• FOLLOW US

Juliana Johar

Michael Ang Terharu Sokongan Yang Diterima Sejak Umum Peluk Islam

Pengarah Michael Ang terharu dengan sokongan yang diterima sejak mendedahkan dirinya sudah memeluk agama Islam setahun lalu.

Bercerita lanjut mengenai kisah penghijrahannya itu, Michael berkata dia masih dirinya yang dahulu, tiada apa yang mengubah prinsip hidupnya sebaliknya hanya agama anutannya sahaja yang berubah.

“Sebenarnya saya dah mula persoal tentang Tuhan sejak berusia 14 tahun lagi. Semua ajaran agama saya belajar dan kaji termasuk Al-Quran dan Bible. Satu hari itu saya mohon petunjuk tunjukkan saya siapa Tuhan yang sebenar yang saya panggil The One pada ketika itu dan akhirnya saya dapat mimpi sehinggakan membuatkan saya berhijrah.

“Walaupun sudah berhijrah, saya masih tetap Michael Ang yang dulu, prinsip kehidupan saya semua masih sama, cuma yang berubah Tuhan saya sudah ada nama iaitu Allah,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis berbuka puasa dan tayangan program raya Astro yang berlangsung di Hotel Majestic, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Michael atau lebih dikenali sebagai Mike baharu sahaja mengumumkan perkhabaran itu menerusi laman sosial Instagram baru-baru ini.

Rata-rata menyambut baik kedatangan Michael sebagai saudara sesama Islam malah entri pendedahannya itu turut mendapat tanda suka yang banyak iaitu hampir 300,000 daripada peminatnya.

Menurut Mike, dia terharu dengan sokongan yang diberikan peminat dan orang luar yang sentia memberikan kata-kata dorongan dan galakan kepadanya agar terus mendalami Islam.

“Saya berasa sangat gembira apabila ramai berikan kata-kata semangat untuk terus belajar tentang Islam. Mereka pesan tidak mengapa belajar perlahan-lahan bagi memantapkan lagi kefahaman saya.

“Setakat ini memang solat dalam bahasa Inggeris, cuma Al-Fatihah sahaja baca dalam bahasa Arab. Surah yang panjang-panjang saya baca dalam bahasa Inggeris. Daripada saya tersalah baca yang bahasa Arab, lebih baik saya baca dalam English sahaja.

“Saya juga cukup berterima kasih kepada semua pihak yang beri sokongan kepada saya. Bila jumpa di masjid, mereka semua tegur saya dan kata, “perlahan-lahan belajar”, mereka langsung tidak ‘judge’ saya, itu yang buat saya terharu,” ujarnya lagi.

Michael juga mengatakan dia mempunyai niat untuk mengerjakan ibadah umrah, namun dia hanya akan memikirkan untuk ke sana sekiranya dia sudah cukup yakin dengan bacaan dan kefahamannya mengenai ibadah tersebut.

“Saya memang ada niat nak kerjakan umrah, tetapi saya rasa bukan dalam masa terdekat sebab masih belum bersedia daripada segi bacaan dan kefahaman saya mengenai ibadah umrah.

“Saya hanya akan pergi apabila sudah betul-betul bersedia, saya pergi bukan sebab nak ambil gambar ke apa. Lagipun kalau pergi umrah saya tidak akan umumkan perkara itu sebab bagi saya tak perlu nak beritahu,” katanya. – KopiPlanet.com

Sudah Bergelar Ibu, Elvina Tetap Pentingkan Penjagaan Diri

Kebiasaannya apabila seseorang wanita sudah berumah tangga dan dikurniakan anak, ada segelintir yang tidak lagi menjaga ketrampilan diri agar sentiasa kemas dan bersiap.

Namun pelakon Datin Elvina Mohamad mengambil langkah sentiasa mencantikkan diri biarpun kini sudah dikurniakan cahaya mata sulung, Karl Mateen yang kini sudah mencecah usia lima bulan.

“Bila di rumah memang kita macam orang gaji, ibarat serba tidak terurus kerana menjaga anak. Ibaratnya saya bukan Elvina yang berlakon, kalau di rumah saya adalah Elvina yang sibuk menguruskan anak.

“Walaupun sibuk mengasuh anak, saya percaya golongan ibu perlu ada ‘me time’ mereka sendiri agar tetap kelihatan kemas dan terurus.

