• FOLLOW US

Sofazr Menyesal Lupa Diri Sampai Pernah Terfikir Bubarkan Band

Setelah sekian lama menghilang daripada persada seni muzik, kumpulan Sofazr kini kembali dengan single terbaharu mereka, Takkan Mungkin.

Zimi selaku jurucakap Sofarz mewakili rakan-rakannya menjelaskan kehilangan Sofazr dalam satu tempoh yang lama adalah satu perkara yang sangat dikesali kumpulan itu sejak memulakan kerjaya pada tahun 2003.

“Sikap lupa diri merupakan antara kesilapan yang membelenggu setiap ahli kumpulan sebaik sahaja Sofazr meraih populariti sehingga membuatkan kami ‘hanyut’ seketika. Kami ralat dengan tindakan yang dibuat beberapa tahun sebelum ini sehingga menjejaskan perjalanan seni Sofazr.

“Terus-terang kami lupa diri ketika saat dipuja peminat di Indonesia. Kami jadi begitu sebab daripada budak flat, tiba-tiba nyanyian kami diterima ramai dan boleh dikatakan kami seperti terkena kejutan budaya.

“Sejak itu kami semua mula buat perangai tidak mahu masuk studio dan datang latihan sehingga membuatkan kumpulan ini dilihat tidak lagi aktif dalam industri seni. Malah, kami pernah terfikir untuk bubarkan Sofazr, tetapi apabila mengenangkan kembali susah payah bertapak dalam industri, kami bersepakat untuk terus memperjuangkan Sofazr,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Sofazr ditemui pada majlis pelancaran single Takkan Mungkin yang diadakan di Red Box Gardens, Kuala Lumpur yang berlangsung semalam.

Sofazr dianggotai Ameer selaku vokalis, Zimi (gitaris), Syah (gitaris), Fairuz (bassist), One (drummer) serta Rodie (keyboardist) dan sebelum ini cukup terkenal dengan lagu-lagu hits seperti Janjiku, Cintai Aku dan Dan Bila Esok.

Sempena meraikan ulang tahun ke-15 penubuhan Sofazr, kumpulan yang kini bernaung di bawah label Seventeen Eleven ini bakal mengadakan Janjiku 15 Showcase yang akan berlangsung di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur pada 25 November ini, jam 3 petang. Tiket berharga RM60 boleh didapati di Hard Rock Cafe.

Menerusi showcase itu, peminat akan dihiburkan dengan 15 seleksi lagu daripada Sofazr selain kemunculan dua penyanyi jemputan iaitu Treehill dan Amir Masdi. – KopiPlanet.com

Zayn Malik Terima Kecaman Lepas Akui Tak Amalkan Ajaran Islam

Penyanyi Zayn Malik menerima kecaman hebat daripada netizen selepas mengakui sudah tidak mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan sehariannya.

Zayn, 25, baru-baru ini menerusi satu temu bual dengan sebuah majalah mengakui walaupun dilahirkan dalam keluarga Islam namun sudah lama dia tidak bersolat dan berpuasa seperti mana yang dituntut kepada semua penganut agama Islam.

“Saya tidak percaya anda perlu bersolat lima kali setiap hari dan tidak boleh makan sesetengah daging yang diharamkan.

“Saya hanya percaya jika anda seorang yang baik dan berpekerti mulia, semua benda-benda yang baik akan datang kepada kamu,” katanya.

Bapa Zayn merupakan kacukan British dan Pakistan yang menetap di Birmigham, England sementara ibunya, warganegara Britain, Trisha memeluk agama Islam untuk berkahwin dengan bapanya.

“Saya dibesarkan dengan ajaran dan kepercayaan Islam. Tapi saya hanya menjadi diri sendiri. Saya tidak mahu kehidupan saya ditentukan dengan mengikut ajaran agama atau latar belakang keluarga saya,” ujarnya lagi.

Walaupun terbuka menceritakan hal sensitif itu kepada seluruh dunia, namun pengakuan Zayn ternyata memberi kesan negatif apabila kebanyakan peminatnya yang beragama Islam menyelar kenyataannya itu.

