• FOLLOW US

Ahmad Idham Ditekan Pihak Tertentu Untuk Berhenti Jadi CEO Finas?

“Memang betul CEO minta tamatkan kontrak awal, tetapi selepas beliau ditekan daripada pihak tertentu untuk berhenti,” dedah sumber daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Pendedahan daripada sumber itu dibuat selepas Finas mengeluarkan satu kenyataan media mengenai tindakan penamatan kontrak perkhidmatan oleh Ketua Pegawai Operasi (CEO) Finas, Ahmad Idham Ahmad Nadzri hari ini.

Menurut sumber sama, sidang media yang bakal diadakan bermula pukul 2.00 petang esok oleh beberapa wakil persatuan, antaranya Profima dan Seniman adalah untuk mendesak Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) memperincikan semula keputusan CEO yang disifatkan tidak adil.

“Buat pertama kali dalam sejarah industri hiburan tempatan, hampir semua persatuan hiburan mahu ‘mendesak’ menteri mendengar suara mereka.

“Mereka mahu menteri mendengar suara industri, bukan dari pihak ketiga yang pastinya mempunyai agenda tersendiri,” kata sumber.

Ahmad Idham diumumkan menggalas jawatan CEO Finas pada 10 Mac lalu dan sepatutnya tamat kontrak pada 10 Mac 2021.

Sumber turut mendakwa, wujud pihak tertentu telah memanipulasi pemikiran menteri selain melakukan provokasi untuk mengeluarkan CEO dari kedudukan itu.

“Kenapa menteri tidak selidik betul-betul sebelum bersetuju dengan keputusan menurunkan CEO? Selama CEO berada di kerusi itu, telah banyak perubahan positif yang berlaku dalam tempoh tiga bulan,” kata sumber.

Malah dalam tempoh itu, kebanyakan anak seni mendakwa sangat berpuas hati dengan gerak kerja CEO yang mengambil kira kebajikan artis dan industri hiburan tempatan.

Menurut sumber itu lagi, dakwaan mengatakan CEO tidak ‘perform’ yang disebarkan pihak tertentu adalah alasan tanpa bukti yang kukuh. – KopiPlanet.com

Seniman Gesa KKMM Tubuh Jawatankuasa Khas Siasat Isu Dalaman Finas

Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Persatuan Animasi Malaysia mencadangkan satu badan bebas terdiri daripada wakil persatuan dan pakar perundangan dilantik sebagai ahli panel jawatankuasa ditubuhkan segera.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, ia bertujuan bagi menyediakan laporan kepada pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) berkaitan isu yang melibatkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas).

“Situasi ini tidak pernah berlaku di Finas dan ini merupakan satu perkara yang serius berlaku kepada agensi kerajaan yang menjaga hal ehwal industri kandungan kreatif tempatan.

“Sehubungan itu, pihak Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia, Seniman dan Persatuan Animasi Malaysia memohon penjelasan KKMM, apakah sebenarnya yang telah berlaku kerana ia pasti menjejaskan nama baik KKMM apabila seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) direhatkan, seolah-0lah ada sesuatu yang tidak kena.

Pergolakan dalaman Finas berlaku apabila Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ahmad Idham dilaporkan telah direhatkan daripada menjalankan tugas-tugasnya bermula 4 Disember lalu dan jawatannya kini dipangku Subaidah Md Top yang sebelum ini merupakan timbalannya.

“Kami juga mahu KKMM menyelesaikan kemelut dalaman antara CEO dan Pengerusi Finas (Datuk Hans Isaac) serta melihatkan kembali komposisi Ahli Lembaga Pengarah Finas yang sepatutnya mempunyai pengalaman dan mampu memberikan nasihat serta memainkan peranan yang berkesan dalam memastikan Finas berada di landasan yang betul dalam membantu memajukan industri kandungan kreatif tempatan,” tulis kenyataan tersebut.

Idham dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Finas pada 14 Mac lalu manakala Datuk Hans Isaac pula memegang jawatan Pengerusi Finas bermula pada 10 April lalu. – KopiPlanet.com

“Tunggu Sahaja Kenyataan Rasmi Daripada Finas” – Ahmad Idham

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Ahmad Idham Ahmad Nadzri enggan mengulas mengenai status kedudukannya di agensi berkenaan.

Ahmad Idhma berkata, buat masa ini dia tidak boleh membuat sebarang kenyataan selagi tiada kenyataan rasmi yang daripada Finas atau Menteri Menteri Komunikasi dan Multimedia.

“Rasanya isu saya ini lebih baik diserahkan kepada pihak kementerian dan ahli perbadanan sama ada mereka akan membuat kenyataan rasmi.

“Selagi tiada apa-apa pengumuman daripada mereka, saya tidak boleh berkata apa-apa. Tentang spekulasi tu, terpulanglah kepada orang yang nak cakap,” ujarnya.

Ahmad Idham berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai khabar angin yang mengatakan bahawa beliau telah dinasihatkan untuk bercuti daripada jawatannya sebagai CEO Finas.