“Bila saya keluar, saya tetap kemaskan diri kerana tak nak orang cakap bila ada anak makin selekeh. Perkara sebegitu tidak sepatutnya berlaku,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis berbuka puasa dan tayangan program raya Astro di Hotel Majestic, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Elvina, dia bukan hanya bersiap ketika di luar rumah, sebaliknya turut berbuat demikian di hadapan suaminya, Datuk Mohd Haniff Borhan.

“Setiap lelaki suka tengok benda yang cantik dan mereka pasti nakkan isteri sentiasa bersiap dan nampak cantik.

“Kita sebagai isteri jangan pandang rendah tentang benda ini. Kita kena selalu bersiap menjaga penampilan agar tidak timbul perkara-perkara lain di kemudian hari,” ujarnya lagi. – KopiPlanet.com

Ain Edruce Sibuk Rancang Majlis Pertunangan, Tolak Tepi Persiapan Raya

Pelakon dan pengacara tinggi lampai, Ain Edruce, 28, berkata dia terpaksa mengorbankan persiapan menyambut Aidilfitri pada tahun ini.

Jelasnya, hal yang demikian kerana ia mahu memberikan fokus terhadap majlis pertunangannya yang bakal diadakan pada 22 Jun ini.

“Tahun ini saya tak buat persiapan raya sangat sebaliknya lebih beri tumpuan pada persiapan majlis pertunangan yang akan diadakan pada 22 Jun ini.

“Walaupun hanya majlis pertunangan, tetapi persiapannya boleh jadi agak rumit. Saya buat majlis kecil-kecilan sahaja dengan menjemput ahli keluarga dan rakan-rakan rapat,” katanya.

Dia berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis tayangan program raya Astro yang diadakan di Hotel Majestic, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ain sebelum ini telah dirisik oleh keluarga teman lelakinya, Amirul Hafiz pada 18 April lalu.

Pelakon itu turut mendedahkan dia bakal menamatkan zaman solonya pada awal bulan Disember ini kerana tidak mahu bertunang dalam tempoh yang lama.

“Pada awalnya memang kami rancang nak kahwin tahun depan, namun bila fikir balik kenapa nak lambatkan benda baik. Jadi setelah berbincang, kami dah tetapkan majlis pernikahan diadakan pada Disember ini. Lokasi masih belum ditetapkan kerana kami masih mencari tempat yang sesuai.

“Buat masa ini, kami belum sempat pergi kursus kahwin disebabkan kesibukan kerja. Bagaimanapun, saya rasa teruja nak pergi bersama-sama Amirul nanti,” katanya lagi.

Ain dan Amirul, 26, yang merupakan seorang ahli perniagaan menjalinkan cinta sejak setahun lalu.

Selebriti ini Ain juga pernah dikaitkan bercinta dengan adik Elfira Loy, Ahmad Ezzrin Loy, namun hubungan mereka putus pada hujung tahun 2017. – KopiPlanet.com

Ruhainies Akui Ibunya Tidak Izin Dirinya Langkah Bendul

Pelakon Ruhainies atau nama sebenar, Nur Ruhainies Farehah Zainul Ilyas tidak pernah menyembunyikan kisah hatinya yang telah dimiliki seorang jejaka Melayu yang menetap di London dikenali sebagai Mr E.

Bercerita lebih lanjut tentang membawa hubungannya ke fasa seterusnya, pelakon berusia 27 tahun itu berkata, dia mungkin tidak akan berkahwin dalam masa terdekat kerana ibunya tidak ‘membenarkannya’ langkah bendul kakaknya, pelakon Risteena Munim.

“Harap doakan yang baik-baik buat kami berdua, tetapi buat masa ini tiada perancangan untuk berkahwin lagi.

“Saya nak bagi kakak kahwin dahulu walaupun dia pernah cakap tak kisah kalau saya kahwin lebih awal. Cuma ibu saya memang ambil kisah pasal perkara sebegitu,” katanya.

Dia berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pelancaran Kempen Raya Astro, Sempurna Seadanya di Hotel Majestic, Kuala Lumpur semalam.

Bercerita lebih lanjut mengenai tindakannya yang enggan menayangkan wajah teman lelaki di laman sosial miliknya, Ruhainies menyatakan dia mempunyai sebab sendiri.

