• FOLLOW US

Juliana Johar

Ernie Rancang Kahwin Tahun Hadapan, Minta Doakan Hubungan Dengan Syamel

Mencecah usia 28 tahun penyanyi Ernie Zakri mengakui ada terfikir untuk melangkah ke gerbang perkahwinan, namun menurutnya perkara itu bukan menjadi keutamaannya buat masa sekarang.

Menurut anak bongsu daripada dua adik-beradik itu, sekarang fokusnya adalah untuk menjaga dan membahagiakan kedua ibu bapanya terlebih dahulu.

“Apa yang boleh saya katakan bukan tahun ini (mendirikan rumah tangga). Umur saya dah 28 tahun, memang saya rasa patut untuk tamatkan zaman bujang, rancangannya sudah ada. Cuma saya tak tahu lagi bila, mungkin tahun hadapan. Sekarang fokus saya hanya nak jaga ibu bapa saya sebab kakak saya dah berkahwin.

“Doakan saya tamatkan zaman bujang tahun hadapan. saya sentiasa berdoa dalam hati, umur 29 nanti masa terbaik untuk saya berkahwin. Saya tak mahu komen lebih-lebih, saya nak yang terbaik dahulu untuk keluarga saya, itu yang saya boleh katakan,” ujarnya.

Dia berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran platform digital tv, Nurflix yang diadakan di Masjid Tuanku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong, Shah Alam, semalam.

Walaupun tidak memberikan sebarang kenyataan rasmi mengenai hubungannya dengan Syamel, penyanyi itu mengharapkan doa peminat agar perhubungan mereka sentiasa berjalan lancar dan dalam keadaan baik-baik sahaja.

>Baca: Lufya Omar Kagum Sharnaaz Sanggup Ketepikan Ego Demi Kebaikan Anak

“Anda doa-doakanlah tentang calon yang anda selalu dengar-dengarkan itu semoga apa yang orang selalu doakan itu berjalan dengan baik. Doakan kami.

“Dia (Syamel) menepati ciri-ciri lelaki yang saya minati, apa yang penting saya cari lelaki yang menghormati ibu bapa saya sebab ibu bapa adalah keutamaan nombor satu dalam hidup saya,” ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Ernie akan muncul dalam program The Khadijas yang akan bersiaran di Nurflix bersama rakan-rakan artis yang lain seperti Wany Hasrita, Diana Amir, Sherry Al-Hadad, Irma Hasmie, Lufya Omar, Amira Othman dan Fara Fauzana. – KopiPlanet.com

Lufya Omar Kagum Sharnaaz Sanggup Ketepikan Ego Demi Kebaikan Anak

Di sebalik kemelut yang melanda dirinya dan bekas suami, penyanyi Lufya Omar, 35, berkata dia kagum dan memandang tinggi terhadap rakan artis, Sharnaaz Ahmad yang sanggup mengenepikan egonya demi kebaikan anak.

Menurut Lufya, dia merasakan tindakan Sharnaaz itu yang terbaik dan seharusnya dilakukan bagi pasangan yang sudah berpisah demi kebaikan anak masing-masing.

“Saya sangat respek dengan Sharnaaz sebab dia pun ada masalah yang besar dengan Nabila, tetapi dia turunkan ego dan kemarahannya demi anak. Saya tak boleh terima (bekas suami tak jenguk anak). Saya bagi dia kalau nak jumpa anak dan saya ada bukti mesej-mesej tersebut.

“Kalau pun dia tak nak jumpa anak kat rumah, dia boleh bawa Haura ke taman permainan sekitar rumah saya atau mana-mana tempat selesa untuk berjumpa anak. Senang cerita, hendak seribu daya, tak nak seribu dalih,” luahnya.

Dia berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran platform digital Nurflix di Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong semalam.

Dalam pada itu, bekas bintang Akademi Fantasia itu juga memberitahu sehingga kini sudah setahun bekas suaminya itu tidak berjumpa dengan anak mereka.