Menurutnya, dia tidak kisah tentang sebarang keputusan yang akan dibuat memandangkan tujuannya menerima jawatan berkenaan sebelum ini adalah mahu membantu industri.

“Untuk jawatan ini juga saya telah ditawarkan dan bukannya memohon. Apa sahaja keputusan nanti, pada akhirnya saya akan kembali kepada industri.

“Buat masa ini saya masih lagi menjalankan tanggungjawab seperti biasa dan akan buat yang terbaik selagi amanah itu diberikan,” jelasnya.

Ahmad Idham telah dilantik sebagai CEO Finas pada 14 Mac 2019 dan pelantikan tersebut dibuat bagi tempoh dua tahun. – KopiPlanet.com

Kredit Foto: Instagram Ahmad Idham

Sah! Ahmad Idham Kini Telah Dilantik Ketua Pegawai Eksekutif Finas

Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (KKMM) hari ini mengumumkan penerbit Ahmad Idham Ahmad Nazri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Menterinya, Gobind Singh Deo Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kementerian tersebut berkata, Ahmad Idham dilantik untuk jawatan tersebut bagi tempoh selama dua tahun bermula 11 Mac 2019.

“Pelantikan ini merupakan keputusan Lembaga berdasarkan peruntukan dalam Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 bagi menggantikan pemangku Shakib Ahmad Shakir yang menjalankan tugas selama empat bulan.

“KKMM mengucapkan terima kasih kepada Shakib untuk perkhidmatan beliau dalam menjalankan tugas sebagai pemangku jawatan tersebut,” jelasnya.

Menurut beliau, pihak kementerian berharap Ketua Pegawai Eksekutif yang baharu ini akan berkhidmat untuk meningkatkan usaha-usaha Finas bagi membangunkan industri.

“Saya juga berharap agar ahli-ahli lembaga Finas akan memberikan kerjasama yang penuh kepada Ahmad Idham dalam melaksanakan pembaharuan berdasarkan hala tuju kerajaan,” ujarnya.

Untuk rekod, Ahmad Idham yang memegang Ijazah Sarjana Muda Perakaunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan mempunyai kepakaran serta pengalaman di dalam industri kreatif selama lebih 25 tahun, selain pernah mencatat rekod dan menerima pelbagai anugerah dalam dan luar negara. – KopiPlanet.com

Ahmad Idham Berang Tong Sampah Letak Depan Sekolah

Penerbit dan pengarah Ahmad Idham meluahkan kemarahan dan rasa kesalnya berhubung perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab meletakkan tong sampah di hadapan sekolah pendidikan khas miliknya.

Ahmad Idham berkata, perbuatan tersebut ternyata sudah melampaui batas dan langsung tidak masuk akal dengan keadaan yang berbau busuk.

“Meletak tong sampah sebegini di hadapan sekolah pendidikan khas saya. Dah lah baunya amat busuk dan berisiko pula pada hygiene untuk anak-anak istimewa saya.

“Sekali lagi saya memohon pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) @pjcitycouncil dapat mengambil tindakan kepada pengusaha sampah ini,” luahnya menerusi laman sosial Instagram miliknya.

Penerbit itu berkata, dia meminta supaya pihak MBPJ mneghantar pegawai mereka untuk melihat dan menghidu sendiri bau di tempat tersebut yang terletak di Kota Damansara Science Park.

“Ini sudah kali ketiga saya laporkan. Tak taulah nak kena cakap berapa kali lagi baru diambil tindakan.

“Apa pun kasihankanlah anak-anak istimewa ini yang terpaksa berdepan dengan pencemaran udara dan bau busuk ini yang akan memberi risiko kesihatan kepada mereka,” jelasnya. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Instagram Ahmad Idham

Qhaliq Tangguh Tayangan, Ahmad Idham Gesa SWT Disiasat

Pengedar filem Qhaliq, Ahmad Idham mendakwa terdapat konspirasi dalaman melibatkan Skim Wajib Tayang (SWT) dan meminta satu jawatankuasa bebas ditubuhkan bagi menyiasat perkara tersebut.

Dakwaan itu disusuli selepas filem edaran syarikatnya, AIFA Motion Pictures terpaksa mengambil keputusan menarik kembali tarikh tayangan Qhaliq yang sepatutnya mula ditayangkan hari ini.

Menurut Ahmad Idham, keputusan menarik tayangan itu dibuat kerana enggan bersaing dengan satu lagi filem tempatan, Dukun yang secara tiba-tiba turut mendapat tarikh tayangan yang sama baru-baru ini.

“Saya percaya ada konspirasi dalaman yang terlibat dalam isu ini di kalangan orang-orang dalam Skim Wajib Tayang.

“Susulan itu saya menggesa mana-mana pihak yang bertanggungjawab seperti Finas untuk menubuhkan satu jawatankuasa bebas agar menyiasat perkara ini.

