• FOLLOW US

“Saya Kisah Kalau Orang Minta Duit Raya Kat Saya” – Farah Nabilah

Pada usia yang sudah mencecah 27 tahun ini, pelakon Farah Nabilah tidak menolak kemungkinan bahawa pertanyaan tentang bila dia akan mendirikan rumah tangga pasti akan ditanya ketika hari raya.

Bagaimanapun, pelakon yang mula dikenali ramai menerusi drama Papa Ricky itu mengakui soalan-soalan sebegitu langsung tidak terkesan ke atas dirinya.

“Entahlah… saya rasa persoalan itu tiada kesan pun kepada diri saya. Kalau ada yang tanya pun, saya hanya akan jawab insyaAllah kalau ada jodoh.

“Saya kisah kalau orang minta duit raya kat saya sebab mereka rasa kalau jadi pelakon ni mesti kaya, takkan nak beri RM10 sahaja,” ujarnya secara berseloroh.

Ujarnya, perkara tersebut memang agak merisaukan dirinya kerana adakalanya sesetengah kanak-kanak yang suka membuka sampul di hadapan individu yang memberi.

“Kadang-kadang kita nak beri RM5 atau RM10, tetapi ada yang macam pertikaikan pula. Mereka anggap kalau dah keluar TV takkan nak beri RM5 sahaja.

“Mereka ingatkan artis seperti saya akan bagi sampai RM50. Jadi, itu yang membuatkan kadang-kadang saya jadi lebih stress berbanding soalan bila nak kahwin,” ujarnya.

Dalam pada itu, Farah menyatakan apabila setiap kali tiba perayaan Aidilfitri, dia sekeluarga akan pulang ke kampung halaman ibu bapanya di Bachok, Kelantan.

“Pada tahun lalu saya dah keluarga ambil keputusan untuk beraya di Kuala Lumpur. Namun, saya rasa sangat membosankan dan pada tahun ini kami akan kembai menyambutnya di Kelantan,” jelasnya. – KopiPlanet.com

Elvina Mohamad Pernah Terbakar Rambut Sepupu Semasa Malam Raya

Setiap daripada kita pastinya pernah melalui pengalaman menarik di saat merayakan sambutan Aidilfitri lebih-lebih lagi ketika di zaman kanak-kanak.

Hal ini tidak terkecuali kepada pelakon Datin Elvina Mohamad, 24, yang pernah melalui detik melucukan, di mana dia secara tidak sengaja telah terbakar sebahagian rambut sepupu lelakinya ketika mereka sedang bermain bunga api menjelang malam raya.

“Dalam banyak-banyak pengalaman raya yang satu ini memang saya tidak akan lupakan sampai bila-bila. Masa itu saya tengah main bunga api dan bila dah kehabisan bunga api, saya guna pula kertas pembalut aiskrim dan kemudian ia terpelanting terkena rambut sepupu lelaki yang kebetulan bermain berhampiran saya.

“Disebabkan insiden itu sebahagian rambut sepupu saya togel dan ibu saya turut memarahi saya disebabkan kenakalan pada zaman itu. Biasalah budak-budak, nakal dia lain macam dan sejak itu saya dah serik dan fobia nak main bunga api lagi,” katanya berkongsikan pengalaman lucunya itu.

Dalam pada itu, Elvina menyatakan sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini ternyata memberi makna buat Elvina apabila anaknya, Karl Mateen semakin membesar.

Ujarnya, dia tidak sabar untuk meraikan lebaran tahun ini dengan menggayakan busana sedondon bersama Karl dan suaminya, Datuk Haniff Borhan.

“Lebaran kali ini lebih bermakna dengan kehadiran Karl dan pastinya saya dah sediakan persalinan sedondon buat keluarga kecil kami. Tak sabar rasanya nak hiaskan si kecil ini ketika di pagi Syawal.