Menurut mereka, Zayn tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan seperti itu hanya kerana mahu menghalalkan cara hidupnya yang gemar minum alkohol serta berparti.

Zayn yang kini bercinta dengan model terkenal, Gigi Hadid turut tinggal serumah dengan teman wanitanya itu sejak mereka menjalinkan hubungan dua tahun lalu.

Salah seorang netizen menulis, “Saya begitu meminati awak ketika di awal kemunculan yang begitu bangga menjadi seorang Muslim. Namun kini, awak menafikan agama dan sudah tidak mempercayainya lagi, ia betul-betul mengecewakan saya. Saya harap awak dapat fikirkan kembali keputusan itu (untuk tidak amalkan ajaran Islam).”

“Baru sahaja baca kenyataan Zayn yang kata dia mahu keluar dari Islam. Adakah dengan pengakuan itu Zayn sengaja mahu memprovok umat Islam yang masih lagi percaya dan mengamalkan ajaran agama mereka. Sungguh memalukan,” tulis seorang lagi netizen. – KopiPlanet.com

Penerbit, Pengarah Polis Evo 2 Mohon Tonton Filem Dahulu

Penerbit dan pengarah filem Polis Evo 2 (PE2) memohon orang ramai agar terlebih dahulu menonton filem tersebut sebelum menjatuhkan hukum terhadap karya berkenaan.

Penerbit Eksekutif Astro Shaw, Datuk Khairul Anwar Saleh menjelaskan PE2 dihasilkan adalah kerana ingin memaparkan kesan-kesan buruk sekiranya terdapat puak pelampau agama yang mahu mengganggu gugat keamanan negara.

“Karakter dalam filem ini semua adalah rekaan semata-mata dan seperti sedia maklum Malaysia mempunyai pendirian yang sangat tegas iaitu tidak berkompromi dengan sebarang aktiviti pengganas. Filem ini hanya sebuah naskhah yang mahu menyampaikan kesan-kesan buruk sekiranya kita terlibat dalam aktiviti keganasan selain memaparkan nilai-nilai positif kemanusiaan yang perlu dipupuk oleh setiap insan.

“Bagi saya, kita harus menonton filem ini dahulu kerana apa yang dilihat menerusi trailer tidak cukup untuk menggambarkan keseluruhan jalan cerita filem ini,” katanya kepada KopiPlanet.com. ketika ditemui pada malam gala Polis Evo 2 yang berlangsung di MBO Starling Mall, Damansara semalam.

Perkara ini dibangkitkan berikutan terdapat gerakan daripada segelintir pihak yang mahu memboikot PE2 kerana mendakwa filem arahan Joel Seoh dan Andre Chiew itu seolah-olah menggambarkan Islam sebagai agama yang menggalakkan aktiviti keganasan.

Menurutnya lagi, PE2 bukan digarap untuk memberikan imej buruk terhadap orang Islam, sebaliknya bertujuan memberikan gambaran apa akibatnya jika seseorang mempergunakan agama bagi kepentingan dirinya sendiri.

Sementara itu, pengarahnya Joel Seoh berkata setiap orang ada pandangan tersendiri, namun dia berharap orang ramai menonton dahulu filem ini terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang komen yang mungkin tersasar jauh daripada nilai dan pengajaran yang cuba diselitkan dalam PE2.

“Saya tak rasa filem ini perlu diboikot sebab setiap filem mesti ada nilai pemgajaran yang mahu disampaikan. Saya ada rasa sedikit terkilan apabila ramai yang dah salah anggap dengan filem ini. Filem ini bertujuan untuk memaparkan tugas-tugas mencabar yang dihadapi anggota polis. Itu yang saya mahu fokuskan, tetapi nampaknya orang lebih fokuskan kepada isu yang tidak sepatutnya (isu kumpulan pengganas).

