• FOLLOW US

Tunang Syazwan Zulkifly Sahkan Sudah Putus Tunang Mac Lalu

Sebelum ini timbul desas-desus mendakwa pelakon Syazwan Zulkifly, 33, sudah putus tunang gara-gara tersebar sekeping foto dia bergambar mesra dengan seorang wanita lain.

Terbaharu, tunang Syazwan, Syawariah Zulkifli, 33, mengesahkan dia dan aktor itu sudah putus tunang pada 31 Mac lalu.

Menurut Syawariah, dia telah pun memulangkan sendiri cincin pertunangannya kepada pelakon tersebut.

“Saya dan Syazwan Zulkifly telah memutuskan tali pertunangan pada 31 Mac lalu dan saya sendiri telah memulangkan cincin merisik dan bertunang kepada Syazwan sendiri.

“Apa yang berlaku antara saya dan Syazwan, saya anggap sudah tak ada jodoh dan biarlah kami sahaja yang tahu punca perpisahan ini.

“Isu gambar Syazwan bersama wanita lain itu biarlah pihak Syazwan sendiri yang jelaskan. Saya doakan yang baik-baik sahaja untuk dia,” tulis pramugari itu di laman Instagramnya.

Syazwan dan Syawariah bertunang pada 31 Ogos tahun lalu di Taiping, Perak. – KopiPlanet.com

Shah Hazvee Didakwa Pikat Isteri Orang, Ajak Lakukan Hubungan Seks

Seorang pelakon didakwa di Mahkamah Majistret Ampang di sini hari ini kerana memikat seorang wanita yang sudah berkahwin untuk melakukan hubungan seks dengannya.

Menurut laporan dari Bernama, Muhammad Shah Radhi Hazvee, 24, juga dikenali sebagai ‘Shah Hazvee’, Bagaimanapun mengaku tidak bersalah setelah pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Majistret Farah Nasihah Annuar.

Pelakon berkenaan yang dikenali menerusi drama Monalisa dan Hero dituduh mengajak wanita berusia 36 tahun itu untuk melakukan persetubuhan haram dengannya walaupun mengetahui bahawa dia adalah isteri sah seorang lelaki berusia 38 tahun.

Kesalahan yang dilakukannya itu didakwa berlaku di Taman Sering, Ukay Perdana di sini pada pukul 8.00 malam 25 Mei lalu.

Tuduhan itu, yang dirangka di bawah Seksyen 498 Kanun Keseksaan, boleh membawa hukuman penjara hingga dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Farah Nasihah membenarkannya diikat jamin sebanyak RM2,300 dengan seorang penjamin dan menetapkan 5 Ogos untuk sebutan semula kes. – KopiPlanet.com

Kredit artikel: Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama)
Kredit foto: Azrul Rafie

Kontrak Hans Isaac Sebagai Pengerusi Finas Ditamatkan

Pelakon dan penerbit Datuk Hans Isaac mengesahkan jawatannya selaku Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) kini telah berakhir.

Perkara tersebut dikongsikan sendiri olehnya di Instagram miliknya menerusi surat diberikan berhubung penamatan kontrak tersebut.

“Saya bersyukur kepada tuhan segala penantian berakhir di mana saya telah menerima surat penamatan kontrak sebagai Pengerusi Finas bermula 1 Syawal 1441 Hijrah/24 Mei 2020.

“Mengimbas kembali dalam tempoh beberapa bulan sebagai Pengerusi Finas, saya telah mencuba yang terbaik untuk industri ini walaupun berdepan dengan tatacara dan kerenah birokrasi dalam agensi kerajaan,” ujarnya.

Risteena Munim Beri Penjelasan Setelah Dikecam Tentang Disangka ‘Diculik’

Pelakon Risteena Munim telah tampil membuat penjelasan setelah mendapat kecaman ramai gara-gara kisahnya yang disangka ‘diculik’ menjadi viral.

Menerusi Instagramnya, pelakon menyatakan dia sendiri tidak tahu serta tidak rajin membaca komen dan hanya diberitahu tentang kecaman yang diterima.

“Pada malam saya drive balik dari rumah Isa, saya mengantuk dan masa tu dah lewat malam dan dah tak banyak kereta atas jalan. For me, normal lah kalau Isa risau sebab dia takut apa-apa jadi. Contoh accident ke apa.

