• FOLLOW US

admin

Teh Terakhirku Hasil Ilham Ketika Berada Di Kota Suci Mekah

Bermula dengan menyertai pertandingan Juara Parodi 2015 sehinggalah mengerjakan umrah bersama keluarga masing-masing, begitulah keakraban yang dilihat antara pelawak Shuib Sepahtu dan penyanyi Mark Adam.

Menariknya, ketika berada di kota suci Mekah dua tahun yang lalu telah mencetuskan idea kepada mereka untuk menghasilkan sebuah lagu berjudul Teh Terakhirku.

“Sewaktu kami sedang menikmati teh, tiba-tiba melodi lagu ini muncul dalam kepala. Manakala tajuk lagu ini pula diperoleh semasa mengerjakan Tawaf Wida.

“Pada masa itu Mark sempat menyebut ‘ini teh terakhir kita’ sebelum menaiki bas. Kemudian dalam perjalan pulang, kami terus berbincang tentang idea pembikinan lagu ini,” jelas Shuib.

Menurut pelawak berkenaan, sepanjang berada di kota suci Mekah, Mark memang banyak bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan perkara keagamaan.

Jelasnya, dengan keadaan itu juga sebenarnya telah memberi ilham untuk dia dan Mark sama-sama menghasilkan lagu berkenaan.

> Baca: Lagu Raja Simurgh Ketengahkan Melodi Klasik Rasa Sayang

Dalam pada itu, ketika ditanya tentang kenapa lagu Teh Terakhirku ini disimpan selama dua tahun, Mark menjelaskan kekangan masa membuatkan mereka terpaksa menunggu masa yang lebih sesuai.

Ujarnya, selepas pulang dari mengerjakan ibadah umrah, dia dan Shuib terlalu sibuk dengan kerjaya masing-masing dan kini sudah tiba masanya untuk mereka memperdengarkan lagu tersebut kepada umum.

“Saya melihat Shuib seorang yang berbakat besar. Malah, sudah ada idea sendiri untuk lirik. Memang Tuhan mempermudahkan segala urusan kami untuk segera mengeluarkan lagu ini sempena Aidiladha tahun ini.

“Untuk bahagian rap kami ada mencadangkan beberapa nama, namun ia tidak kesampaian. Akhirnya peluang tersebut diberikan kepada Zynakal yang terus bersetuju dan merakamkan rap tersebut tidak sampai setengah jam menggunakan liriknya sendiri,” ujarnya.

Jelasnya, Teh Terakhirku bukan sahaja menggunakan metafora rukun umrah sebagai lirik tetapi juga menyelitkan selawat kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW sebagai elemen penarik.

“Sudah pasti ia bukan sahaja lebih dekat di hati pendengar, tetapi dalam masa yang sama mampu menarik minat kanak-kanak untuk berselawat dan mengenali ibadah umrah,” ujarnya. – KopiPlanet.com

K-Clique Bakal Lancarkan Buku Biografi Perjalanan Dunia Seni

Kumpulan hip hop popular, K-Clique bakal melancarkan sebuah buku biografi yang berkisarkan tentang perjalanan dunia seni mereka.

Salah seorang ahli kumpulannya, Tuju berkata, menerusi biografi itu, pembaca akan dapat mengetahui kisah permulaan sebelum mereka bergelar artis sehinggalah mengecap populariti sekarang ini.

“Setakat ini semuanya telah siap dan menunggu masa untuk dilancarkan. Kalau ada rezeki, mungkin buku berjudul Merais ini akan dilancarkan satu atau dua bulan lagi.

“Sebelum ini ramai yang ingin tahu tentang penubuhan K-Clique serta perjalanan karier kami. Dalam buku ini juga, setiap ahli ada kisahnya masing-masing,” ujarnya.

> Baca: Afieq Shazwan Akui Masih Single, Gadis Bertudung Jadi Idaman

Menurutnya, dengan terbitnya buku ini juga, para peminat K-Clique akan dapat mengenali mereka dengan lebih mendalam.

“Tidak dinafikan yang kami memang sangat teruja dengan buku ini. Malah, ia boleh dijadikan inspirasi kepada peminat memandangkan kami ini bukan siapa-siapa,” jelasnya.

Dalam pada itu, Tuju menyatakan lagu terbaharu mereka yang turut menggunakan tajuk Merais telah mendapat sambutan hangat peminat sehingga menjadi trending nombor satu di YouTube.