“Jalan ceritanya digarap dengan sebaiknya untuk menaikkan imej pasukan beruniform polis yang sanggup berkorban apa sahaja demi menjaga keamanan dan keharmonian negara. Jadi, saya harap tonton dahulu filem ini agar tidak disalah anggap sebab filem ini memang mahu menggambarkan tanggungjawab polis itu sesuatu yang sangat besar. Bagaimanapun, itu bukan yang diketengahkan pula oleh segelintir pihak apabila dengan menonton trailer sahaja mereka sudah melabelkan filem ini sebagai sesuatu yang negatif,” jelasnya.

PE2 yang dibintangi Shaheizy Sam, Zizan Razak, Raline Shah, Hasnul Rahmat, Hairul Azreen, Riz Amin, Fir Rahman dan Jeff Catz bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 22 November ini. Menelan kos keseluruhan sebanyak RM7 juta, PE2 turut akan ditayangkan di tiga buah negara jiran iaitu Indonesia, Singapura dan Brunei.

Untuk makluman, filem Polis Evo (2015) telah mencatatkan kutipan pecah panggung apabila berjaya meraih sebanyak RM18 juta sepanjang tayangannya. – KopiPlanet.com

Bakal Berpecah, Konsert Terakhir Wanna One Berlangsung Januari Ini?

Kumpulan K-Pop, Wanna One dikhabarkan bakal mengadakan konsert terakhir mereka pada bulan Januari ini.

Wanna One yang dianggotai 11 ahli itu dikatakan akan mengadakan siri konsert selama tiga hari berturut-turut bagi meraikan perpisahan mereka.

Sehingga kini pihak pengurusan mereka, Swing Entertainment dan CJ E&M masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan bagi menjawab dakwaan tersebut.

Wanna One yang ditubuhkan pada Ogos tahun lalu merupakan peserta rancangan realiti Produce 101 musim kedua.

Cukup terkenal dengan lagu hit seperti Beautiful dan Energetic, Wanna One dianggotai Kang Daniel, Park Ji-hoon, Lee Dae-hwi, Kim Jae-hwan, Ong Seong-wu, Park Woo-jin, Lai Kuan-lin, Yoon Ji-sung, Hwang Min-hyun, Bae Jin-young dan Ha Sung-woon. – KopiPlanet.com

“Bukan Merajuk, Tapi Isteri Yang Larang Saya Pergi” – Aliff Syukri

Ketiadaan usahawan yang juga merupakan penaja utama untuk program Gegar Vaganza 5 (GV5), Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman pada konsert separuh akhir semalam menimbulkan tanda tanya ramai pihak.

Menurut Alif, beliau bukan sengaja tidak mahu menghadirkan diri, tetapi isterinya Datin Seri Nur Shahida Mohd Rashid melarangnya daripada berbuat demikian berikutan kontroversi yang melandanya minggu lalu.

“Saya memang nak pergi, namun pihak pengurusan iaitu isteri dan konsultan yang lain menasihatkan supaya saya tidak datang. Ketiadaan saya di GV semalam bukan disebabkan saya merajuk, sebaliknya saya hanya mengikut arahan daripada pihak pengurusan.

“Untuk konsert final, saya akan ikut apa kata pengurusan saya. Kalau isteri benarkan saya pergi, barulah saya akan pergi,” katanya kepada KopiPlanet.com sewaktu ditemui pada majlis penyerahan zakat yang berlangsung di D’Pinang Laris Hall, Sungai Buloh, Selangor hari ini.

Dalam majlis itu, Alif menerusi syarikatnya, D’herbs telah menyumbangkan zakat sebanyak RM300,000, selain barangan persekolahan kepada sekolah-sekolah terpilih dari seluruh negara.

“Saya buat persiapan untuk majlis ini sudah lama, bukan disebabkan nak tutup kontroversi minggu lepas kalau itu yang didakwa oleh netizen.

“Tujuan saya adakan majlis ini bukan sebab nak tunjuk riak atau apa. Memang saya sudah lakukan perkara sebegini sejak enam tahun lalu di samping memberikan sumbangan wang dan barangan persekolahan kepada para pelajar terpilih,” ujarnya.