“Lebih kurang setahun dah dia tak jumpa Haura, saya fikir masa depan anak saya. Ada video bila anak panggil dia tak pandang, macam mana dia boleh kata saya halang dia daripada jumpa anak. Kalau dia betul-betul sayang anak daripada mula orang boleh nampak,” kata Lufya.

>Baca: Mira Filzah Bakal Bergelar Isteri Arkitek Hujung Tahun Ini

Lufya dan bekas suami, Dr Che Muhammad Hafiz Che Baharum, 30, disahkan bercerai talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Subang Bestari, Petaling Jaya pada 17 Jun lalu.

Pasangan itu berkahwin pada 26 November 2016 dan dikurniakan seorang anak perempuan, Laana Haura yang kini berusia tiga tahun.

Menurut Lufya dia kini berasa gembira dan tenang dengan keadaannya kini namun apabila memikirkan tentang anak perempuannya, hatinya pasti akan berasa lemah dan sebak.

“Saya izinkan dia (bekas suami) untuk jumpa Haura tapi macam saya cakap dia punya ego itu. Kalau dia tak nak jumpa saya pun tidak mengapa, yang penting jumpalah anak,” ujarnya lagi. – KopiPlanet.com

Mira Filzah Bakal Bergelar Isteri Arkitek Hujung Tahun Ini

Pelakon dan pengacara Mira Filzah Badieozaman, 27, mengesahkan dia bakal menamatkan zaman bujang pada hujung tahun ini.

Menurut Mira persiapan menuju hari bahagianya sudah mula dilakukan namun aktres jelita ini enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

“Insyaallah apa sahaja nanti saya akan hantar undangan kepada pihak media. Dalam tempoh dua bulan ini selain habiskan kerja-kerja seni yang tertangguh saya kena setelkan beberapa perkara lagi (persiapan untuk majlis perkahwinan).

“Saya sudah dipinang orang dan Alhamdulillah tiada rintangan yang dilalui sepanjang tempoh ini. Saya dah bersedia (bergelar seorang isteri),” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pelancaran saluran tv penstriman Nurflix yang berlangsung di Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong hari ini.

Walaupun tidak memberikan kenyataan secara tepat mengenai bakal suaminya namun rata-rata peminat sudah mengetahui hubungannya dengan arkitek Wan Emir Astar Datuk Wan Muhammad Khair-il Anuar, 30.

Mengulas lanjut mengenai dirinya yang dikatakan sudah semakin terbuka berkongsikan kemesraan mereka dengan berbalas komen di laman Instagram, Mira menjelaskan, “Saya tidaklah terbuka sangat, saya biasa-biasa sahaja dan saya still ‘keep it low’.

“Alhamdulillah setakat ini bakal suami tidak ada halangan untuk saya teruskan kerjaya seni. Nanti boleh tanya dia sendiri mengenai kerjaya saya selepas bergelar isteri (sama ada beri halangan berlakon atau tidak). Dia adalah orang yang terbaik boleh menjawab soalan itu,” katanya lagi. – KopiPlanet.com

Kredit Foto: Instagram Mira Filzah

Erra Fazira Tidak Masuk Campur Hal Rumah Tangga Bekas Suami

Penyanyi dan pelakon Erra Fazira mendedahkan dia tidak mencampuri urusan rumah tangga bekas suaminya, Engku Emran Engku Zainal Abidin yang berpisah dengan isterinya, Laudya Cynthia Bella, baru-baru ini.

Menurut Erra, dia tidak mengetahui permasalahan rumah tangga pasangan itu secara mendalam dan tidak berniat untuk menggali tentang perkara tersebut.

“Saya tidak mencampuri hal rumah tangga bekas suami. Kalau mereka tidak buka mulut, saya akan tutup mulut saya. Tipulah kalau kata saya tidak tahu tapi saya tahu hanya permukaannya sahaja (surface). Saya pun tak nak korek kerana saya bukan begitu orangnya. Salah kalau saya buat macam itu.

“Saya rasa tiada sesiapa nakkan penceraian. Saya pasti mereka pun tidak mahu, bukan mereka tak usaha nak selamatkan tapi dah sampai situ sahaja ketentuan jodoh mereka,” katanya.

