• FOLLOW US

Shuib Sepahtu Terkejut Ibu Pejabat Bubble Bee Diserbu

Diserbu hampir 300 orang dalam satu masa yang sama bukan satu perkara yang boleh dibuat main-main. Bagi Shuib Sepahtu, selain rasa terkejut dia gembira bercampur sayu melihat kesungguhan mereka yang hadir mencari peluang pekerjaan bersama jenama BubbleBee miliknya.

Menariknya, temuduga pelbagai jawatan yang menawarkan lebih 100 peluang pekerjaan itu mendapat sambutan menggalakkan bukan sahaja daripada mereka yang berada di Kuala Lumpur sebaliknya ada yang datang dari negeri lain.

“Saya sendiri tidak menyangka sambutan yang diterima sangat luar biasa. Ibu pejabat yang terletak di Puchong, Selangor dipenuhi mereka yang berbaris panjang.

“Kalau 300 orang datang dan masing-masing duduk dengan jarak 1 meter, 3 kilometer juga tu,” katanya yang mengadakan temuduga terbuka selama dua hari bermula 10 Jun lalu.

Pun begitu, Shuib terkesan apabila ramai yang hadir sebenarnya baru sahaja hilang pekerjaan akibat pandemik Covid19 yang menyebabkan banyak syarikat ditutup dan mengakibatkan hilang mata pencarian.

Dia sendiri faham dan dapat merasai sendiri kepayahan mencari kerja memandangkan dia pernah berada di tempat mereka satu ketika dahulu.

“Saya dah melaluinya dahulu. Datang temuduga kerja jauh-jauh tapi akhirnya tak dapat. Bila melihatkan kesungguhan mereka, hati jadi sayu.

“Kalau boleh saya mahu mereka semua dapat pekerjaan tapi apakan daya, peluang juga terhad. Saya doakan urusan mereka dipermudahkan dan diluaskan rezeki.

Namun dalam masa yang sama di gembira apabila dapat menawarkan peluang kerja untuk mereka memandangkan jenama minuman BubbleBee bakal membuka enam cawangan baharu sedikit masa lagi.

“Sebab itu saya menyeru kepada rakan-rakan artis atau orang perseorangan yang lain yang mempunyai modal tapi tak tahu nak berniaga apa, datanglah kepada kami.

“Setidakya mereka boleh berniaga di samping membuka peluang pekerjaan baharu buat orang lain. Ini sebenarnya kepuasan sebenar bila berniaga dan bukannya sekadar mengaut keuntungan semata-mata,” tambahnya. – KopiPlanet.com

“Dah Macam Duduk Dekat Negara Yahudi” – Fezrul Khan Selar Bil Elektrik Tinggi

Sejak kebelakangan ini, terdapat ramai pengguna yang mengeluh apabila menerima bil elektrik masing-masing dengan jumlah bayaran yang agak tinggi.

Perkara tersebut turut dialami oleh pelakon Fezrul Khan yang berkongsi di laman sosial Instagram miliknya dengan memuat naik bil elektrik yang diterima.

“RM 1943.50 memang patuh duduk di rumah jadi elektrik lagi banyak la kita pakai. Dah macam duduk dekat negara yahudi macam ni harga @tenaga_nasional.

“Syabas bayar memang kene bayar sikit-sikit tapi harga tu fuiyooo memang buat duit betul TNB tepuk sikit diskaun 2% je hahaha gurau ke? (korang nampak tak bill semasa?) kalau dah kerja semua bawak ke rumah memang naik la bill lagi banyak letrik pakai lagi sikit diskaun 2% kelakar sangat ni, lagi kurang letrik pakai diskaun sampai 50%,” luahnya.

Dalam pada itu, rata-rata peminat pelakon berkenaan turut berkongsi isu yang sama. Malah, ada yang mendapat bil elektrik kedai berjumlah RM600, meskipun hanya beberapa kali singgah di kedai kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). – KopiPlanet.com

Kredit Gambar: Instagram Fezrul Khan

Farah Nabilah Umum Hamil Anak Sulung, Kandungan Dah 19 Minggu

Pelakon Farah Nabilah Saipuddin menerusi laman Instagramnya hari ini mengumumkan dia kini sedang berbadan dua selepas diijabkabulkan dengan suami, Mohammed Amirul Yunus pada Disember lalu.