“Sudah tentu saya akan dedahkan wajah dia bila dah sah jadi suami saya. Buat masa ini, saya tak dedahkan kerana tidak mahu nanti ada mulut-mulut jahat berkata buruk pasal kekasih saya.

“Lebih baik saya tutup muka dia jadi tiadalah orang nak cakap buruk pasal dia sebab mereka tidak tahu siapa dia.

“Lepas dah kahwin nantu orang nak cakap buruk pasal dia, saya tak boleh nak buat apalah, mulut orang kita tak boleh nak tutup,” katanya. – KopiPlanet.com

1000 Pembeli Terawal Vivo V15 Dapat Baucer Simply Siti

1000 pembeli terawal model terbaharu telefon pintar Vivo V15 berpeluang menerima baucar RM50 bagi pembelian produk kosmetik Simply Siti.

Vivo hari ini melancarkan model Vivo V15 yang mempunyai 32 megapixel pada kamera hadapan selain sehingga 8 megapixel Al Super Wide-Angle Camera yang pastinya memberikan pengalaman selfie terbaik buat anda.

Menampilkan warna merah jambu cerah, Blossom Pink, Vivo V15 dijual pada harga RM1,299 seunit. Setiap pembelian akan disertakan dengan pembersih udara berwarna pink khas buat pembeli Vivo V15. Ia akan mula dijual di pasaran bermula 18 Mei ini.

Hadir sama pada majlis itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Vivo, Mike Xu, Ketua Pegawai Eksekutif Simply Siti, Azuddin Rahman dan duta Vivo, Datuk Seri Siti Nurhaliza.

Bersempena dengan pelancaran itu, Vivo turut mengadakan sebuah pertandingan menangkap gambar selfie bagi memenangi hadiah utama wang tunai berjumlah RM100,000. Untuk maklumat lanjut, anda boleh layari www.facebook.com/VivoMalaysia. – KopiPlanet.com

Alif Satar Tidak Kisah Sesungguhnya Dibandingkan Dengan Versi Asal

Penyanyi Alif Satar meluahkan rasa teruja dan gembira apabila percubaannya berkolaborasi dengan kumpulan nasyid Raihan menerusi lagu Sesungguhnya 2019 menjadi dan diterima ramai.

Menurut Alif, dia sama sekali tidak menyangka lagu itu bakal mencipta fenomena sendiri apabila ia berjaya meraih dua juta tontonan di laman Youtube dalam masa dua hari video muzik lagu itu dilancarkan pada 10 Mei lalu.

“Saya teruja dan gembira apabila kolaborasi ini mendapat perhatian ramai dan menjadi ‘trending’ di YouTube. Siapa yang tidak teruja apabila dapat bekerjasama dengan idola mereka kan? Alhamdulillah… Allah permudahkan semuanya.

“Abang-abang Raihan pun gembira dengan perkembangan ini. Setelah 22 tahun lagu ini kembali menjadi siulan semua,” kata Alif ketika dihubungi KopiPlanet.com.

Sementara itu, Alif juga menyatakan dia tidak kisah sekiranya ramai pihak membandingkan lagu Sesungguhnya versi dia dan versi penyanyi asal, Nazrey Johani.

“Saya sebenarnya tidak kisah sekiranya ada pihak membandingkan nyanyian saya dengan versi asal lagu Sesungguhnya yang dinyanyikan Ustaz Nazrey. Macam saya sendiri pun suka versi asal dan kalau lihat lagu Sesungguhnya 2019, saya tidak membuat sebarang perubahan besar melainkan dari segi susunan melodinya.

“Minat setiap orang lain-lain dan terpulang versi mana yang mereka suka dengar. Lebih penting lagu saya dengan abang-abang Raihan dah lima hari ‘trending’ di Youtube,” seloroh Alif.

Alif tidak menolak kemungkinan akan ada lagi kolaborasinya bersama Raihan di masa akan datang sekiranya projek itu hadir tepat pada waktu dan masanya.

“Saya suka kalau diberi peluang untuk berduet dengan Raihan lagi pada masa akan datang, Walaupun kumpulan Raihan sudah berada dalam liga tersendiri, mereka sentiasa merendah diri membuatkan saya seronok bekerja bersama mereka,” katanya.