“Kalau orang yang kita sayang atau ahli keluarga kita dalam situsasi yang sama, kita pun akan risau. So normal kalau Isa risau. Kalau ada yang tak risau tu, dia TAK NORMAL,” jelasnya.

Sebelum ini, pelakon berkenaan berkongsi mengenai dirinya yang ‘hilang’ selama setengah jam sehingga menimbulkan kerisauan tunanganya, Isa Khan yang menyangka dia diculik.

Dalam pada itu, Risteena meluahkan dia sendiri tidak menyangka perkongsiannya itu akan menjadi viral dan langsung tidak meminta perkara tersebut berlaku.

“Saya tak fikir pun posting saya tu akan jadi viral macam ni. Saya tak mintak. Tapi saya tetap nak berterima kasih pada semua media yang pick up story saya dengan cara yang positive.

“But there are a few individuals who take it negatively. Sehingga saya terpaksa off comment because there’s too many negativity on my social media,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Aku Itu Aku Luahan Isi Hati Yonnyboii Sempena Ulang Tahun Kelahirannya

Tidak dinafikan komposer, lyricist, producer dan penyanyi muda yang kian meningkat naik, Yonnyboii antara bakat baharu yang perlu diberi perhatian.

Mula mencuri tumpuan menerusi lagu Sakit dan Cemburu kolaborasi bersama Zynakal dan disusuli dengan Salahku, hasil kerja Yonnyboii terus menjadi buat mulut penggiat seni tempatan.

Enggan menunggu lama dan ingin terus terbang tinggi, Yonnyboii atau nama sebenarnya Muhammad Haqeem Nuriman Nor Azrin melancarkan pula single solo Aku Itu Aku.

Istimewanya, Yonnyboii memilih tanggal 20 Mei sebagai tarikh pelancaran lagu ciptaan sepenuhnya itu sempena meraikan ulang tahun kelahiran yang ke-22. Menurutnya, lagu itu menggambarkan perasaan dan cabaran menghadapi ujian dunia selain hadiah untuk diri sendiri.

“Lagu ini dilancarkan sempena hari jadi saya sebagai hadiah buat diri sendiri. Jadi, lagu ini macam peringatan untuk diri saya yang semakin meningkat usia. Tapi, saya masih orang sama. Dalam masa sama, saya ingin berkongsi kenapa selama ini orang menilai saya pelik sehingga dihakimi dan disalah erti. Sebenarnya, selepas membuat pemeriksaan saya mempunyai penyakit Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) atau Sindrom Kurang Daya Tumpuan dan Hiperaktif.

“Jadi, terjawab kenapa saya berkelakuan, berasa seperti orang buangan dan sebagainya. Kiranya, lagu ini berkenaan itu. Tapi, dalam masa sama untuk mengingatkan diri yang saya adalah normal cuma sedikit istimewa. Apa yang penting, lagu ini saya nak perbetulkan apa yang orang sering cakap semua manusia tak sempurna.

“Sebab, selepas melalui banyak perkara, saya sedar sebagai manusia, Allah sudah ciptakan kita sempurna dengan pelbagai sifat dan kerenah. Cuma, kita unik dalam pelbagai cara. Kita sempurna dan cantik dengan cara tersendiri. Jadi, bagi saya untuk mengatakan manusia tak sempurna adalah tidak tepat,” katanya.

Yonnyboii yang mula terjun secara profesional dalam bidang muzik pada 2016 berkata, dia mempunyai alasan tersendiri kenapa memilih lagu Aku Itu Aku sebagai tempat bercerita kisah dirinya.

“Saya ini dikira macam budak pelik dan saya selalu anggap diri sebegitu ke mana saja pengi. Ini juga antara punca saya menjadi anti sosial. Sebab saya sedar orang tidak menyukai saya dan sering menjadi mangsa ‘bahan’.

“Apa ingin disampaikan, setiap orang ada kesakitan dan peningkatan dalam hidup. Saya pasti menerusi lagu ini orang dapat kaitkan dalam diri masing-masing,” katanya.

Menurut Yonnyboii yang juga komposer lagu Jangan Keluar, lagu Aku Itu Aku secara tidak langsung masyakat akan lebih tahu dan menyedari personaliti sebenar dirinya.

“Saya hanya nak cakap, tak ada masalah nak menjadi pelik. Tak ada apa yang salah jika menjadi diri sendiri. Kenapa nak kena berselindung. Sakitkan diri saja,” katanya.

