O.X yang berlangsung di MM2 Cineplexes, Mutiara Damansara baru-baru ini.

Tya turut berkongsi dia kini sering menghadiri kelas perniagaan dan keusahawanan bagi memantapkan lagi ilmu pengetahuannya dalam bidang tersebut.

Ibu kepada Arif Jiwa dan Azzahra Jiwa itu juga berkata dia tidak menjadikan status sebagai seorang ibu sebagai penghalang untuknya menimba ilmu sedalam yang mungkin.

“Kalau ada masa, saya sekarang sering menghadiri kelas perniagaan dan terbaharu kelas yang dianjurkan abang Aziz M. Osman. Banyak juga ilmu-ilmu baharu diperolehi yang boleh dimanfaatkan di kemudian hari,” ujarnya.

Sementara itu, selain Tya, filem M.O.X: Misi Operasi X yang menjalani penggambaran pada 2016 itu turut dibintangi Ebi Kornelis, Zaidi Omar, Shareeta Selvaraj, Adam Shahz dan Radhi Khalid.

Menurut Tya, dalam filem berkenaan dia membawakan watak  bernama Fifi yang merupakan kekasih kepada Don Pedro lakonan Ebi Kornelis.

“Tidak dinafikan ia adalah satu pengalaman yang cukup menarik berlakon dalam filem ini. Apatah lagi ia merupakan filem pertama saya sebaik sahaja bertapak di Malaysia.

“Biarpun terpaksa menunggu selama tiga tahun, saya gembira apabila akhir M.O.X: Misi Operasi X akan tayang juga di pawagam nanti,” ujarnya.

M.O.X: Misi Operasi X yang diarahkan Datuk Zulkiflee M. Osman dan diterbitkan Wallworld Pictures Sdn. Bhd itu bakal ditayangkan di 66 pawagam seluruh negara bermula 21 November ini. – KopiPlanet.com

Lancar Single, HyunA Hadiahkan Kosmetik Mewah Buat Peminat Setia

Penyanyi HyunA yang baharu sahaja melancarkan single terbaharunya, Flower Shower telah menghadiahkan pemberian yang cukup bermakna buat peminat yang menghadiri program pelancaran lagunya, baru-baru ini.

Pada majlis itu, HyunA melayangkan hadiah kosmetik mewah dan kad minuman jenama kopi popular kepada semua peminat yang sentiasa menyokong kerjaya seninya.

Perkara itu dihebahkan peminatnya yang berkongsikan mengenai pemberian tersebut di laman Twitternya sehingga ia menjadi tular.

Peminat yang menerima hadiah tersebut mengatakan ia adalah pemberian yang mahal daripada HyunA namun penyanyi itu secara merendah diri mengatakan ia bukanlah satu perkara besar buatnya jika dibandingkan dengan sokongan daripada peminat setianya.

“Hadiah itu tidak membebankan saya, saya ada sedikit wang sekarang dan ini memang perkara yang saya nak lakukan dari sejak dulu lagi,” ujarnya. – KopiPlanet.com

“Bukan Sorok Kekasih, Cuma Tak Mahu Terlalu Menunjuk” – Reen Rahim

Tidak pernah menyorok statusnya yang kini sedang hangat bercinta dengan jejaka dikenali sebagai Mr AR, pelakon Reen Rahim walau bagaimanapun enggan terlalu menghebahkan perkara itu melebihi kisah kerjayanya.

Menurut Reen dia lebih selesa bersikap begitu kerana biarlah karier seninya sahaja yang ke hadapan dan diperkatakan oleh masyarakat di luar sana.

“Buat masa ini, saya tidaklah menyorok siapa teman lelaki saya dan pada yang sama saya juga tidak menunjuk siapa dia.

“Namun, saya rasa ramai juga yang pernah ternampak saya ketika keluar bersamanya di tempat-tempat terbuka,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pratonton filem KL Vampires yang berlangsung di MM2 Cineplexes, Damansara baru-baru ini.

Sementara itu ketika ditanya tentang perancangan untuk mendirikan rumah tangga, Reen, 30, berkata buat masa ini dia tidak memikirkan lagi mengenai perkara tersebut.

“Sejujurnya, saya masih belum merancang untuk berkahwin, namun sedang menunggu masa yang sesuai untuk berbuat demikian,” ujarnya lagi.

Terbaharu, Reen muncul dengan filem KL Vampires yang bakal ditayangkan di 60 pawagam seluruh negara bermula 14 November ini.

Mengulas lanjut mengenai filem itu, Reen berkata dia sememangnya amat menantikan filem berkenaan ditayangkan di pawagam.

“Sudah tentu saya gembira kerana akhirnya filem ini dapat ditayangkan juga setelah tiga tahun menjalani penggambaran.

“Sepanjang penggambaran dengan team produksi ini, mereka sememangnya profesional dan sentiasa memaparkan displin yang baik,” ujarnya.

Menurutnya, dalam filem berkenaan dia membawakan watak sebagai seorang wartawan yang membuat siasatan tentang kewujudan vampires.

Filem arahan Daven R itu turut dibintangi Aeril Zafrel, Josiah Hogan, Raja Ilya dan pelakon aksi popular Indonesia, Donny Alamsyah. – KopiPlanet.com