“Kami pun tidak sangka dengan sambutan ini, namun masih ramai lagi yang meminati lagu K-Clique. Biarpun pernah terpalit dengan beberapa isu, peminat masih lagi menyokong kami,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Kredit Foto: Instagram K-Clique

ATSKY Sajikan Makanan Barat & Tempatan Dengan Harga ‘Kedai Mamak’

Restoran ATSKY yang terletak di atas bumbung pastinya mampu menjadi sebuah restoran serta lokasi majlis keraian yang sangat menarik dan kini telah dibuka di Kota Damansara.

Dengan rekaan suasana yang pelbagai menerusi gabungan dengan ruang berhawa dingin, ruang terbuka dan ruang majlis keraian, ATSKY sangat sesuai dikunjungi oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Malah, dengan lokasi yang sebegitu pastinya ia sesuai sama ada untuk bersantai, makan bersama keluarga dan menyambut keraian termasuk majlis hari jadi hingga keraian besar seperti kenduri kahwin dengan rekaan tempat yang sangat eksklusif bertaraf lima bintang.

Lebih menarik lagi, mereka turut menyediakan cef-cef berpengalaman dari hotel-hotel terkemuka. ATSKY telah menawarkan pelbagai menu dari makanan barat ke makanan tempatan pada harga yang sangat berpatutan sebanding ‘kedai mamak’, jadi pelanggan tidak perlu bimbang untuk berbelanja.

Pengarah urusan ATSKY, Ali Ikhwan berkata, “Kami memberikan harga yang berpatutan atau kebanyakan rakan-rakan menegur harga yang di tawarkan adalah murah di bandingkan dengan apa yang kami sediakan.

“Namun, saya berpendapat ini juga adalah sumbangan yang ingin diberikan supaya lebih ramai masyarakat yang tidak berpendapatan tinggi dapat merasa hidangan berkualiti dan suasana eksklusif, tidak hanya dapat dinikmati golongan berpendapatan tinggi.”

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa majlis pelancaran Restoran ATSKY yang berlangsung pada minggu lalu.

Turut hadir ke majlis restoran berkenaan yang berkeluasan 13,000 kaki persegi itu adalah pengacara dan selebriti popular iaitu Datuk AC Mizal.

Menurut Ali, antara menu signature ATSKY adalah Meltique Beef Steak, sesuai dengan konsep mampu milik untuk dinikamti pelanggan.

“Bagi yang telah merasai Meltique Beef Steak di ATSKY, mereka mengakui ia memiliki rasa setanding daging Wagyu iaitu daging paling bernilai di dunia, namun harga yang ditawarkan adalah lima kali ganda lebih murah jika dibandingkan dengan Wagyu,” jelasnya.

ATSKY dibuka setiap hari dari pukul 8.00 pagi hingga 12.00 tengah malam semasa tempoh PKPP dan operasi akan dilanjutkan hingga jam 2.00 pagi selepas kebenaran diberikan.

Bagi yang berhajat mengunjugi ATSKY boleh ke Roof Garden, Tingkat 3A, Dataran Cascades, PJ. Ia terletak bersebelahan dengan pasaraya Giant Kota Damansara. – KopiPlanet.com

Afieq Shazwan Akui Masih Single, Gadis Bertudung Jadi Idaman

Sebelum ini, pelakon dan penyanyi Afieq Shazwan sering kali dikaitakan mempunyai hubungan istimewa dengan penyanyi Wani Kayrie.

Bagaimanapun, sama ada Afieq atau Wani, keduanya-duanya mengakui bahawa hubungan mereka tidak lebih daripada sekadar teman biasa.

“Apa yang saya boleh katakan sekarang ini status saya adalah single. Mengenai Wani pula memang hubungan kami hanya sekadar kawan.

“Kalau ikutkan sekarang ini kami agak dingin kerana jarang berjumpa kerana PKP. Biarpun belajar di universiti sama, kami tidak berada di fakulti sama dan jadual kelas juga berbeza,” ujarnya.

Afieq berkata demikian ketika ditemui semasa majlis pelancaran program Ratu Hijabista yang berlangsung pada minggu lalu.

Menurut Afieq, memandangkan usianya kini baru sahaja 23 tahun, dia seboleh-bolehnya mahu menumpukan kepada kerjaya dan pelajaran terlebih dahulu.

Ujarnya, perjalanan seninya ketika ini masih lagi panjang dan sekiranya mahu berkahwin, dia sasarkan pada usia 28 atau 29 tahun.