Dalam pada itu, berkongsi lebih lanjut mengenai lagu itu, Yonnyboii berkata ia adalah merupakan eksperimen dalam muzik yang dibawa.

“Untuk muzik kali ini saya cuba eksperimen sikit. Saya menggabungkan R&B dan elemen rock. Jadi, dari kebiasaan R&B hip hop, saya cuba selitkan rock alternatif pula. Seperkara lagi, apa boleh dikatakan gubahan lagu ini memang sangat berbeza daripada lagu saya sebelum ini,” katanya.

Menyentuh mengenai perjalanan seninya, Yonnyboii juga menyifatkan bahawa apa yang diraih sekarang ini adalah di luar jangkaan.

“Semua ini saya memang tidak jangka kerana yang berlaku sekarang bermula dengan minat. Sewaktu kecil dulu lagu menjadi peneman saya. Dulu saya tinggal dengan opah dan setiap kali mak balik kampung dia selalu ada kaset baru yang boleh dipasang di radio.

“Saya juga ada diari yang mana saya akan lukis dan tulis segala luahan perasaan. Tidak kisah gembira atau sedih. Semuanya ditulis dan menjadikan ia lagu. Dari situ saya secara perlahan-lahan tulis lagu. Tapi, tidak pandai main alat muzik. Ketika umur 12 tahun, mak menghadiahkan saya gitar.

“Sebab dia pernah tanya saya, apabila besar nak menjadi apa. Saya jawab nak menjadi ‘rockstar’. Sedikit demi sedikit saya belajar di YouTube dan mula belajar macam mana nak rakam lagu.

“Secara serius dalam muzik apabila saya menghasilkan lagu hip hop pada 2016. Dari situ saya berasa boleh pergi jauh selain ada yang mendengar lagu saya,” katanya. – KopiPlanet.com

Lebaran Era Ini Tampilkan Barisan Penyanyi Popular Tanah Air

Ucapan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang tidak membenarkan sebarang pergerakan pulang ke kampung bagi menyambut hari raya Aidilfitri ternyata menjadi ayat ‘keramat’ Syawal tahun ini.

Malah, hari raya yang bakal disambut hujung minggu ini juga diraikan dalam suasana berbeza selepas Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilanjutkan sehingga 9 Jun ini.

Namun, kehadiran 1 Syawal masih diraikan sebagai tanda kemenangan selepas sebulan kita berpuasa. Malah, kemeriahan Aidilfitri itu juga harus dirayakan dalam suasana penuh kesederhanaan.

Menyedari hakikat keadaan semasa, syarikat rakaman 17Eleven Music tampil dengan buah tangan baharu menerusi lagu raya, Lebaran Era Ini dengan kolaborasi bersama radio nombor satu, Era FM.

Lebaran Era Ini adalah hasil ciptaan sepenuhnya Kadok, Pown Hasril, Karim Karam dan Otromen.

Menariknya, lagu ini menampilkan barisan penyanyi popular tanah air seperti Siti Nordiana, Khai Bahar, Farahdhiya, Achey, Amir Masdi, Neon Band dan Dinda Permata.

Tidak ketinggalan, Ikhwan Fatanna, Syafiq Amdoi, Hakim Khan, Farisha Irish, Kamelia Syermain, Mimi Manan dan Iza’an (I Can See Your Voice).

Apa yang istimewa juga, buat julung kalinya projek 17Eleven Music ini menampilkan pembabitan barisan penyampai Era FM iaitu Dina Nadzir, Ray, Radin, Danial, Munabella dan Zahier.

Pengurus Rangkaian Kandungan Jenama Radio Melayu Astro, Nazri Noran berkata, lagu raya dan kolaborasi itu adalah idea daripada syarikat 17Eleven Music.

”Idea ini datang daripada syarikat 17Eleven Music sendiri. Mereka yang mengusulkan pada kami nak buat lagu raya. Namun begitu, disebabkan pergerakan terhad dan tidak boleh keluar rumah ketika itu, jadi mereka mencadangkan untuk rakam dari rumah masing-masing. Dari situ, kami berasakan cara itu senang. Kalau kena pergi studio banyak perkara tidak boleh buat. Kemudian, kami berbincang dan mereka pun okay. Asal saja tak perlu keluar rumah, ikut SOP dan kehendak kerajaan.