Erra berkata demikian ketika ditemui media pada majlis pelantikannya sebagai Duta Faith Fleur di Menara Kuala Lumpur, hari ini.

Menurut Erra lagi, dia ada berhubung dengan Bella dan menitipkan kata-kata semangat buat pelakon filem Syurga Yang Tak Dirindukan Itu.

>Baca: Teka-Teki Berakhir… Laudya Cynthia Bella & Engku Emran Sudah Berpisah

“Sebagai wanita kami ada berbicara tetapi tidaklah secara umum. Adalah sedikit sebanyak memberikan nasihat tetapi tidak begitu terperinci. Bella juga tidak bercerita lebih. Memang kami rapat tetapi kami tidaklah selalu berhubung.

“Saya ada bercakap dengan dia dalam setiap pahit pasti ada hikmah dan manisnya. Allah uji maknanya Allah sayang. Adalah ganjaran itu nanti,” ujarnya.

Bella dan Engku Emran menikah pada 8 September 2017 di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Aktres terkenal Indonesia itu baru-baru ini mendedahkan dia sudah bercerai menerusi sebuah rancangan tv di negara kelahirannya.

Pasangan ini tidak dikurniakan cahaya mata, manakala Engku Emran mempunyai seorang anak perempuan Engku Aleesya, 11, hasil perkahwinan terdahulu dengan Erra. – KopiPlanet.com

Aiman Hakim Rajin Buat Kerja Rumah Sepanjang Tempoh PKP

Di saat negara kita melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac lalu, usia perkahwinan pasangan pelakon Aiman Hakim Ridza dan Zahirah MacWilson masih belum mencecah sebulan selepas mereka selamat diijabkabulkan pada 20 Februari lalu di Damansara Perdana.

Lalu kesempatan itu digunakan sepenuhnya Aiman, 31, untuk membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak dan mengemas kediaman mereka.

“Sepanjang tempoh PKP tempoh hari saya ambil peluang itu untuk belajar memasak dan mengemas rumah. Kerja-kerja basuh pinggan, mop dan sapu lantai memang saya buat sendiri.

“Saya juga banyak belajar tentang selok-belok rumah tangga serta belajar lebih mengenali isteri dengan lebih mendalam sepanjang tempoh tersebut,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika sidang media virtual drama terbaharu lakonannya, Bila Cupid Jatuh Cinta.

Bercerita lanjut tentang cabaran lain yang dihadapinya sepanjang PKP, Aiman yang mengusahakan perniagaan restoran BakerFellas di Ara Damansara berkata dia kini sedang mengatur semula perniagaannya yang terjejas sepanjang pandemik Covid-19 melanda negara.

“Memang perniagaan saya terjejas sebab terlibat dalam bisnes F&B (food & beverage). Selepas keadaan beransur pulih, saya sedang struktur semula perniagaan. Perlahan-lahan kita lihat orang pun sudah semakin percaya untuk makan di luar balik, Alhamdulillah semua sudah kembali normal sekarang,” ujarnya lagi.

>Baca: Dituduh Riak, Hafidz Roshdi Tidak Lagi Muat Naik Gambar Di Masjid

Sementara itu dalam perkembangan lain, Aiman kini tampil dengan drama bersiri Bila Cupid Jatuh Cinta bergandingan dengan Octavia Manrose selaku heroin.

Sering melakonkan watak dalam naskah komedi romantik, Aiman berkata dia cukup menggemari genre tersebut malah tidak kisah perlu berulang kali menggalas peranan sebegitu di masa akan datang.

“Saya memang suka berlakon drama komedi romantik dan walapun ini merupakan kali pertama saya digandingkan dengan Octavia namun kami cukup serasi sebab dia pun sama-sama sempoi dan boleh memberi bila saya ‘ad-lib’ (spontan) dalam dialog.