“Assalamualaikum makcik dan pakcik! Alhamdulillah, MasyaAllah wa Laahawla wa Laquwwata Illa Billah. Tolong hantar doa anda untuk kami ya? So, mini me or mini mirul?” tulisnya di bahagian kapsyen.

Entri itu turut disertakan dengan video Amirul mencium dahi serta mengusap lembut perut isteri tercinta.

Farah dan Amirul yang merupakan seorang juruterbang dinikahkan pada 20 Disember lalu di Hotel Royale Chulan Damansara.

Pasangan ini mula berkenalan rapat sejak lapan tahun lalu selepas diperkenalkan oleh kawan baik Farah iaitu pelakon Izara Aishah. – KopiPlanet.com

Mila Jirin Tak Malu Jual Durian Demi Kelangsungan Hidup Pekerja

Jika sebelum ini Mila Jirin menjalankan perniagaan jualan kek demi meneruskan kelangsungan hidup selepas pendapatan syarikat pengurusan perkahwinan miliknya turut terjejas akibat pandemik Covid-19, terbaharu selebriti ini tampil membuka sebuah gerai durian di Puchong, Selangor.

Menurut Mila, 33, dia tidak berasa malu untuk berniaga durian kerana memikirkan nasib pekerja-pekerjanya yang bergantung harap kepada pihak pengurusan demi meneruskan hidup masing-masing.

“Saya jual durian dari Balik Pulau (Pulau Pinang), Pahang dan Johor. Saya tidak malu untuk menjual durian kerana syarikat saya yang menjalankan perkhidmatan majlis perkahwinan tidak dapat beroperasi buat masa sekarang kerana wabak Covid-19.

“Pekerja juga bergantung harap kepada kami kerana ia melibatkan pendapatan mereka. Saya kira ini rezeki pekerja saya juga selain menampung kos operasi perniagaan saya selama ini.

“Jadi saya cuba terokai bidang baru ini. Alhamdulillah sambutan hangat dan terima kasih yang datang dan sanggup beratur untuk mendapatkan durian saya,” katanya memetik video yang dimuat naik di laman Instagramnya.

Mila yang merupakan juara Akademi Fantasia musim kelima menjalankan perniagaan pakej perkahwinan Bizmilla Catering yang berpangkalan di Subang, Selangor.

Pendapatan syarikatnya terjejas kerana aktiviti keraian masih tidak dapat beroperasi dijadualkan sehingga hujung tahun ini berikutan wabak Covid-19 yang sehingga kini masih belum ditemui vaksin pemusnahnya. – KopiPlanet.com

 

View this post on Instagram

 

Apa yang nak di malukan? ya memang betul saya jual DURIAN 👍

A post shared by B I Z M I L L A (@mila_jirin) on

Ahmad Idham Telah Dilantik Semula Ke Jawatan CEO FINAS

Pelakon dan pengarah Ahmad Idham Ahmad Nadzri telah dilantik semula ke jawatan lamanya iaitu sebagai Ketua Pegawai Eksekutif  (CEO) Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS)

Perkara tersebut diumumkan menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi (FINAS), Zakaria Abdul Hamid.

“FINAS juga menyambut baik dan berterima kasih di atas peruntukan sebanyak RM225 juta sebagai insentif rangsangan ekonomi kepada industri ini melalui Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang telah diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

“Beberapa program dan kemudahan kewangan untuk menjana semula industri kreatif negara akan dikawal selia oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah yang pastinya akan memberi manfaat kepada pemegang taruh industri.

“Perbadanan juga dengan berbesar hati ingin mengumumkan pelantikan Ahmad Idham Ahmad Nadzri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif FINAS yang baharu berkuatkuasa 5 Jun 2020 sehingga 6 Jun 2022.