“Lagu ini, pada mulanya kami dengar dan nilaikan dulu. Selepas itu baru bincang pasukan mana yang sesuai untuk terbabit. Dari situlah kami buat pemilihan. Tidak semua pun penyampai Era yang terbabit. Kalau ikutkan, kami memang nak buat lagu baru, tapi dengan keadaan semasa ni memang tak sesuai. Apabila 17Eleven hadir dengan cadangan dan kena dengan keadaan sekarang, itu yang kami bersetuju. Malah, liriknya juga kena dengan keadaan semasa,” katanya.

Komposer Pown Hasril berkata, lagu berentak moderate itu sesuai dengan keadaan semasa dalam negara dan sambutan hari raya yang bakal menjelang tiba.

“Lagu ini moderate. Ia tidak terlampau perlahan dan tidak laju. Kalau terma muzikal kita panggil Andante Moderato. Tempo ini sangat sesuai untuk kita nak hadirkan kesayuan dan kegembiraan di hati yang tidak dapat nak beraya macam biasa. Tapi, tetal reda dengan apa yang terjadi sekarang.

“Pendek kata, lagu raya ini lain sikit. Sebab lagu ini dibuat khusus untuk raya kali ini yang disambut dalam tempoh PKPB. Kita nak ada ‘feel’ sayu, tapi dalam masa sama kita nak ada ‘feel’ raya,” katanya.

Berkongsi mengenai proses rakaman yang mana setiap penyanyi membuat rakaman di rumah masing-masing, Pown berkata ia sesuatu yang baru dan cabarang buat dirinya bersama rakan lain.

“Proses pembuatan lagu ini mengambil masa lebih kurang sebulan dari proses menyusun melodi dan lirik. Selepas itu kita pergi ke proses gubahan lagu kemudian baru proses rakaman.

“Rakaman vokal kesemuanya dibuat dari rumah masing-masing. Cabarannya ialah untuk memadankan suara yang berlainan kualiti agar dapat digabungkan menjadi satu paduan,” katanya.

Sementara itu, penyanyi, Siti Nordiana menyifatkan lagu Lebaran Era Ini adalah buah tangan terbaharu buat peminatnya.

“Alhamdulillah, saya berasa seronok dapat bergabung dengan artis lain dan penyampai Era FM. Lagu ini sesuatu yang baharu buat saya. Apatah lagi semuanya rakam sendiri termasuk video muzik. Ini satu pengalaman yang sangat berharga untuk saya.

“Ditambah pula saya sudah lama tidak ada lagu raya baharu. Jadi, ini macam buah tangan kepada peminat. Tapi, lagu ini memang menarik.

“Walaupun bahagian saya tak banyak, tapi rasa puas menyanyikan lagu ini dengan lirik yang sesuai dengan keadaan sekarang. Lebih kepada nak beri semangat dan kesedaran kepada orang ramai. Biarpun kita beraya seperti ini, tapi bersyukur dengan apa adanya,” katanya.

Bagi penyampai radio Era FM, Radin, berkata, projek ini memberikan pengalaman berbeza untuk dirinya.

“Apa yang menarik dan berbeza lagu raya ini adalah kami rakam dari rumah masing-masing. Ini lagu raya kedua buat saya. Sebelum ini Era pun ada juga lagu raya yang dicipta oleh Edry Abdul Halim. Kali ini bersama 17Eleven Music pula.

“Selepas selesai rakaman, kami rakam pula video muzik sendiri dengan ’mood’ raya dan lengkap berbaju raya. Semuanya dibuat dari rumah. Paling penting, lirik lagu raya ini kena dengan keadaan kita sekarang,” katanya – KopiPlanet.com

“Mak Saya Bising Sebab Banyak Sangat Makanan Orang Hantar” – Janna Nick

Pelakon popular Janna Nick menegaskan dia tidak akan membuat sebarang review mengenai perniagaan atau makanan sekiranya diminta berbuat demikian.

Sebaliknya, menurut pelakon itu dia sudi jika ada peminat yang mahu dia merasakan masakan yang dibuat dan akan membuat review sekiranya makanan tersebut betul-betul sedap.

“Kalau ada yang DM ‘Janna saya nak mintak Janna promote business saya, Janna saya nak Janna review makanan saya’ saya takkan buat.

“Tapi kalau ada yang DM ‘Janna, saya nak bagi Janna rasa masakan saya.. harap Janna sudi’ saya akan terima & saya akan post kalau memang sedap,” jelasnya.