“Drama ini cukup menarik kerana penggambarannya dibuat dalam dua tempoh yang berbeza iaitu sebelum dan selepas PKP. Sebelum PKP masa penggambaran itu memang kami dah berasa risau dah tapi tetap jalankan tugas seperti biasa. Selepas penggambaran dibenarkan sambung semula bermula 10 Jun lalu, kami berasa sedikit janggal ketika penggambaran di Bukit Bintang bila mana semua orang lalu-lalang pakai mask, tapi kami tak perlu pakai demi mengikut konti drama tersebut.

“Secara keseluruhannya drama ini cukup menarik kerana ada pendekatan baharu dari segi mainan kamera kerana watak Oktavia akan bercakap dengan kamera seolah meluahkan isi hatinya terus kepada lensa kamera, itu yang uniknya drama ini,” katanya lagi.

Bila Cupid Jatuh Cinta mengisahkan Fira yang bekerja di agensi mencari jodoh diberi tugasan untuk mendapatkan calon kekasih bagi dijodohkan dengan anak rakan baik bosnya, Dani. Sebaliknya yang berlaku apabila Fira pula yang secara diam-diam menyimpan perasaan terhadap Dani.

Drama arahan Bahri Uma ini ditayangkan pada setiap Sabtu, jam 9 malam bermula sejak 4 Julai lalu. Ia turut dibintangi Elfira Loy, Ikmal Amry, Bella Dowanna, Afifah Nasir, Sham Visa dan Dynas Mokhtar. – KopiPlanet.com

‘Ceduk’ Lagu Popular Barat, Aizat Amdan Positif Dengan Lagu Ku Mau

Setelah muncul dengan single duet bersama Bunga berjudul Dup Dup, kini penyanyi Aizat Amdan tampil dengan single duet terbaharu bertajuk Ku Mau bersama penyanyi Indonesia, Hanin Dhiya.

Positif sekiranya peminat membandingkan lagu ciptaan terbaharunya itu kedengaran sama dengan beberapa lagu antarabangsa lain, Aizat berkata dia berpegang pada prinsip ‘muzik adalah universal’ dalam karya-karya hasil tangannya.

“Sebenarnya saya tidak kisah sekiranya ada peminat yang beranggapan sedemikian. Muzik itu sendiri universal, Alhamdulillah ia diterima baik oleh pendengar berdasarkan respons sebelum ini.

“Saya anggap positif sahaja mengenai dakwaan itu kerana ia adalah secara kebetulan sahaja,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis pelancaran single Ku Mau yang berlangsung di pejabat Warner Music Malaysia, Neo Damansara semalam.

Ku Mau merupakan hasil ciptaan Aizat bersama abangnya, Anas Amdan serta Melanie Wehbe dan Elias Naslin.

Aizat bagaimanapun tidak menafikan ketika membikin Ku Mau, dia ada terbayang-bayangkan vibe lagu duet popular Senorita nyanyian Shawn Mendes dan Camila Cabello serta I.F.L.Y (Bazzi) dalam karya terbaharunya itu.

“Masa buat Ku Mau saya ada bayangkan vibe-vibe lagu Senorita dan I.F.L.Y, saya nak ia kedengaran santai seperti lagu-lagu tersebut, kalau ada yang kedengaran sama, ia mungkin secara kebetulan sahaja,” ujarnya.

Menceritakan lebih lanjut mengenai pasangan duetnya Hanin Dhiya, Aizat berkata mereka berkenalan ketika sama-sama menghadiri kem ciptaan lagu di Stokholm, Sweden hujung tahun lalu.

Menerusi perkenalan itu, mereka mencipta keserasian dan akhirnya tampil dengan single Ku Mau yang diharap dapat menggembangkan lagi karier nyanyian Aizat di negara seberang.

Ku Mau yang diterbitkan Kasi Gegar Entertainment dan diedarkan Warner Music Malaysia kini sudah boleh mula didapati di semua aplikasi penstriman muzik seperti Joox, Spotify, iTunes dan KKBox. – KopiPlanet.com

Enggan Ambil Pusing Tentang Gelaran, Shuib Anggap Kritikan Sebagai Cabaran

Pelawak dan usahawan, Shuib Sepahtu telah teruk dikecam baru-baru ini susulan kenyataannya yang mendedahkan ada ditawarkan pangkat Datuk daripada pihak berkaitan.