Minggu lalu, Aliff dikecam kerana memanggil seorang penonton wanita sebagai ‘ugly’ dalam siaran langsung konsert minggu kelima GV. Tindakannya itu menerima kecaman daripada ramai netizen serta beberapa rakan selebriti tempatan.

Mengulas mengenai isu itu, Alif berkata, “Saya tak boleh nak halang apa orang nak kata. Kalau orang tak boleh terima dengan perkara itu, saya dengan rendah diri memohon maaf.”

Konsert final GV5 akan berlangsung pada Ahad ini (18 November) di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA). Seramai enam finalis iaitu Noryn Aziz, Amelina, Dia Fadila, Maya, Zamani dan duo Billy Zulkarnain akan bertanding bagi merebut hadiah wang tunai berjumlah RM100,000. – KopiPlanet.com

Skrip Pokok Tarik Minat U-Wei Kembali Mengarah Pementasan Teater

Pengarah U-Wei Haji Shaari mengakui tertarik untuk kembali ke kerusi pengarahan teater selepas membaca skrip Pokok hasil tulisan bekas pengerusi Media Prima Berhad, Tan Sri Johan Jaafar.

Menurut pengarah itu, dia sudah lama ternanti-nantikan karya terbaharu Johan yang sememangnya cukup berbakat dalam bidang penulisan.

“Saya sebenarnya sudah terbiasa dengan naskhah-naskhah bermutu hasil karya Johan. Karyanya sarat dengan watak-watak keperimanusiaan yang cukup bagus untuk digarap menjadi sebuah pementasan teater.

“Bagi saya skrip yang bagus bukan hanya untuk dibaca sahaja sebaliknya ia juga sesuai untuk dipertontonkan menerusi pentas teater,” katanya kepada KopiPlanet.com.

U-wei ditemui pada majlis sidang media teater Pokok yang berlangsung di Sanggar Tun Sri Lanang, Menara Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Teater pokok yang diterbitkan Balang Rimbun Sdn. Bhd ini akan dipentaskan di Auditorium DBP bermula dari 7 hingga 16 Disember ini.

Teater ini menggabungkan hanya empat pelakon utama iaitu Haliza Misbun, Ebby Saiful, Rahim Jailani dan Buyung Zasdar.

Mengenai pemilihan pelakon, U-wei mengatakan dia sangat teruja untuk bekerja dengan pelakon-pelakon yang cukup berpengalaman dalam bidang seni lakon teater.

Tiket-tiket berharga RM30 dan RM50 boleh didapati menerusi www.airasiaredtix.com bermula 12 November ini.

Pokok mengisahkan mengenai kehidupan sepasang suami isteri, Darwis dan Mardiah yang tinggal di sebuah rumah kecil di pinggir hutan. Rumah mereka dipayungi oleh pokok rakrasa yang bukan sahaja melindungi tetapi juga mengancam keselamatan mereka.

Di sebalik itu, mereka turut berhadapan konflik apabila pemilik rumah yang disewa mereka, Tuk Kaya menaruh hati terhadap Mardiah sehingga membuatkan wanita itu berasa tidak senang dengan perkara tersebut. – KopiPlanet.com

Fredo Flybaits Tidak Sangka Lagu Kembali Jadi Siulan Ramai

Penyanyi kumpulan Flybaits, Fredo atau nama sebenarnya, Villenguez Alfredo Valentino @ Mohd Amani Abdullah, 68, tidak menyangka apabila lagu evergreen kumpulan itu, Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta kembali menjadi siulan ramai.

Lagu tersebut kini mengungguli beberapa carta platform digital selepas peserta Gegar Vaganza musim kelima (GV5), Zamani gagal mempersembahkan lagu itu pada minggu kelima konsert itu.

“Situasi yang terjadi pada Zamani pada ketika itu secara tidak langsung telah mempopularkan kembali lagu Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta. Saya berterima kasih kepada Zamani, tetapi dalam masa yang sama berasa simpati dan kasihan apabila dia tidak dapat menyampaikan lagu itu.