Menurutnya, dia bertindak sedemikian kerana tidak mahu menganiaya orang lain sekiranya dia menyatakan makanan tersebut sedap, sedangkan hakikatnya ia adalah sebaliknya.

Sebelum ini, Janna telah memuat naik video menerusi IG Storynya mengenai dirinya yang berasa rimas dengan segelintir peniaga online yang mendesaknya untuk membuat ulasan setiap barangan yang diterimanya.

Dalam pada itu, pelakon berkenaan juga menyatakan dia selalu melihat posting perniagaan di Instagram dan akan membeli makanan yang diinginkan.

Ujarnya, dia juga akan membuat shout out sekiranya makanan tersebut sedap, meskipun mengeluarkan duit sendiri untuk membeli makanan tersebut.

“Tak ada isu rimas ke tak rimas. Cuma peti ais rumah saya dah penuh sampai mak saya bising sebab banyak sangat makanan orang hantar.

“Saya bersyukur sangat orang bagi makanan, tapi bagilah pada yang lebih memerlukan. Kalau saya nak saya akan beli ok. Kalau nak bagi jugak, bagi je la… Kalau sedap saya akan cuba tolong & post… Insyaallah… Ampun,” ujarnya. – KopiPlanet.com

Fattah Amin, Fazura Tampil Secara Duet Menerusi Seloka Hari Raya

Sambutan Aidilfitri ternyata tidak akan lengkap tanpa dendangan lagu hari raya dan tidak dapat dinafikan lagu hari raya klasik adalah antara yang sering menjadi pilihan ramai.

Malah, aura yang ada pada lagu sedemikian membuatkan ramai penyanyi baharu berminat untuk merakamkannya semula dengan cara dan gaya tersendiri.

Terbaru, pasangan suami isteri popular, Fattah Amin dan Nur Fazura Sharifuddin mengembalikan nostalgia apabila merakamkan semula lagu Hari Raya klasik yang pernah dipopularkan oleh Hail Amir dan Uji Rashid berjudul Seloka Hari Raya serta disusun semula oleh Mel Ramlan dan Mohariz Yaakup

Mengulas pemilihan lagu itu, Fattah mengakui keistimewaan serta aura yang ada pada lagu itu membuatkan dia dan Fazura berminat untuk merakamkannya semula mengikut cara mereka yang tersendiri.

“Semua orang tahu lagu ini ada tarikan yang tersendiri dan diminati ramai. Justeru apabila pihak label, Univeral Music Malaysia memberikan idea untuk kami merakamkan lagu ini, kami terus bersetuju.

“Saya sangat suka dengan versi baharu lagu ini yang ada unsur remix hasil gubahan komposer dan juga teman saya, Mel Ramlan,” kata Fattah dalam nada teruja.

Bagi Nur Fazura pula, merakamkan kembali lagi ikonik itu adalah satu terjemahan penghargaan mereka kepada pencipta dan penyanyi asal lagu tersebut.

“Sebelum itu, ada juga cadangan yang mahukan kami merakamkan lagu baharu tapi bila ada usul seperti ini, kami terima sahaja tawaran itu kerana secara tidak langsung kita meraikan lagu lama yang kita tahu mempunyai ramai peminat,” ujar Nur Fazura.

Bercerita mengenai pengalaman merakamkan lagu itu, penyanyi lagu Sayangi Dirimu ini berkata dia dan Fattah merakamkan lagu itu secara berasingan.

“Lagu ini dirakamkan sebelum arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan. Kami rakam di studio namun dibuat secara berasingan kerana Fattah pada masa itu sibuk kerana terbabit dalam penggambaran drama.

“Saya harap peminat akan menyukai lagu ini kerana ia juga adalah satu hadiah buat mereka yang menantikan sebuah lagu duet Hari Raya daripada kami,” ujarnya.

Lebih menarik, muzik video lagu ini juga bakal menyaksikan wajah Fattah dan Nur Fazura diabadikan dalam bentuk animasi.

“Pelaksanaan PKP membuatkan penggambaran muzik video ini terpaksa dibatalkan, Bagaimanapun, saya dan isteri tampil dengan idea iaitu kami akan muncul dalam muzik video itu dalam bentuk animasi,” kata Fattah.