“Apa yang paling saya nanti-nantikan ketika raya ialah kami semua sanak saudara akan berkumpul dan yang mana sudah lama tidak berjumpa akan bertanya khabar. Itu yang paling saya tunggu-tunggu selain menjamah juadah raya kegemaran saya iaitu ketupat, nasi impit dan rendang,” katanya.

Ujarnya, dia sekeluarga akan menyambut hari raya pertama di kediaman keluarga suaminya sebelum bertolak ke kampung halamannya di Teluk Intan, Perak. – KopiPlanet.com

Azira Shafinaz Tidak Pernah Rasa Suasana Satu Syawal Di Kampung

Suasana sambutan satu Syawal pastinya akan rasa lebih meriah sekiranya ia dapat disambut di kampung halaman bersama ahli keluarga dan sanak saudara.

Bagaimanapun, pelakon Azira Shafinaz menyatakan sepanjang usianya 28 tahun, dia belum pernah merasai kemeriahan menyambut satu Syawal dalam suasana kampung.

“Memang setiap kali tibanya Hari Raya Aidilfitri, saya akan sambut di Kuala Lumpur sahaja. Kalau diikutkan saya ada kampung di Johor dan Perak, tetapi hanya akan pulang pada raya ke-3 atau ke-4. Itupun sebab nak menziarah kubur.

“Tidak dinafikan memang ada perasaan nak merasa beraya di kampung, tetapi saya masih lagi mempunyai ahli keluarga serta kebanyakan saudara-mara pun ramai menetap di Kuala Lumpur,” ujarnya yang juga ahli kumpulan DeFam.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai perkembangan kerjaya seninya pula, Azira berkata, biarpun kini sibuk dengan dunia lakonan, komitmen bersama DeFam tetap diutamakan.

Ujarnya, setelah agak lama DeFam tidak tidak tampil dengan lagu terkini, berkemungkinan besar mereka akan kembali ke studio untuk merakamkan lagu baharu.

“Kalau ikut perancangan adalah lepas raya, cuma tarikh yang masih belum ada lagi. Lagu pun sudah ada dan hanya sedikit perubahan yang akan dibuat,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Sarah Suhairi Tetap Cari Ikan Patin Tempoyak Di Pagi Raya

Penyanyi yang mula mencipta nama menerusi program realiti Big Stage, Sarah Suhairi, 19, berkata pada pagi raya dia tetap mencari juadah popular negeri Pahang, patin masak tempoyak bagi memeriahkan lagi sambutan Hari Raya Aidilfitrinya.

Beraya di ibu kota pada hari raya pertama dan kedua, Sarah dan keluarga kemudiannya akan bertolak ke kampung halaman bapanya di Temerloh, Pahang pada hari raya ketiga bagi meraikannya bersama-sama sanak saudara daripada sebelah bapanya.

“Seperti kebiasaan pada setiap tahun, raya pertama dan kedua kami sekeluarga akan beraya dengan saudara sebelah ibu di Selayang dan pada hari raya ketiga baru saya dan keluarga ke Temerloh bagi merayakan bersama keluarga sebelah bapa pula.

“Yang bestnya raya di kampung ini suasana raya itu lagi meriah daripada di bandar dan pastinya saya suka semua juadah raya dan saya tetap juga cari ikan patin masak tempoyak ketika beraya di Temerloh.

“Di Pahang kami satu keluarga besar akan beramai-ramai tidur di homestay yang diusahakan Pak Long. Saya rasa seronok apabila berkumpul beramai-ramai dan tahun ini juga merupakan tahun pertama saya bagi duit raya kepada sepupu yang masih kecil dan anak-anak sepupu yang sudah berumah tangga,” katanya kepada KopiPlanet.com

Bercakap mengenai tugasnya menjelang hari raya, Sarah berkata dia akan menolong di dapur bagi menyiapkan juadah raya seperti nasi impit dan rendang.