“Sudah tentu kalau saya ada pada malam konsert itu, saya akan naik ke pentas dan sama-sama membantunya menyanyikan lagu tersebut,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Fredo ditemui pada acara separuh akhir pencarian Gadis Panca My Beauty 2018 yang berlangsung di pusat beli belah Quill City Mall, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sementara itu, Fredo turut menyatakan kesudiannya untuk menyertai program GV pada musim akan datang sekiranya diberi peluang oleh pihak produksi.

“Siapa yang tak nak masuk rancangan GV. Ia satu program yang bagus apabila penyanyi-penyanyi lama dapat kembali memeriahkan industri seni.

“Bagaimanapun, saya difahamkan pihak produksi yang pilih siapa artis yang datang uji bakat. Saya harap suatu hari nanti akan diberikan peluang untuk sertai GV,” ujarnya. – KopiPlanet.com

“Daripada Termenung 24 Jam, Baik Saya Fokus GV” – Noryn Aziz

Penyanyi Noryn Aziz mengakui dia meletakkan fokus sepenuhnya dalam pertandingan Gegar Vaganza musim kelima (GV5) biarpun dirinya kini sedang dilanda krisis rumah tangga. ‘

Menurut penyanyi berusia 41 tahun itu, dia sentiasa berpesan dengan dirinya untuk memberikan tumpuan dan tidak terlalu memikirkan permasalahan yang sedang dihadapinya.

“Tipulah kalau kata tak rasa apa, cuma saya dah pesan pada diri untuk fokus dalam pertandingan itu dan tidak meletakkan bebanan sepenjang masa, sedangkan saya boleh jadi lebih baik daripada termenung 24 jam yang mana masa itu tidak akan kembali lagi.

“Saya kena sentiasa berfikiran positif dan bina keyakinan diri. Sejujurnya, saya sangat bertuah di kelilingi orang yang sentiasa berfikiran positif dan bina keyakinan diri. Sejujurnya, saya sangat bertuah di kelilingi mereka yang sentiasa ada untuk memberi kata-kata semangat,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Noryn ditemui pada majlis sidang media Konsert Soul Sisters yang berlangsung di Acme Bar & Coffee, Pavilion Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Konsert Soul Sisters yang bakal berlangsung di Panggung Sari Istana Budaya pada 5 dan 6 April tahun depan menggabungkan Noryn bersama dua lagi rakan penyanyi iaitu Siti Sarah dan Misha Omar.

Krisis rumah tangga Noryn berlaku apabila Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad Baharuddin Shah memfailkan tuntutan nusyuz terhadap isterinya itu.

Tuntutan tersebut difailkan di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Terengganu pada Julai lalu. Perbicaraan kes mereka telah ditetapkan pada 18 Disember ini susulan ketidakhadiran Raja Kamarul dan Noryn pada prosiding sebutan kali ketiga pada 10 Oktober lalu.

Hasil perkahwinan pada 22 Januari 2010, Noryn dikurniakan seorang cahaya mata lelaki, Raja Bariq Umar Shah yang kini berusia empat tahun.

Sementara itu, untuk konsert semi final GV5 malam ini, Noryn diberi tugasan menyanyikan dua buah lagu iaitu Dahsyat nyanyian asal kumpulan MOJO dan Cintaku 100 Percent (Mas Idayu). – KopiPlanet.com

Muat Naik Gambar Lama Bukti Rita Tiada Masalah Dengan Aidil

Pelakon Rita Rudaini mendedahkan tujuannya memuat naik gambar lama bekas suaminya, Aidil Zafuan Abd Radzak bersama dua anak mereka iaitu Airit Rayyan Rizqin, 9, dan Airit Qaqa Arjuna, 7, adalah untuk menepis dakwaan yang mengatakan dia mempunyai masalah dengan bekas suaminya itu.

Menurut aktres kelahiran Perlis itu, dia tidak bermasam muka mahupun bergaduh dengan Aidil seperti mana yang diperkatakan ramai pihak.