Alif dan Raihan yang dianggotai Che Amran Idris, Amran Ibrahim, Abu Bakar Md Yatim buat pertama kali bakal menyanyikan lagu Sesungguhnya 2019 secara ‘live’ menerusi satu persembahan amal bagi mengutip dana untuk Pertubuhan Komited Malaysia yang akan diadakan pada malam ini di Putrajaya. – KopiPlanet.com

Dikecam Tak Pandai Baca Niat Puasa, Andi Kecewa Video Dimuat Naik

Baru-baru ini nama penyanyi lagu Donde, Andi Bernadee telah dikecam segelintir netizen gara-gara dia dikatakan tidak tahu membaca niat puasa.

Menurut Andi atau nama sebenar, Andi Azrul Andi Mapangile dia memohon maaf sekiranya apa yang dilakukannya sebelum ini telah menyinggung perasaan mana-mana pihak, tidak menyangka video berkenaan telah dimuat naik menerusi media sosial oleh sebuah media.

“Saya minta maaf… apa yang boleh saya cakap artis dan media macam rakan serta saling memerlukan. Kalau media ada, tetapi artis tiada, macam mana nak buat story (artikel) dan saya faham benda itu daripada pihak dia (media), saya minta maaf sangat-sangat.

“Saya dah awal-awal pesan supaya jangan siarkan video itu sebab saya yang akan kena kecam. Apa yang kita dapat dengan menjatuhkan orang lain. Saya dah berumur 28 tahun, bukannya 18 tahun. Saya berjuang untuk masuk dalam industri, janganlah pijak kepala saya,” katanya.

Penyanyi itu berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada acara berbuka puasa anjuran Warner Music Malaysia yang berlangsung di Hotel Royal, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Anak kelahiran Kota Kinabalu, Sabah itu turut mengakui dia masih lagi belajar tentang agama dan bukannya manusia sempurna yang cukup serba-serbi ilmu dalam bidang keagamaan.

“Saya dah lali dengan kutukan dan bagi saya selagi kita tak mainkan isu bangsa dan agama, saya baik-baik sahaja. Ketika mereka tanya saya tentang niat puasa itu pun ia dirakam bukan pada bulan Ramadan, sudah tentu fikiran saya pun ‘jam’ pada ketika itu.

“Saya mengaku bab-bab agama ini memang saya agak kurang, tetapi saya juga manusia biasa yang masih lagi belajar untuk memperbaiki diri,” luahnya.

Andi mengatakan dia belajar daripada kesilapannya itu dan berharap semua pihak yang berada dalam industri ini dapat saling hormat-menghormati di antara satu sama lain. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Instagram Andi Bernadee

Maya Karin Enggan Nikmati Hidangan Buffet Ramadan Di Hotel

Pastinya setiap kali Ramadan, pihak hotel dan restoran berlumba-lumba menawarkan sajian buffet mereka bagi memenuhi citarasa pelanggan.

Umum mengetahui harga buffet ramadan di hotel-hotel dan restoran adalah sedikit tinggi yang mana kadang-kala ia mampu mencecah sehingga RM230 seorang.

Bertindak melawan arus, pelakon Maya Karin mengambil pendekatan enggan menjejakkan kakinya ke mana-mana buffet Ramadan di hotel pada tahun ini kerana merasakan harga yang dikenakan sangat tidak munasabah.

“Saya berasa sangat marah dengan harga mengarut buffet Ramadan yang ditawarkan dan masih ada lagi orang dan syarikat-syarikat yang masih membayar untuk harga itu! RM150-200 untuk dewasa dan RM80-100 untuk kanak-kanak! Budak-budak apa yang diaorang makan? Nasi sikit, ayam sikit atau spagetti sikit.

“Disebabkan itu saya mengambil pendekatan enggan berbuka puasa di mana-mana hotel yang menawarkan buffet Ramadan. Ini prinsip saya. Siapa makan kat sana jangan meroyan pasal ekonomi,” tulisnya menerusi laman Twitter miliknya.