“Biar panel penilai yang adili perkara ini kalau saya salah. Tapi jangan terkejut kalau apa yang saya cakap ini adalah betul,” kata Ahmad Idham kepada KopiPlanet.com di sidang media yang diadakan di ibu kota, hari ini.

Selain Idham turut hadir pada sidang media itu ialah penerbit eksekutif Qhaliq, Hafiz Fauzi dan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Khirudin Drahman @ Husaini.

Ahmad Idham menjelaskan pihaknya tidak mempunyai masalah untuk menangguhkan tayangan Qhaliq sekiranya memang ada filem tempatan lain yang ingin masuk pada tarikh yang sama namun sedikit kesal apabila mereka mendapat tahu mengenai perkara itu pada saat akhir.

“Kami menangguhkan tayangan bukan sebab takut bersaing. Kalau produser Dukun telefon kami cakap nak masuk 5 April, kami tetap akan tarik diri cumanya tak perlu buat mengejut macam ini. Bukan satu budaya untuk langgar filem orang macam ini,” jelasnya lagi.

Susulan itu, filem Qhaliq dijangka akan menemui penonton selewat-lewatnya pada Aidilfitri ini.

“Jika diikutkan selepas menarik keluar Qhaliq, kami perlu menunggu enam bulan sebelum ia boleh disenaraikan untuk tayangan.

“Tapi kami akan berbincang dengan Finas bagi mendapat kelonggaran memandangkan keputusan kami menarik diri kerana ingin beri laluan kepada Dukun.

“Kami menyasarkan pada Aidilfitri tetapi kalau ada slot kosong pada minggu ketiga atau terakhir bulan April ini kami harap Finas dapat beri kelonggaran itu untuk filem ini,” katanya.

Qhaliq diterajui barisan pelakon seperti Hairul Azreen, Risteena Munim,
Aliff Yasraf, Noralbaniah dan Azza Elite. – KopiPlanet.com

Kepincangan SWT, Ahmad Idham Mahu Lapor Kepada SPRM

Penerbit dan pengarah, Ahmad Idham Ahmad Nadzri akan mengumpulkan segala maklumat berhubung kepincangan dalam Skim Syarat Wajib Tayang (SWT) sebelum melaporkan perkara itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurutnya, badan khas yang ditubuhkan kerajaan untuk membantu industri filem tempatan wajar dipuji, namun dia melihat dari segi pelaksanaan, SWT gagal memainkan peranan mereka untuk meneruskan nafas filem-filem tempatan di pawagam seluruh negara.

“Terus-terang saya kecewa dengan pelaksanaan dari pihak Wajib Tayang. Saya bukan kecewa dengan penubuhannya, sebaliknya saya berterima kasih dengan kerajaan kerana mewujudkan skim itu untuk melindungi industri filem tempatan.

“Yang saya tidak berpuas hati di sini ialah cara pelaksaan individu-individu yang terlibat dalam skim tersebut. Mereka meletakkan syarat hanya benarkan 20 pawagam sahaja dibenarkan tayang filem tempatan. adakah perkara itu memperjuangkan agenda kerajaan yang mahu membantu perjalanan industri filem tempatan?

“Mereka (jawatankuasa Wajib Tayang) tiba-tiba kata sekarang hanya melihat filem besar dan filem kecil. Bagaimana mereka meletakkan syarat-syarat itu tanpa pengetahuan penerbit. Mereka tiada usaha untuk mengadakan pertemuan dengan semua penerbit filem untuk memberitahu hal-hal penting seperti itu. Itu yang saya kecewa dengan pelaksanaan tersebut. Saya harap FINAS akan bangkit dan melihat isu ini secara serius,” kata.

Ahmad Idham berkata demikian kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada malam gala filem Hantu Wangan di MM2 Cineplexes, Damansara semalam.

Hantu Wangan yang diarahkan Ahmad Idham dibintangi Achey, Risteena Musnim, Cat Farish, Syanie Aida, Nor Albaniah dan Ruminah Sidek akan mula ditayangkan di 43 pawagam seluruh negara bermula 22 Mac ini.

Ahmad Idham turut mempersoalkan jumlah pawagam yang diperolehi untuk tayangan filem terbaharunya itu, yang mana dia perlu membuat sebanyak tiga kali rayuan bagi tujuan itu.

“Bayangkan saya ibarat mengemis di negara sendiri. Mula-mula saya minta 40 pawagam sahaja, saya dah jadi sehabis realistik dah ni, tetapi mereka hanya bagi 25 pawagam sahaja pada ketika itu.

“Saya sampai terpaksa buat rayuan dan selepas melalui sampai tiga kali peringkat rayuan barulah saya boleh dapat 43 pawagam. Itu pun sudah cukup okey bagi saya.

“Kalau ikutkan di Malaysia kita mempunyai 150 panggung wayang, tetapi untuk filem saya, satu pertiga daripada jumlah pawagam itu pun tak lepas. Macam mana nak tolong industri filem tempatan macam ini, matilah kami sebagai penerbit kalau benda ini masih lagi berterusan selepas ini,” tegasnya. – KopiPlanet.com