“Kalau ditanya tentang ciri-ciri gadis idaman saya, sudah tentu saya inginkan seorang hadis yang pandai bawa diri, bersopan santun serta syarat paling utama adalah bertudung.

“Tidak dinafikan yang ketika ini saya agak rapat dengan seorang godis bertudung, namun dia tidak dikenali dan bukan seorang artis,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Isu Lesen Umpama ‘Bom Jangka’ Dalam Akta 244 FINAS

Oleh: Onn Norshal Hamzah
(Kolumnis KopiPlanet.com)

Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) sentiasa sensasi dengan isu panas. Kali ini dengan isu lesen yang dikhabarkan sebagai wajib untuk semua bentuk penerbitan termasuk di media sosial. Ia timbul lanjutan daripada kenyataan Menteri Komunikasi Dan Multimedia Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah baru-baru ini antaranya menyebut semua pembuat video termasuk dalam media sosial perlu lesen FINAS.

Hanya selepas itu, melalui kenyataan media kementerian, ia dimaklumkan sebagai salah tafsir dan kerajaan tidak berniat untuk menyekat kebebasan dan kreativiti media. Namun hakikatnya isu ini tetap tidak tamat di situ. Episod lain akan menyusul menyerlahkan ‘kepanasan’ dalam FINAS.

Sebenarnya, isu teras kepada semua permasalahan ini hanyalah satu iaitu Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 (Akta 244) sudah terlalu usang dan tidak relevan dalam konteks industri perfileman hari ini. Isu ini bukan baru tetapi cuma kurang kesungguhan untuk diperbaiki.

Bukan sahaja dalam akta induk, hampir semua peruntukan tambahan dalam dalam Akta 244 ini telah uzur. Sebab itu ketika berada dalam perbadanan, perkara pertama yang saya usahakan ketika menjadi Pengerusi Wajib Tayang FINAS, saya tumpukan kepada penambahbaikan dan penjenamaan Skim Wajib Tayang 2005 kepada Skrin Malaysia (MySKRIN 2020).

Inilah juga cabarannya dalam Akta 244 FINAS termasuk isu lesen FINAS ini. Memang kalau ikut penafsiran secara tepat, apa yang diperkatakan oleh Menteri KKMM itu berada dalam lingkungan maksud sebenar, walaupun terbuka untuk dibahas mengenai definisi filem dalam era digital.

Definisi filem dalam Bahagian 1, Seksyen 2 Akta 244 adalah ‘Filem termasuk filem cerita, filem pendek, filem subjek ringkas, treler, dokumentari, filem kecil iklan dan apa-apa rakaman pada apa-apa jenis bahan, termasuk pita video dab ceper video, berupa arca bergerak samada disertai dengan bunyi atau tidak, untuk dilihat oleh orang ramai atau mana-mana golongan orang ramai’.

Lantaran itu berkenaan isu lesen FINAS, Skim Wajib Tayang adalah antara isu usang yang perlukan perhatian segera oleh FINAS. Jika tidak, akan sentiasa ada isu baru akan muncul dalam industri ini yang tidak tertampung oleh Finas kerana bergayut pada punca kuasa yang lapuk.

Saya berpandangan bahawa berbanding beberapa jawatankuasa yang telah dibentuk oleh FINAS untuk kepentingan industri, sebuah lagi jawatankuasa pada keperluan mendesak iaitu Jawatankuasa Penambahbaikan Akta 244. Saya berharap jawatankuasa tersebut telah diwujudkan oleh FINAS ketika ini.

Dalam bahasa mudah, jika tiada perubahan bersedialah dengan beberapa lagi ‘bom jangka’ yang akan meletus melanda FINAS dari kelemahan akta berkenaan. Ini bukan isu peribadi, ini isu teras kuasa. – KopiPlanet.com

Sambutan Hangat… Nik Ruasma Buka Lima Rangkaian BubbleBee

Melihat kepada sambutan hangat yang diterima produk minuman dan manisan BubbleBee telah membuatkan usahawan Nik Ruasma Nik Ahmad Ruzi membuka lima rangkaian.

Nik Ruasma berkata, melihat kepada potensi yang dimiliki produk berkenaan, dia yakin BubbleBee bakal menjadi sebuah jenama yang diterima rakyat Malaysia.