Untuk menjadikan muzik video itu unik, Nur Fazura turut mendedahkan akan ada empat watak yang akan ditonjolkan dalam muzik video yang bakal dilancarkan tidak lama lagi.

“Konsep dan jalan cerita muzik video ini adalah cetusan idea kami berdua. Kami juga akan tonjolkan empat watak yang masih dirahsiakan identitinya. Kalua nak tahu siapa, kenalah tonton muzik video tersebut,” ujarnya.

Memandangkan negara masih lagi melaksanakan arahan PKP, urusan promosi lagu ini akan dibuat menerusi media sosial dan juga virtual, termasuk sesi ramah mesra yang juga dilakukan secara atas talian.

Lagu Seloka Hari Raya pasangan selebriti berpengaruh ini boleh didapati di semua pelantar digital mulai hari ini (15 Mei 2020), dan muzik video akan dilancarkan pada 16 Mei 2020 di Youtube Universal Music Malaysia. – KopiPlanet.com

Kerana Pakcik Guard, Ramlah Ram Akhirnya Muncul Juara Bintang RTM

Penyanyi Ramlah Ram mendedahkan bahawa dia telah pergi ke uji bakat rancangan Bintang RTM pada tahun 1985 tanpa pengetahuan ahli keluarganya.

Menerusi pendedahan di saluran YouTube Indigital Music, penyanyi berkenaan memberitahu abangnya ada menyuruh dia menyertai uji bakat tersebut, namun dia menolaknya.

“Mula-mula abang suruh saya untuk pergi kerana dia mahu sangat melihat saya menyanyi di walau sekali dekat tv. Saya cakap macam mana nak menang sebab banyak orang lain kat KL tu lagi bagus.

“Mungkin saya tak pernah rasa confident dengan bakat yang saya ada. Pada mulanya abang saya suruh dan saya kata tidak. Tapi sebenarnya dalam senyap-senyap saya pergi juga,” ujarnya.

Dalam pada itu, terdapat kisah lain yang cukup menarik yang didedahkan tentang perjalanannya untuk menyertai pertandingan tersebut iaitu semasa sesi uji bakat.

Menaiki teksi dari Muar ke Melaka untuk menjalani uji bakat tersebut, Ramlah memberitahu dia hampir mahu balik kerana melihat terlalu ramai yang datang mencuba nasib.

“Kemudian pakcik guard depan saya tu cakap kenapa nak balik? Saya cakap ramai sangat dan mungkin tak dapat, namun dia menyuruh saya untuk cuba kerana rezeki dan nasib tiada siapa yang tahu.

“Kalau tak ada pakcik guard tu, mungkin saya tak ada kat sini sekarang kot. Terima kasih kepada pakcik tu. Jadi saya tak jadi balik,” katanya yang hadir seorang diri pada masa itu.

Menurutnya, dia bertindak untuk merahsiakan pemergiannya ke uji bakat berkenaan tidak mahu diejek oleh abang-abangnya sekiranya dia gagal.

Bagaimanapun, Ramlah memberitahu ahli keluarganya terutama sekali abangnya adalah orang yang paling gembira apabila dia berjaya dalam sesi uji bakat peringkat awal. – KopiPlanet.com

Siti Nurhaliza Tampil Dengan Basyirah, Selitkan Unsur Timur Tengah

Penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza membawa perkhabaran gembira kepada peminatnya apabila muncul dengan single baharu berjudul Basyirah di semua pelantar digital.

Basyirah yang diambil daripada perkataan Arab yang membawa maksud khabar gembira adalah hasil ciptaan penyanyi dan komposer, Hafiz Hamidun manakala liriknya pula hasil nukilan Ahmad Fedtri Yahya.

Tertarik dengan melodinya yang mempunyai unsur Timur Tengah, Siti memutuskan untuk merakamkan lagu tersebut dan berhasrat untuk menjadikannya sebagai single sempena bulan bulan Ramadan ini.

“Demo lagu ini diterima agak lewat oleh pihak Universal Music Malaysia dan Siti Nurhaliza Productions untuk dimuatkan dalam album terbaru saya. Kami sepakat menyimpan lagu ini untuk projek khas pada masa akan datang.

“Disebabkan edaran album terbaru saya ditangguhkan, Basyirah berjaya saya rakamkan khusus untuk single Ramadan kerana bersesuaian dengan suasana kita sekarang ini.