“Semoga dengan pelantikan beliau ini, FINAS akan terus menjana kecemerlangan sebagai sebuah badan yang memaju, menggalak dan memelihara kemajuan industri perfileman tanah air,” ujarnya.

Sebelum ini, Ahmad Idham pernah dilantik ke jawatan berkenaan pada Mac 2019, namun mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan pada Disember tahun yang sama.

Ketika itu, beliau dikatakan mengambil keputusan berkenaan atas desakan pihak tertentu. – KopiPlanet.com

Chubb-E Tampil Single Padan Muka Yang Penuh Dengan Sindiran

Nama penyanyi dan komposer muda, Chubb-E antara bakat baru yang kian meniti di bibir penggiat muzik tempatan.

Malah, karya yang dihasilkan mampu menarik perhatian masyarakat sekali gus berjaya mengumpul kelompok peminat tersendiri.

Memulakan langkah sebagai anak seni sejak 2014 ketika menyertai pertandingan realiti Ceria Pop Star musim kedua, Chubb-E tidak menunggu lama untuk terus mengorak langkah dalam mengejar cita-cita.

Pernah menghasilkan single Aku Tak Kisah dan Kita Cuma Kawan, Chubb-E, 20, atau nama sebenarnya Muhammad Sharul Ashlyn AG Ashrul Affandy kini muncul dengan single solo ketiga berjudul Padan Muka.

Lagu bergenre urban Hip Hop yang juga hasil ciptaan sepenuhnya itu dilancarkan secara rasmi pada 15 Mei lalu dan diterbitkan di bawah syarikat rakaman FutureMusic Entertainment.

Menurut Chubb-E, lagu itu dihasilkan sejak Ogos tahun lalu dan lirik adalah mengenai kisah sebenar dirinya dalam mencapai impian sebagai pemuzik dan anak seni.

“Mengikut perancangan asal, lagu ini dicipta untuk saya berkolaborasi dengan penyanyi wanita asal luar negara. Masa jumpa dia, saya memang nak bekerjasama dengannya. Jadi, saya cuba cipta satu lagu yang sesuai dengan kami. Sebab itu ambil masa lama sebab nak cari nota lagu yang sesuai.

“Namun, lama kelamaan artis itu menghilang. Dalam masa sama, dia ada masalah tersendiri. Syarikat rakaman pula mendesak untuk saya keluarkan juga lagu ini dengan artis lain. Tapi, bagi saya lagu ini tak sesuai dengan penyanyi lain. Apabila fikir semula mungkin bukan rezeki saya untuk ‘feat’ dengan sesiapa. Jadi, saya keluarkan saja lagu ini secara solo.

“Lagu ini adalah kisah benar mengenai diri saya yang pernah dipandang rendah, diejek dan orang tak percaya boleh pergi jauh. Malah, kawan sekolah juga tak terlalu percaya dengan impian saya. Mereka pandang rendah dengan cita-cita saya. Sebab mereka berasakan terlalu pandai dan saya pula lemah dalam akademik.

“Tapi apabila sudah berjaya dan capai sasaran, tiba-tiba ramai datang termasuk yang pernah ejek dan pandang rendah. Dalam masa sama, orang boleh menjadikan lagu ini sebagai inspirasi dan kaitkan dalam diri masing-masing jika melalui perkara sama,” katanya.

Berkongsi mengenai lagu itu, Chubb-E yang juga bekas juara program Ceria Megastar 2018 mengakui masih mengekalkan genre muzik sama yang disifatkan sebagai ‘forte’ dan identity dirinya.

“Dari dulu saya bermula dengan genre ini yang mana ia juga ‘forte’ saya. Macam mana sekali pun bunyi saya gunakan, ‘mood’ lagu saya bawa tetap ada bunyi Hip Hop. Tak boleh lari.

“Kalau buat pop balada sekali pun, tetap akan ada sentuhan bunyi Hip Hop. Ini adalah identiti saya sebab nak dikenali sebagai artis Hip Hop yang versatil. Ada juga saya buat lagu pop untuk artis lain, tapi bunyi Hip Hop tetap ada. Jadi saya akan kekalkan muzik ini,” katanya.