 

View this post on Instagram

 

Sila hadam.. this a thread, sila Swipe . . #ramadan #foodwaste #exploitation

A post shared by Maya Karin (@maya_karin) on

Pelakon Munafik 2 itu kemudian memuat naik entrinya itu ke dalam Instagram dan setakat ini ia berjaya mendapat lebih 12,300 tanda suka daripada pengikutnya. – KopiPlanet.com

Berkawan Rapat Dengan Jejaka Cina, Ezlynn Mohon Doakan Baik-Baik

Penyanyi Ezlynn Ariffin mengakui dia kini sedang berkawan rapat dengan seorang jejaka Cina yang juga merupakan rakan perniagaannya.

Menurut penyanyi yang cukup popular dengan lagu Hi Hi Bye Bye ini, kali ini dia enggan terburu-buru untuk mendirikan rumah tangga buat kali kedua selepas bercerai pada Oktober 2017.

“Kami masih berkawan rapat cuma perbezaan agama membuatkan saya tidak menaruh harapan yang tinggi dalam hal ini. Kalau boleh saya memang mahu cepat kahwin tetapi dalam hal ini banyak hati perlu dijaga.

“Lebih-lebih lagi bila melibatkan perbezaan agama. Saya juga tidak mahu memaksa si dia memeluk Islam kerana saya tetapi biarlah perasaan cintakan Islam itu mendahului segalanya. Doa yang baik-baik,” katanya.

Ezlynn berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Warner Music di Hotel Royal, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dalam pada itu, Ezlynn berkata dia sedikit sebanyak serik dengan kegagalan perkahwinannya yang lalu dan banyak belajar dari situ.

“Jika ditakdirkan saya berkahwin sekali lagi, saya tidak akan memberikan kebenaran kepada suami memegang wang simpanan saya. Cukuplah apa yang berlaku dulu sehingga saya tertanya mana pergi duit hasil kerja saya selama 11 tahun.

“Ini kerana yang penting sekali, saya nak mencari lelaki yang bertanggungjawab dan dapat menerima saya seadanya,” luahnya lagi.

Ezlynn sebelum ini berkahwin dengan bekas pengurusnya, Adam Fahmy Shamsudin pada 20 November 2011 namun bercerai enam tahun kemudian. Sepanjang hidup bersama, mereka tidak dikurniakan cahaya mata. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Instagram Ezlynn

Awi Rafael Akur Dan Redha Masih Lagi Sendirian Sambut Ramadan

Penyanyi Awi Rafael akur dan redha dirinya masih lagi menyambut bulan Ramadan tanpa kehadiran seorang isteri di sisi ekoran pembatalan perkahwinannya dengan pelakon Atikah Suhaime pada Mac lalu.

Menurut penyanyi kelahiran Singapura itu, dugaan yang dilaluinya amat kecil jika dibandingkan dengan masalah besar yang mungkin dihadapi orang lain di luar sana.

“Alhamdulillah, saya akur dengan takdir saya, apa yang saya lalui ini sangat kecil jika hendak dibandingkan dengan masalah yang lebih besar yagn pernah dilalui orang lain.

“Saya ambil contoh, peminat saya yang menghidap kanser tulang, Mohd Shafuan Norazhar pernah merancang untuk berbuka puasa bersama saya, tetapi takdir Allah dia meninggal dunia sebelum sempat hasratnya ditunaikan dan saya bayangkan perasaan ibu bapanya, tentulah dugaan kehilangan anak itu lebih berat daripada apa yang saya lalui,” ujarnya.

Dia berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis berbuka puasa dan pelancaran muzik video Seloka Hari Raya anjuran Warner Music Malaysia bertempat di Hotel Royal, Kuala Lumpur semalam.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai hubungan antara dirinya dan bekas tunangnya itu, Awi memberitahu setakat ini hubungan mereka masih baik sebagai seorang rakan.

“Saya melihat Atikah masih lagi sihat dan menjalani kehidupan dengan positif. Saya gembira melihat keadaannya sekarang dan kami pun masih berkawan sehingga kini,” ujarnya.

Dalam majlis itu, pihak Warner turut meraikan 30 anak yatim dari Rumah Kasih Sayang, Rawang dengan memberikan sumbangan raya dan duit raya.

Perkahwinan Awi dan Atikah sepatutnya berlangsung pada 17 Mac lalu di Singapura, namun Awi mengumumkan pembatalan majlis tersebut beberapa hari sebelum itu disebabkan beberapa perkara yang tidak didedahkan kepada umum. – KopiPlanet.com