“Sebelum ini saya sudah memiliki beberapa perniagaan seperti perabot dan spa. Kemudian saya ambil keputusan untuk menjalankan pula perniagaan BubbleBee ini.

“Saya rancang untuk membuka lima rangkaian dan kini sudah buka tiga iaitu di Sentul, Ampang dan Senawang. Untuk dua rangkaian lagi saya akan buka di Putrajaya dan Sungai Buloh,” ujarnya.

Dia berkata demikian ketika ditemui semasa majlis pelancaran kedai BubbleBee yang berlangsung di Ampang baru-baru ini.

BubbleBee merupakan jenama minumun dan manisan yang dimiliki oleh pelawak Shuib Sepahtu yang kini sudah memiliki lapan cawangan.

Dalam pada itu, Nik Ruasma atau lebih dikenali sebagai Baby Anna Moi menyatakan dia tertarik untuk membuka rangkaian BubbleBee ini ketika melihat kepada sambutan sewaktu kali pertama dibuka di Shah Alam pada awal tahun ini.

“Pada mulanya saya beritahu Shuib untuk cuba buka satu dahulu. Apabila melihat sambutannya yang diterima sangat menggalakkan, terus saya ambil keputusan untuk buka empat lagi rangkaian.

“Saya tahu untuk membuka lima rangkaian ini memerlukan modal yang besar. Namun, ia juga pasti dapat memberi pulangan yang besar dan itu yang menyebabkan saya berani untuk mencuba,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Bella Astillah Kesal Ada Netizen Samakan Tindakan Pavithra Dengan Dirinya

Pelakon dan penyanyi Bella Astillah meluahkan rasa kesal terhadap segelintir netizen yang menyamakan tindakan YouTuber terkenal, Pavithra dengan dirinya.

Menerusi luhannya di Instastory, Bella menyatakan bahawa dia dan Pavithra disamakan gara-gara membuat keputusan untuk memaafkan suami.

“Korang ni sibuk betal pasal Pavithra. Samakan dia dengan kita kononnya dia Bella Astillah 2.0? Just because she choose to maafkan suami dia? Korang nak dia buat keputusan yang macam mana? Bercerai terus? Pasal keluarga?

“Bukan senang nak buat keputusan. Marriage bukan macam main masak-masak, melibatkan keluarga juga. Korang nak diorang divorce? Lepas tu baru korang nak bersorak? Tak paham apa yang netizen nak,” luahnya.

> Baca: Neelofa Bangga Impian Miliki Program Talk Show Sendiri Tercapai

Sebelum ini, suami kepada YouTuber itu ditahan polis kerana disyaki mendera dirinya. Bagaimanapun, selepas dibebaskan, Pavithra membuat kenyataan bahawa dia telah memaafkan suaminya itu.

Dalam pada itu, Bella yang juga isteri kepada Aliff Aziz itu turut menyatakan supaya setiap orang cermin kehidupan sendiri dan perbaiki kelemahan diri terlebih dahulu.

“Kita bukan tuhan. Kita semua tak tahu apa takdir kita. Yang kecewa tak selamanya kecewa. Yang bahagia tak selamanya bahagia sebab semuanya hanya sementara.

“Sebagai manusia/netizen atau orang luar apa salahnya kita wish them yang baik-baik,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Kredit gambar: Instagram Bella Astillah

Tiga Filem Pernah Tayang Di Astro First Bakal Ditayangkan Di Pawagam

Memandangkan pawagam tanah air kembali beroperasi sejak 1 Julai lalu, maka Astro Shaw mengambil inisiatif dengan membawakan filem-filem hebat yang pernah ditayangkan di Astro First semasa tempoh Perintah
Kawalan Pergerakan (PKP) yang lalu untuk ditayangkan di pawagam.

Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad menjelaskan bahawa apabila pihak
kerajaan membenarkan pawagam kembali beroperasi, ia merupakan satu perkhabaran gembira buat mereka.

“Sebagai tanda sokongan Astro kepada pawagam, kami bawakan khas tiga buah filem hebat untuk ditayangkan di layar besar.

“Ketiga-tiga filem berbeza genre ini telah mencetus fenomena apabila berjaya mengungguli kutipan tinggi di Carta Astro First,” ujarnya.

Menurut beliau, langkah strategik ini akan dimulakan dengan penayangan filem terkini iaitu Syif Malam Raya pada 30 Julai, diikuti dengan Ada Apa Dengan Dosa bermula 10 September dan Town Mall pada 1 Oktober.