Bercerita mengenai kerjaya seninya, Chubb-E yang turut terbabit dalam program Dansa Sing bersama Youngsters Crew dalam perancangan untuk menghasilkan ‘mix tape’ atau album EP yang memuatkan lagu Hip Hop rap sepenuhnya.

“Perancangan akan datang, saya nak mencipta dan menerbitkan lebih banyak lagi lagu untuk artis lain. Bagi saya, perancangan untuk berkolaborasi dengan artis lain saya rasa belum masanya. Saya nak kena cukupkan lima single solo dulu.

“Saya juga merancang nak keluarkan ‘mix tape’ atau EP yang mengandungi keseluruhan lagu rap untuk peminat saya dengar. Genre lain, saya nak cuba pelbagai lagi, tapi masih ada sentuhan bunyi Hip Hop. Saya merancang nak cipta lagu yang lain daripada lain untuk pendatang baru seperti saya. Macam sekarang ramai komposer Hip Hop terkenal.

“Cuma, saya harap dengan kehadiran saya ini orang boleh bezakan kami. Saya punya bunyi lain, mereka pun lain,” katanya.

Video muzik lirik lagu Padan Muka boleh ditonton di saluran YouTube FutureMusic Entertainment.

Video muzik lirik yang dimuat naik sejak seminggu lalu itu sudah mencecah tontonan lebih 15,000. – KopiPlanet.com

Ardell Aryana & Nadzmi Adhwa Selamat Timang Cahaya Mata Sulung

Pasangan pelakon, Ardell Aryana dan suami, Nadzmi Adhwa selamat menimang cahaya mata sulung yang dilahirkan pada jam 2.22 pagi tadi.

Nadzmi berkongsi kegembiraan tersebut di Instagramnya dan bersyukur proses kelahiran itu berjalan dengan lancar dan selamat.

Walau bagaimanapun, Nadzmi tidak mendedahkan lagi jantina serta nama anak sulungnya kepada umum.

Ardell bersalin secara normal di sebuah pusat perubatan swasta di Seri Kembangan, Selangor.

Pasangan ini berkahwin pada 1 September lalu selepas lapan tahun berkenalan. – KopiPlanet.com

Harris Alif Hadiah Jambangan Bunga Sempena Birthday Intan Ladyana

Walaupun mempunyai jarak usia yang agak jauh, namun ia tidak menghalang selebriti Harris Alif untuk menyemai cinta bersama teman wanitanya, Intan Ladyana yang 17 tahun lebih berusia daripadanya.

Sempena menyambut ulang tahun kelahiran ke-38 Intan yang diraikan semalam, Harris menghadiahkan jambangan bunga buat buah hatinya itu.

Intan berkongsikan gambar jambangan bunga itu di laman Instagramnya yang mendapat perhatian daripada peminat kedua-dua selebriti ini.

Menulis ringkas, Intan menzahirkan penghargaan ingatan tulus ikhlas kekasihnya itu dengan menaip, “terima kasih” beserta emoji berbentuk hati.

Mengakui menjalinkan percintaan dengan Intan, Haris sebelum ini mengatakan dia tidak kisah dengan perbezaan usia yang ketara di antara mereka. Menurut anak muda berusia 21 tahun itu, dia terpikat dengan Intan kerana merasakan ada keserasian di antara mereka berdua. – KopiPlanet.com

Keluar Perkataan Tidak Sopan, Farid Kamil Dihukum Penjara 13 Bulan

Pelakon dan pengarah Datuk Farid Kamil Zahari hari ini telah dijatuhi hukuman penjara 13 bulan oleh Mahkamah Majistret atas kesalahan menggunakan kekerasan jenayah serta mengeluarkan perkataan tidak sopan terhadap seorang anggota polis dengan niat untuk menghalangnya melakukan tugas kira-kira dua tahun lalu.

Memetik laporan BERNAMA, Majistret Nor Ariffin Hisham menjatuhkan hukuman penjara 13 bulan terhadap Farid Kamil, 39, bagi kesalahan menggunakan kekerasan jenayah dan penjara empat bulan bagi pertuduhan mengeluarkan perkataan tidak sopan.