“Itulah sebabnya saya muat naik foto itu di laman Instagram. Ramai pihak mempertikaikan yang saya menghalang Aidil daripada berjumpa anak-anak. Jadi saya nak buktikan kepada semua orang yang bermulut jahat yang kami tiada masalah dan saya tidak bergaduh dengan Aidil.

“Kalau Aidil nak jumpa anak-anak, saya lagi suka. Melihat keterujaan anak-anak yang meminati sukan bola sepak dengan begitu mendalam, saya nak bawa anak-anak melihat bapanya beraksi secara langsung,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Rita ditemui pada acara peringkat separuh akhir pencarian Gadis Panca My Beauty 2018 yang berlangsung di Quill City Mall, Kuala Lumpur semalam.

Menurut Rita lagi, dia sememangnya menggalakkan anak-anaknya untuk bergiat aktif dalam bidang sukan bola sepak yang diminati mereka.

“Anak-anak tahu bapa mereka merupakan pemain bola sepak dan kalau ada perlawanan yang melibatkan bapa mereka, memang saya tidak halang anak-anak tengok malah saya pun tengok sekali.

“Saya bukanlah jenis kalau dah tiada apa-apa tu, langsung tak boleh nak tengok. Saya nak anak-anak bangga dan mengagumi bapanya sendiri berbanding mengidolakan pemain-pemain antarabangsa,” katanya lagi.

Rita berkahwin dengan Aidil Zafuan pada 2008 sebelum berpisah pada 5 September 2013. Sejak berpisah, kedua-dua anak berada sepenuhnya di bawah jagaan Rita. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Instagram Rita Rudaini

Ebby Saiful Teringin Dayang, Liza Hanim & Hazama Nyanyi Lagu Ciptaannya

Biarpun dilihat tidak lagi aktif dalam bidang lakonan, namun pelakon Ebby Saiful, 59, sebenarnya banyak menghabiskan masanya dengan mencipta lagu dan terlibat dalam bidang pengarahan.

Ebby yang juga merupakan seorang penyanyi dan komposer turut mendedahkan impiannya yang mahu penyanyi bersuara hebat seperti Dayang Nurfaizah, Liza Hanim dan Hazama untuk menyanyikan lagu ciptaannya.

“Saya sebenarnya masih lagi aktif dalam bidang seni, cumanya saya jarang berlakon. Sebaliknya, lebih banyak terlibat dengan kerja-kerja pengarahan. Selain itu, saya turut cipta beberapa lagu yang kesemuanya datang secara tiba-tiba tanpa mengira masa.

“Kalau boleh saya teringin nak penyanyi-penyanyi berbakat besar seperti Dayang Nurfaizah, Liza Hanim dan Hazama menyanyikan lagu-lagu ciptaan saya. Saya akan beri mereka kebebasan untuk pilih lagu mana yang kena dengan jiwa mereka. Kalau nak buat lagu, kita kena tengok personaliti penyanyi itu macam mana agar mereka boleh menghayati lagu dengan sebaik mungkin,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Ebby ditemui pada majlis sidang media teater Pokok di Sanggar Tun Sri Lanang, Menara Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menerusi teater arahan U-Wei Haji Shaari itu, Ebby akan bergandingan dengan Haliza Misbun, Rahim Jailani dan Buyung Zasdar.

Pokok yang merupakan skrip hasil tulisan bekas pengerusi Media Prima Berhad, Tan Sri Johan Jaafar akan dipentaskan di Auditorium DBP bermula pada 7 hingga 16 Disember ini.

Untuk rekod, Ebby di awal kemunculannya dalam persada seni hiburan tanah air dahulu pernah menubuhkan sebuah kumpulan yang diberi nama New Breed.

Selain itu, dia juga merupakan komposer untuk lagu Bunga-Bunga Berguguran yang pernah mencipta populariti buat aktres dan penyanyi Fauziah Datuk Ahmad Daud menerusi filem Suara Kekasih. – KopiPlanet.com