“Saya akan turun ke dapur membantu ibu menyediakan juadah raya dan bila cakap pasal ini saya selalu teringat satu insiden masa saya kecil dulu. Dapur rumah kami ada langsir dan ketika sedang masak rendang tak semena-mena api dapur menyambar langsir hingga terbakar. Sejak itu, mak memang dah tak pasang langsir kat dapur, bila teringat rasa lucu pula,” seloroh Sarah.

Bersempena lebaran, Sarah tampil dengan satu single raya berjudul Selamat Berhari Raya duet bersama Arif Bahran. Penyanyi kecil molek ini mengharapkan lagu raya mereka akan kekal menjadi lagu raya malar segar seperti mana lagu-lagu raya tradisional yang masih lagi relevan dimainkan sehingga ke hari ini. – KopiPlanet.com

Ariff Bahran Mudah Menitiskan Air Mata Ketika Pagi Syawal

Penyanyi Ariff Bahran atau nama sebenar Muhammad Ariff Bahran Ahmad Azhari, 21, mengakui dia seorang yang mudah menitiskan air mata menjelang pagi Syawal ketika sesi bermaaf-maafan sesama keluarga diadakan.

Menurut pemuda berusia 21 tahun itu, dia merupakan seorang yang sukar untuk memohon maaf, tetapi sekali sudah bermaaf-maafan air mata pasti tidak lekang mengalir di wajahnya.

“Kalau nak tahu saya orangnya sukar nak melafazkan maaf dan menangis, cuma apabila di pagi Syawal saya tanpa segan silu pasti akan mengalir air mata ketika sesi bermaafan diadakan.

“Masa itu saya sudah tak kisah nak control macho ke apa, memang saya menangis all out. Kebiasaannya kami sekeluarga akan bersalam-salaman selepas balik solat raya,” katanya kepada KopiPlanet.com

Arif juga berasa seronok apabila tahun ini merupakan tahun pertamanya memberikan duit raya kepada adik-beradik serta sepupu-sepupunya yang masih kecil.

Ujarnya, ini merupakan tahun pertama dia memberikan duit raya dan sudah memperuntukkan sebanyak RM500 untuk diagihkan kepada adik-beradik dan sepupunya yang masih kecil.

“Untuk raya tahun ini saya akan beraya dengan saudara sebelah ibu dahulu di Sungai Buloh sebelum sambung beraya di belah ayah di Ulu Langat pula.

“Saya ambil cuti selama seminggu bagi menziarahi sanak-saudara sebelum kembali mengadakan persembahan pentas selepas itu,” katanya yang lebih senang memakai kembali baju raya tahun lepas bagi mengelakkan pembaziran. – KopiPlanet.com

Michael Ang Lega Tidak Perlu Sorok-Sorok Pergi Sembahyang Raya

Pengumuman pengarah Michael Ang mengenai kisahnya memeluk agama Islam sebelum bulan puasa lalu ternyata mendapat reaksi ramai pihak termasuk daripada peminat serta rakan selebriti dan rata-ratanya melahirkan kesyukuran di atas penghijrahannya yang sudah masuk tahun kedua pada tahun ini.

Bercerita lebih lanjut tentang sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini, Michael atau lebih senang disapa Mike berkata, sempena dengan kehadiran Aidilfitri kali ini dia akan melakukan rutin sama seperti tahun lepas, namun kali ini dia sudah tidak perlu menyorok untuk melakukan solat sunat hari raya.

“Tahun ini saya dah tak perlu sorok-sorok pergi sembahyang raya sebab tahun lepas saya pergi solat raya lepas semua jemaah dah balik dan kemudian saya akan berkunjung ke rumah ibu.

“Walaupun ibu saya beragama Buddha, dia ambil berat dengan keperluan saya. Malah, dia pun dah beli periuk khas untuk masak lauk saya. Kami akan beraya bersama-sama di Kuala Lumpur dan semua juadah raya akan disediakan dengan pertolongan pembantu rumah saya,” katanya.

Sementara itu, mengulas lanjut mengenai imejnya yang kini kelihatan semakin langsing, Mike menjelaskan ia adalah kesan daripada pembedahan penyakit gastrik yang dilakukannya pada November tahun lalu.