Mahkamah memerintahkan kedua-dua hukuman berjalan serentak bermula hari ini dan mengarahkan tertuduh menjalani hukuman itu secara berasingan dengan hukuman penjara sembilan bulan yang dijatuhkan terhadapnya sebelum ini bagi kesalahan menggunakan dadah jenis ganja THC atau Tetra Hydrocannibol.

Nor Ariffin menjatuhkan hukuman terhadap pelakon filem Tombiruo: Penunggu Rimba itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

“Selepas meneliti dan menilai keterangan dikemukakan pihak pembelaan, mahkamah juga melihat secara keseluruhan dan membaca hujahan pendakwaan dan pembelaan.

“Oleh itu, mahkamah mendapati Farid Kamil bersalah dan dihukum penjara 13 bulan bagi kesalahan di bawah Seksyen 353 Kanun Keseksaan dan penjara empat bulan bagi Seksyen 90 Akta Polis dan kedua-dua hukuman tersebut berjalan serentak,” katanya.

Mahkamah turut memerintah tertuduh membayar kos pendakwaan sebanyak RM5,000 atau menjalani hukuman penjara enam bulan jika gagal membayar kos tersebut.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan Farid Kamil menangguhkan pelaksanaan hukuman itu dengan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin sementara peguamnya memfailkan rayuan.

Aktor itu didakwa melakukan kedua-dua kesalahan terhadap Konstabel Muhammad Nizam Jamaluddin di Pejabat Pertanyaan Balai Polis Trafik Kota Damansara di sini pada 1.20 tengah hari, 11 Jan 2018.

Ketika rayuan, Farid Kamil yang diwakili peguam Kee Wei Lon, merayu agar mahkamah mengenakan hukuman berbentuk bon berkelakuan baik atau denda minimum atas alasan dia adalah penanggung utama keluarga yang menyara isteri, dua anak serta ibu bapanya.

Timbalan Pendakwa Raya Mohammad Fakhrurrazi Ahmad Salim pula memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal supaya memberi pengajaran kepada tertuduh dan orang awam dalam kes sedemikian.

“Saya juga memohon mahkamah mengambil kira perasaan malu yang ditanggung pengadu (Muhammad Nizam) dalam kes ini,” katanya.

Perbicaraan kes itu, yang bermula pada 27 Nov 2018, telah menyaksikan tujuh saksi pendakwaan dan dua saksi pembelaan termasuk Farid Kamil, memberi keterangan. – KopiPlanet.com

Kredit Artikel: Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA)

Nyanyian Dikecam Teruk, Nabila Razali Akhirnya Tampil Mohon Maaf

Penyanyi Nabila Razali, 28, dikecam teruk netizen selepas nyanyiannya yang terkucil dalam sebuah program hiburan baru-baru ini menjadi viral.

Susulan isu itu, Nabila tampil memohon maaf di atas kekhilafannya itu dan meletakkan seluruh kesalahan ke atas dirinya sendiri ketika mendendangkan lagu Peluang Kedua.

“Assalamualaikum, pertama sekali, saya mohon maaf sangat kerana mengecewakan anda semua. Saya tidak meletakkan kesalahan itu kepada orang lain tetapi diri sendiri.

“Saya akan pastikan memperbaiki diri menjadi lebih baik pada masa hadapan. Saya pasti setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.

“Kepada yang DM, WhatsApp dan hubungi saya untuk tenangkan saya, terima kasih banyak sebab selalu ada bersama saya dan berikan kasih sayang yang banyak kepada saya.

“Anda tahu siapa anda. Saya sememangnya sangat perlukannya. Saya doakan segala yang baik-baik untuk anda semua,” tulisnya di laman Instagram.

Rakan-rakan artis seperti Hael Husaini, Wani Kayrie dan Shiha Zikir dilihat menitipan kata-kata semangat buat Nabila selain meminta dirinya mengabaikan kata-kata negatif yang dilemparkan terhadap dirinya. – KopiPlanet.com