Menurut Siti, pertama kali mendengar melodinya, dia akui jatuh hati kerana ia ada tarikan tersendiri. Tak dinafikan, ketika rakaman dirinya berasa sebak dan cuba menyampaikan seluruh maksud dalam lagu ini dengan penuh penghayatan.

Jelas beliau, walaupun lagu ini dilancarkan pada bulan yang penuh keberkatan ini, namun liriknya tidak menyentuh secara langsung mengenai Ramadan.

Sebaliknya, beliau menjelaskan ia adalah satu metafora terhadap situasi yang dialami dunia hari ini yang sedang berdepan dengan penularan wabak Covid-19.

“Ketika perbincangan, memang ada idea untuk memasukkan lirik yang bersesuaian dengan situasi yang berlaku hari ini. Lagu ini juga menterjemahkan sebuah harapan bahawa satu hari nanti akan ada khabar gembira buat Malaysia untuk segera terhindar dari pandemik ini.

“Saya juga mengharapkan Basyirah mampu memberikan semangat kepada seluruh warga dunia yang menghadapi wabak dan petugas barisan hadapan yang berkorban sepenuh jiwa menjaga keselamatan negara,” ujar Dato’ Siti Nurhaliza.

Penyanyi bervokal mantap ini turut mengharapkan lagu ini dapat mengubat kerinduan peminat yang menantikan kemunculan album terbarunya.

Sementara itu, sebagai komposer yang bertanggungjawab untuk menghasilkan lagu itu, Hafiz akui Basyirah memberikan cabaran yang tersendiri buatnya.

“Kami rakamkan lagu ini ketika negara sedang melaksanakan arahan Perintah Kawalan Pergerakan. Ini bermakna rakaman tidak boleh dilakukan di studio seperti kelazimannya dan perlu dilakukan secara berasingan iaitu Siti merakamkan lagu itu dari rumah.

“Memang agak mencabar kerana agak rumit lebih-lebih lagi membabitkan soal teknikal. Namun, kami berjaya melakukannya dan beliau berjaya menterjemahkan maksud keseluruhan lagu itu seperti yang dikehendaki,” kata Hafiz.

Pernah bekerjasama sebelum ini menerusi lagu Mikraj Cinta, Hafiz berkata dia tekah cuba memberikan yang terbaik untuk lagu itu.

“Sedikit sebanyak saya sudah boleh tahu mengenai kriteria sesebuah lagu yang ingin dinyanyikannya. Justeru saya cuba hasilkan sebuah lagu yang unik serta lain dari apa yang pernah didendangkannya sebelum ini seperti menekankan aspek taranum dalam sebutan dan juga menyelitkan elemen qasidah di dalamnya,” terangnya.

Berkongsi pendapat yang sama dengan Hafiz, Fedtri turut mendedahkan lirik lagu itu terpaksa dirombak beberapa kali untuk disesuaikan dengan kehendak Dato’ Sri Siti Nurhaliza.

“Ketika mula mendengar lagu ini melodinya sangat melankolik dan apa yang terbayang dalam fikiran adalah ia sangat sesuai untuk sebuah lagu putus cinta.

“Namun memandangkan Siti mahukan lirik lagu ini ada kaitan dengan doa dan harapan rakyat yang mahukan wabak ini segera berakhir, saya ubah liriknya mengikut jalan cerita yang diberikan. Saya banyak menggunakan unsur perlambangan atau metafora dalam memilih perkataaan,” katanya.

Melihat baik lirik yang dihasilkan, Basyirah jelas mengajak umat islam menghayati zikir dan berdoa kepada Allah untuk diberi ketenangan di dalam kehidupan harian pada bulan yang sangat mulia untuk umat Islam ini.

Sementara itu, Pengurus Promosi Bahagian Domestik Universal Music, Anne Mukhtar memaklumkan lirik video Basyirah akan ditayangkan di laman YouTube Siti pada Jumaat (8 Mei) jam 3 petang.

“Pada sebelah malam pula, beliau akan muncul dalam siaran langsung di Instagramnya bersama Hafiz Hamidun dan Ahmad Fedtri Yahya jam 9 malam. Selain itu, Siti juga akan melancarkan #7nasihatchallenge di Tik Tok pada 11 Mei ini.

“Sempena pelancaran lagu ini di Joox pada 15 Mei ini, beliau turut mengundang peminat untuk berkaroke dengannya di Joox Karaoke,” katanya. – KopiPlanet.com