“Memang pembedahan tersebut telah menurunkan berat badan saya, tetapi saya buat bukan untuk tujuan kecantikan. Sebaliknya, saya lakukan ini atas nasihat doktor demi kesihatan saya.

“Ini penyakit gastrik yang saya alami lama-kelamaan akan hilang sekiranya saya tidak culas untuk makan ubat,” katanya. – KopiPlanet.com

Salih Yaacob Tamatkan Kerjaya Sebagai Penyampai Radio Sinar FM

Selepas 13 tahun, pelakon dan pelawak Salih Yaacob akhirnya menamatkan kerjaya sebagai penyampai radio di stesen Sinar FM.

Salih menerusi satu video di Facebook Sinar FM berkata, hari ini merupakan hari terakhir dia berkhidmat sebagai antara penyampai di radio berkenaan.

“Saya nak mengucapkan terima kasih kepada semua pendengar-pendengar Sinar FM. Selama 13 tahun dan hari ini adalah hari terakhir yang mana saya akan menamatkan perjalanan saya di Sinar.

“Kalau ditanya kenapa saya berhenti, tempoh 13 tahun itu adalah jangka masa yang panjang dan mungkin ke arah baru dan memberi peluang kepada orang-orang baharu pula,” ujarnya.

Pelakon berkenaan menyertai Sinar FM pada tahun 2006, dengan menjadi penyampai untuk rancangan Sinar Pagi bersama Raja Azura dan Khairil Rashid sehingga 2015.

Kemudiannya Salih berpindah ke segmen Santai Sinar bersama Feeya Iskandar @ CikPiah pada 2016 dan seterusnya bergandingan pula dengan Adi Fashla. – KopiPlanet.com

Jaa Suzuran Mahu Pakai Lima Pasang Baju Ketika Hari Raya Pertama

Sempena dengan kemeriahan sambutan Aidilfitri yang disambut setahun sekali, bekas penyampai radio Era, Jaa Suzuran ingin tampil dengan kelainan pada tahun ini.

Jaa yang ditemui baru-baru ini berkata, pada Hari Raya Aidilfitri, dia merancang untuk mengenakan lima pasang baju pada hari pertama.

“Untuk menampakkan kelainan pada tahun ini, semasa raya pertama nanti saya akan tukar baju yang berlainan ketika pergi beraya.

“Mungkin saya akan tukar beberapa pasang baju, mungkin juga dalam sehari itu saya akan pakai lima pasang baju. Kalau boleh setiap OOTD tu biarlah nampak lain,” ujarnya yang bernaung di bawah syarikat pengurusan MindOrder Sdn. Bhd.

Jaa atau pemilik nama sebenar Mohd. Faizal Ahmad itu berkata demikian sewaktu majlis berbuka puasa bersama-sama anak yatim dari Rumah Limpahan Kasih Pusat Jagaan Hashimy pada minggu lalu.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai perkembangan kerjayanya sekarang, Jaa menyatakan kini kariernya semakin berkembang sejak tidak lagi bertugas di konti radio.

Selain sudah menceburi bidang lakonan, Jaa menyatakan dia turut terbabit dalam bidang perniagaan menerusi koleksi tudung jenama Jaaurah dan baju Melayu Jxclusive.

“Ketika saya mengundurkan diri sebagai penyampai radio dulu, ramai yang terkejut termasuk keluarga dan rakan terdekat sehingga menganggap ia satu tindakan yang berisiko.

“Alhamdulillah, selama hampir setahun bernaung di bawah syarikat MindOrder, perjalanan saya dalam bidang hiburan semakin berkembang secara sistematik menerusi pelbagai tawaran dalam lakonan dan pengacaraan,” ujarnya. – KopiPlanet.com

“Bukan Papar Anak Ikan, Sebaliknya Konsep 11 Beradik” – Hael Husaini

Muzik video single raya Bersyukur Seadanya nyanyian Hael Husaini menjadi kontroversi baru-baru ini gara-gara netizen mendakwa ia memaparkan tema anak ikan.