Jelasnya, ketiga-tiga filem tersebut telah melakar kejayaan tersendiri di Astro First seperti Syif Malam Raya berjaya meraih RM 3 juta dalam hanya tempoh 10 hari dan itu adalah satu pencapaian luar biasa bagi platform Astro First.

“Kami yakin pasti ramai yang turut ingin menikmati keseronokkan rasa seram komedi Syif Malam Raya, babak menyayat hati anak luar nikah dalam Ada Apa Dengan Dosa dan keseraman yang diinspirasi daripada kisah benar, Town Mall di layar besar.

“Selaras dengan itu, kami ingin beri peluang buat penonton untuk merasai perspektif dan pengalaman sinematik yang berbeza di panggung wayang,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Blackpink Atasi BTS Miliki Subscriber YouTube Paling Tinggi

Kumpulan Blackpink ketika ini menjadi artis Kpop yang paling popular apabila memiliki subscriber tertinggi di laman YouTube.

Menerusi kenyataan syarikat agensi pengurusan YG Entertainment, sehingga kini Blackpink sudah mencatat 42.3 juta subscriber.

Sementara itu, sebuah lagi kumpulan Kpop yang menjadi kegilaan ramai iaitu BTS kini memiliki sebanyak 33 juta subscriber.

Menurut kenyataan itu lagi, jumlah subscriber di platform berkenaan dilihat sebagai salah satu cara untuk melihat populariti artis.

> Baca: 4 Bulan Bercinta, Demi Lovato Kini Bergelar Tunangan Max Ehrich

“Setiap hari akan ada kandungan baharu di platform itu dan jumlah subscriber pastinya dianggap sebagai lambang sokongan dan kesetiaan terhadap seseorang artis.

“Memandangkan YouTube kini memainkan peranan penting dalam pasaran muzik global, kami mengganggap pencapaian ini sebagai satu rekod yang sangat berharga,” ujarnya.

Ternyata jumlah subscriber berkenaan turut mengatasi beberapa artis antarabangsa lain seperti Ariana Grande (42.2 juta), Taylor Swift (38.5 juta) dan Katy Pery (37.7 juta). – KopiPlanet.com

Alya Iman Sahkan Pernah Bertunang Dengan Suami Orang

Pelakon baharu Alya Iman mengesahkan bahawa dirinya pernah mengikat tali pertunangan dengan seorang lelaki berstatus suami orang.

Alya menerusi satu kenyataan yang dikongsikan kepada wartawan berkata, dia dan lelaki yang bergelar ahli perniagaan itu bertunang pada bulan Februari lalu.

“Pada 8.00 malam, 27 Februari 2020, Alya telah bertunang dengan seorang individu yang berusia 30 tahun yang telah berkahwin dan mempunyai dua cahaya mata.

“Majlis tertutup tersebut telah dihadiri oleh keluarga dan rakan terdekat Alya. Alya difahamkan bahawa isteri individu tersebut bersetuju dengan kehadiran Alya sebagai isteri kedua,” ujarnya.

Sebelum ini, seorang wanita telah mendakwa Alya yang juga anak kepada pelakon Allahyarham Azmil Mustapha itu telah menjalinkan hubungan dengan suaminya selama setahun.

> Baca: Nabil Ahmad Hulur Bantuan Rakan Sekampung Menganggur Lepas PKP

Dalam pada itu, Alya memberitahu bahawa pada bulan Mac, dia telah memutuskan tali pertunangan setelah mengetahui kewujudannya tidak diketahui dan dipersetujui isteri lelaki berkenaan.

“Segala hadiah telah Alya pulangkan kepada individu tersebut kerana berasa bersalah. Alya pasrah dengan apa yang berlaku pada saat ini dan percaya Allah Maha Adil dan Maha Berkuasa. Alya mohon doa, sokongan dan dokongan semua pihak agar perkara ini dapat Alya tempuhi dengan baik. Sesungguhnya

“Alya percaya apa yang berlaku telah mematangkan Alya. Alya mohon maaf kepada semua pihak yang terluka. Pada waktu ini, Alya telah meneruskan kehidupan dan ingin fokus kepada kerjaya dan usaha Alya untuk menjadi insan yang lebih baik,” ujarnya.

Alya mula dikenali ramai setelah berlakon dalam drama bersiri Senafas Rindu dan telefilem Lelaki Kelas Sebelah pada tahun lalu. – KopiPlanet.com