Kecaman yang dilemparkan kerana netizen beranggapan suami kepada Siti Sarah Raisudin tidak layak untuk memakai gelaran tersebut.

Menyedari dirinya dikritik, Shuib atau nama sebenarnya, Shahmira Muhammad, 36, berkata dia mengambil pendekatan enggan terlalu mengambil pusing perkara tersebut kerana dia hanya mahu mensyukuri segala rahmat dan kurniaan Allah SWT terhadap dirinya dan keluarga.

“Saya tahu banyak komen negatif di luar sana. Saya redha dan saya serah pada Allah sahaja. Saya sedar yang saya ini hanya budak kampung sahaja dan sebab itu netizen rasa saya tiada lagi kelayakan (untuk bergelar Datuk).

“Tidak mengapa (orang nak mengutuk), kehidupan dan bisnes saya tetap berjalan seperti biasa. Sebenarnya, saya tak pandai bab-bab ini (pangkat Datuk), cuma ada kawan-kawan cakap kalau ada title itu mungkin lebih senang nak buat bisnes. Saya tidak tahu, itu mungkin budaya dalam kalangan orang bisnes,” jelasnya.

Shuib berkata demikian ditemui ketika majlis pelancaran outlet keempat perniagaan minuman berasaskan madu yang diasaskannya, Bubble Bee di Sentul, semalam.

Menurut bapa kepada tiga orang cahaya mata itu, dia enggan memberi lebih banyak dan cukuplah sekadar beranggapan ia satu rezeki, namun dia tidak akan dedahkan dari mana tawaran itu datang.

Ujarnya, dia mengambil segala kritikan itu sebagai cabaran buat dirinya dalam berdepan dengan pelbagai ujian dan cabaran yang mendatang walaupun tidak menafikan kadang-kala komen-komen yang ditinggalkan netizen cukup menggores hatinya.

“Saya pun manusia, tipulah kalau saya cakap saya tak sakit hati, mesti ada. Tapi saya beranggapan orang berhak untuk bercakap apa sahaja. Mereka (netizen) berhak untuk menaikkan saya dan mereka juga berhak untuk menjatuhkan saya.

“Kita tak boleh buat apa-apa (mengenai perkara itu) dan yang mengizinkan saya untuk buat bisnes, semua kerja Allah, jadi kenapa saya nak argue (bergaduh dengan netizen). nNabi Muhammad pun ada tahun kesedihan baginda pun melaluinya, apatah lagi saya. Apalah sangat kecaman itu walaupun saya akui ada terasa hati dan sedih.

“Kelemahan jadi selebriti, kalau kita cakap betul pun kita takkan menang. Cakaplah macam mana pun, kita rasa kita dah betul dah tapi semua itu tak guna pun sebab nanti netizen tetap cakap dia yang paling betul,” katanya lagi. – KopiPlanet.com

Siti Nurhaliza Dedikasi Lagu Kuasa Cintamu Nukilan Liriknya Buat Aafiyah

Penyanyi no. 1 negara Datuk Seri Siti Nurhaliza akhirnya melunaskan janjinya kepada peminat setia dengan menerbitkan album studio solonya yang ke-18, Manifesta Siti 2020.

Menurut Siti, album itu merupakan antara naskhah terbaik yang pernah dihasilkan oleh pasukannya sepanjang lebih 24 tahun beliau berkecimpung dalam industri hiburan tempatan.

Yang lebih menarik, terdapat sebuah lagu berjudul Kuasa Cintamu yang mana Siti mendedikasikan lirik nukilannya buat puteri kesayangannya, Siti Aafiyah Khalid yang kini sudah mencecah usia dua tahun.

“Sebenarnya semua lagu saya suka tapi kalau ikut sentuhan peribadi itu saya suka lagu Kuasa Cinta sebab lagu itu saya tulis buat anak saya, Aafiyah.