Menurut Hael atau nama sebenar, Hal Husaini Razmi, 32, dia tidak mengambil pusing mengenai dakwaan itu sebaliknya hanya melihat perkara itu daripada sudut positif.

“Saya ambil positif perkara yang diperkatakan itu dan saya ucapkan terima kasih sebab anda semua kerana telah tolong promosikan muzik video itu. Saya sebenarnya tidak faham konsep anak ikan yang mereka katakan itu sebab muzik video itu lebih menceritakan tentang suasana 11 beradik dalam menyambut perayaan Aidilfitri.

“Disebabkan itulah ada beberapa muka penari yang iras macam saya. Adegan tidur bergelimpangan pula menceritakan suasana apabila kita balik beraya beramai-ramai memang normal tidur macam itu. Koregrafi pun kami buat ‘last minute’, tetapi saya gembira dengan penerimaan penonton terhadap muzik video tersebut,” katanya.

Sejak dimuat naik pada 24 Mei lalu, muzik video Bersyukur Seadanya sudah mencatat tontonan lebih daripada 920,000 kali. Anak ikan merupakan slanga yang digunakan bagi menceritakan situasi apabila seseorang lelaki itu menjadi simpanan kepada seseorang.

Sementara itu ketika ditanya mengenai persiapan menyambut Hari Raya Aidilfitri, Hael berkata dia lebih mementingkan keperluan ibu bapa dan adik-beradiknya sebelum meletakkan keutamaan kepada dirinya.

“Untuk persiapan raya, saya akan lebihkan kepada keluarga dulu dan bila dah ‘settle’, baru saya fikir pasal saya. Saya kalau ulang pakai baju tahun-tahun sebelum ini pun saya tidak kisah.

“Lagipun raya tak semestinya kena ada baju baru, itu bagi pandangan saya. Yang penting, saya kena dahulukan keluarga dan jalankan tugas sebagai anak dengan menyenangkan ibu bapa dan keluarga,” katanya sambil memberitahu akan menyambut lebaran di kediaman keluarganya di Seri Menanti, Negeri Sembilan. – KopiPlanet.com

Menanti Kelahiran Cahaya Mata, Hanez Suraya Tidak Beraya Sakan

Pelakon Hanez Suraya menyatakan dirinya tidak terlalu teruja untuk menyambut Aidilfitri pada tahun ini memandangkan kini sedang menantikan kelahiran cahaya mata kedua.

Menurutnya, dia sendiri tidak melakukan banyak persiapan untuk dirinya. Sebaliknya persiapan lebih ditumpukan kepada anak dan suami.

“Kalau diikutkan jadual saya dijangka bersalin pada awal Julai ini. Namun, ketika membuat pemeriksaan doktor beritahu saya mungkin bersalin lebih awal.

“Jadi, memang saya tidak beraya sakan tahun ini kerana lebih menantikan kelahiran cahaya mata kedua. Untuk persiapan anak dan suami pula saya buat lebih awal,” katanya.

Menurut Hanez, persiapan awal terpaksa dilakukan memandangkan sepanjang bulan puasa ini dia memang sibuk memberi tumpuan kepada perniagaan.

Ketika ditanya mengenai lokasi untuk sambutan Aidilfitri pula, Hanez memberitahu tahun ini merupakan giliran pulang ke kampung halamannya di Seremban, Negeri Sembilan.

“Kalau diikutkan saya dan suami tiada masalah pun untuk tentukan giliran pulan ke kampung mana. Lagipun jarak antara kampung saya dan suami di Banting pun tidaklah terlalu jauh.

“Misalnya kalau hari raya pertama tu kami pulang ke Banting, pada petangnya pula kami akan pulang ke Seremban. Biasanya macam itulah rutin kami saban tahun,” ujarnya. – KopiPlanet.com.