“Dalam lagu itu, saya luahkan segala perasaan dan emosi sepanjang penantian saya mendapatkan Aafiyah rasa bersyukur apabila doa saya dimakbulkan Allah SWT untuk dikurniakan cahaya mata.

“Selain itu, saya juga suka dengan lagu Tertulis Nama Kita yang juga saya tulis liriknya. Lagu-lagu ini semua membawa maksud saling menghargai dan berkasih sayang antara satu sama lain,” kata Siti.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis pelancaran album Manifesta Siti 2020 yang diadakan di Khan’s Indian Cuisine, The Sphere, Bangsar South, hari ini.

> Baca: Siti Nurhaliza Tampil Dengan Basyirah, Selitkan Unsur Timur Tengah

Manifesta Siti 2020 menampilkan sebanyak 11 buah lagu pelbagai genre yang membariskan ramai komposer dan penulis lirik terkenal.

Antaranya Hael Husaini, Ippo Hafiz, Ikhwan Fatanna, Ahmad Fedtri Yahya, Hafiz Hamidun serta penyanyi terkenal Indonesia, Melly Goeslaw.

Siti turut memberikan nafas baharu terhadap satu lagu lagenda Allahyarham Sudirman berjudul Teratai Menjelma sebagi tribute kepada idolanya itu.

“Lagu Teratai Menjelma itu saya suka sebab ia menampilkan elemen muzik inang. Sukar juga pada mulanya sebab kalau kita nak rakam semula lagu lama, kita kena buat sehabis baik. Kalau boleh tak nak lah buat sesuatu yang boleh merosakkan kerjaya kita kan,” ujarnya.

Manifesta Siti 2020 mengandungi lagu seperti Anta Permana, Terang, Aku Bidadari Syurgamu, 7 Nasihat, Kuasa Cintamu, Teratai Menjelma, Tertulis Nama Kita dan Basyirah. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Aqo Imran

Azlan Tak Kisah Bekerja Dengan BBNU, Tertarik Lirik Nukilan YonnyBoii

Walaupun sudah lama bertapak dalam industri hiburan tempatan, Azlan Typewriter atau nama sebenarnya, Nor Azlan Rosle, 38, menyatakan dia tidak kisah untuk bekerjasama dengan penyanyi baharu.

Menurut Azlan, kolaborasi terbaharunya dengan penyanyi YonnyBoii menerusi single Kelabu menunjukkan prinsipnya yang berpegang kepada konsep keterbukaan dan percaya bahawa muzik itu bersifat universal.

Karya usahasama sulung Universal Music dan Indigital Music ini secara tidak langsung menyaksikan gabungan artis genarasi lama dan baharu yang sekali gus memberi cetusan segar yang diharap dapat menambat hati peminat muzik tempatan.

“Saat dipelawa untuk berduet dengan YonnyBoii, saya sendiri teruja untuk menjadi sebahagian daripada sejarah yang bakal dicipta ini. Sejak awal mendengar melodi lagu ini, ia sudah menambat hati saya. Malah saya boleh katakan ini sebagai satu eksperimen berbeza apatah lagi menyatukan dua generasi penyanyi.

“Bagaimanapun saya mengambil masa untuk menyatakan persetujuan terbabit menyanyikan lagu ini. Namun hingga kini, saya percaya keputusan untuk turut serta dalam karya ini bukan sia-sia.

“Malah selepas dikaji dan diamati dengan mendalam gabungan suara kami ini, ia mungkin akan dapat memperkuatkan lagi metabolisma aura lagu berkenaan. Kami sebenarnya cuba saling melengkapi antara satu sama lain,” kata Azlan.

Rakaman lagu ini dibuat secara berasingan sekitar April lalu ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuatkuasa.

“Kebetulan rumah kami masing masing dilengkapi studio, jadi proses rakaman secara berasingan itu bukan masalah besar. Apatah lagi di saat penularan wabak pandemik Covid 19 hingga dikuatkuasakan PKP menuntut lebih banyak masa di rumah.

“Saya turut mengubah semula komposisi muzik ini. Proses memasukkan rakaman suara saya untuk lagu ini dalam tempoh lebih kurang enam jam. Saya perlu ambil masa ini untuk memastikan kualiti vokal sendiri disunting tanpa terlalu banyak proses suntingan.

“Malah untuk menambah ‘feel’, saya banyak membuat latihan telinga dengan kembali mendengar lagu berentak R&B dan rock sebagai rujukan serta ilham,” kata Azlan.

Ketika ditanya mengenai YonnyBoii, penyanyi lagu Jangan Khianati Aku ini melihat komposer dan penyanyi hip hop muda itu sebagai cukup berbakat besar.

“Apa yang saya lihat dia sangat peka kepada bunyi baru yang agak moden. Eksperimentasinya pada saya sangat berjaya. Lihat saja aliran perjalanan lagu Sakit dendangannya menampilkan Zynakal ia cukup istimewa dan mempesonakan.

“Melihat konteks nyanyiannya daripada segi seni vokal teknik R&B, dia dalam kategori cemerlang. Cuma nasihat saya penyanyi masa kini sepertinya perlu menetapkan hala tuju mereka supaya industri ini sentiasa berkembang mengikut peredaran zaman,” katanya.

Kelabu kini sudah boleh didengari menerusi semua aplikasi penstriman muzik seperti Spotify, Apple Music, JOOX, YouTube Music, dan KKBox. – KopiPlanet.com

YonnyBoii Pernah Dituduh Ambil Pil Kuda Disebabkan Terlalu Hiperaktif

Penyanyi dan komposer meningkat naik, YonnyBoii mengakui pernah dituduh mengambil pil kuda oleh rakan-rakan sebaya gara-gara perlakuannya yang hiperkaktif.

Enggan melayan fitnah tersebut, YonnyBoii atau nama sebenarnya, Muhammad Haqeem Nuriman Nor Azrin, 22, mengambil pendekatan hanya berdiam diri agar khabar tidak benar itu berakhir sendiri.

“Walaupun ada segelintir yang menuduh demikian, saya biarkan sahaja. Kadang-kadang ada juga saya mengiyakan sebab malas nak panjangkan isu.

“Saya tahu jika dibalas atau dijawab, situasi akan jadi lebih buruk. Jadi lebih baik saya ambil pendekatan berdiam diri sahaja,” katanya ketika ditemui pada sidang media pelancaran single duet Kelabu bersama Azlan Typewriter di ibu pejabat Universal Music Malaysia, Menara Symphony, Petaling Jaya hari ini.

Menurut YonnyBoii lagi, ramai tidak mengetahui dia sebenarnya menghidap penyakit Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) atau Sindrom Kurang Daya Tumpuan atau Hiperaktif.

Malah dia pun baharu sahaja menyedari perkara tersebut tahun lalu selepas bertemu rakannya yang juga seorang doktor.

“Tak ramai yang tahu saya mempunyai penyakit ADHD. Saya sendiri pun baru tahu mengenai penyakit ini tahun lalu melalui kawan yang juga seorang doktor.

“Saya sedar memang kelakuan sedikit berbeza daripada rakan-rakan sebaya tapi tak sangka pula tingkah laku saya mempunyai kaitan dengan ADHD,” katanya lagi yang menyifatkan penyakit itu sebagai satu anugerah buatnya kerana ia memberikan ilham untuknya berkarya dengan lebih kreatif.

Sementara itu ketika ditanya mengenai single duet bersama Azlan, Kelabu yang diciptakannya itu, YonnyBoii berkata ia semuanya adalah berdasarkan kisah hidupnya yang pernah dibuli sejak berusia enam tahun lagi.

“Setiap bait lirik yang ada dalam lagu ini mempunyai kaitan dengan sejarah silam hidup saya yang pernah dibuli sejak kecil. Jadi saya nak buka mata orang untuk hentikan perbuatan membuli dengan menghayati lirik-lirik yang lahir daripada pengalaman mangsa buli itu sendiri,” ujarnya lagi.

Rakaman lagu Kelabu dibuat secara berasingan pada April lalu ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) masih lagi berkuatkuasa di negara ini. – KopiPlanet.com