• FOLLOW US

Ahmad Idham Ditekan Pihak Tertentu Untuk Berhenti Jadi CEO Finas?

“Memang betul CEO minta tamatkan kontrak awal, tetapi selepas beliau ditekan daripada pihak tertentu untuk berhenti,” dedah sumber daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Pendedahan daripada sumber itu dibuat selepas Finas mengeluarkan satu kenyataan media mengenai tindakan penamatan kontrak perkhidmatan oleh Ketua Pegawai Operasi (CEO) Finas, Ahmad Idham Ahmad Nadzri hari ini.

Menurut sumber sama, sidang media yang bakal diadakan bermula pukul 2.00 petang esok oleh beberapa wakil persatuan, antaranya Profima dan Seniman adalah untuk mendesak Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) memperincikan semula keputusan CEO yang disifatkan tidak adil.

“Buat pertama kali dalam sejarah industri hiburan tempatan, hampir semua persatuan hiburan mahu ‘mendesak’ menteri mendengar suara mereka.

“Mereka mahu menteri mendengar suara industri, bukan dari pihak ketiga yang pastinya mempunyai agenda tersendiri,” kata sumber.

Ahmad Idham diumumkan menggalas jawatan CEO Finas pada 10 Mac lalu dan sepatutnya tamat kontrak pada 10 Mac 2021.

Sumber turut mendakwa, wujud pihak tertentu telah memanipulasi pemikiran menteri selain melakukan provokasi untuk mengeluarkan CEO dari kedudukan itu.

“Kenapa menteri tidak selidik betul-betul sebelum bersetuju dengan keputusan menurunkan CEO? Selama CEO berada di kerusi itu, telah banyak perubahan positif yang berlaku dalam tempoh tiga bulan,” kata sumber.

Malah dalam tempoh itu, kebanyakan anak seni mendakwa sangat berpuas hati dengan gerak kerja CEO yang mengambil kira kebajikan artis dan industri hiburan tempatan.

Menurut sumber itu lagi, dakwaan mengatakan CEO tidak ‘perform’ yang disebarkan pihak tertentu adalah alasan tanpa bukti yang kukuh. – KopiPlanet.com

Seniman Gesa KKMM Tubuh Jawatankuasa Khas Siasat Isu Dalaman Finas

Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Persatuan Animasi Malaysia mencadangkan satu badan bebas terdiri daripada wakil persatuan dan pakar perundangan dilantik sebagai ahli panel jawatankuasa ditubuhkan segera.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, ia bertujuan bagi menyediakan laporan kepada pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) berkaitan isu yang melibatkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas).

“Situasi ini tidak pernah berlaku di Finas dan ini merupakan satu perkara yang serius berlaku kepada agensi kerajaan yang menjaga hal ehwal industri kandungan kreatif tempatan.

“Sehubungan itu, pihak Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia, Seniman dan Persatuan Animasi Malaysia memohon penjelasan KKMM, apakah sebenarnya yang telah berlaku kerana ia pasti menjejaskan nama baik KKMM apabila seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) direhatkan, seolah-0lah ada sesuatu yang tidak kena.

Pergolakan dalaman Finas berlaku apabila Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ahmad Idham dilaporkan telah direhatkan daripada menjalankan tugas-tugasnya bermula 4 Disember lalu dan jawatannya kini dipangku Subaidah Md Top yang sebelum ini merupakan timbalannya.

“Kami juga mahu KKMM menyelesaikan kemelut dalaman antara CEO dan Pengerusi Finas (Datuk Hans Isaac) serta melihatkan kembali komposisi Ahli Lembaga Pengarah Finas yang sepatutnya mempunyai pengalaman dan mampu memberikan nasihat serta memainkan peranan yang berkesan dalam memastikan Finas berada di landasan yang betul dalam membantu memajukan industri kandungan kreatif tempatan,” tulis kenyataan tersebut.

Idham dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Finas pada 14 Mac lalu manakala Datuk Hans Isaac pula memegang jawatan Pengerusi Finas bermula pada 10 April lalu. – KopiPlanet.com

“Tunggu Sahaja Kenyataan Rasmi Daripada Finas” – Ahmad Idham

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Ahmad Idham Ahmad Nadzri enggan mengulas mengenai status kedudukannya di agensi berkenaan.

Ahmad Idhma berkata, buat masa ini dia tidak boleh membuat sebarang kenyataan selagi tiada kenyataan rasmi yang daripada Finas atau Menteri Menteri Komunikasi dan Multimedia.

“Rasanya isu saya ini lebih baik diserahkan kepada pihak kementerian dan ahli perbadanan sama ada mereka akan membuat kenyataan rasmi.

“Selagi tiada apa-apa pengumuman daripada mereka, saya tidak boleh berkata apa-apa. Tentang spekulasi tu, terpulanglah kepada orang yang nak cakap,” ujarnya.

Ahmad Idham berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai khabar angin yang mengatakan bahawa beliau telah dinasihatkan untuk bercuti daripada jawatannya sebagai CEO Finas.

Menurutnya, dia tidak kisah tentang sebarang keputusan yang akan dibuat memandangkan tujuannya menerima jawatan berkenaan sebelum ini adalah mahu membantu industri.

“Untuk jawatan ini juga saya telah ditawarkan dan bukannya memohon. Apa sahaja keputusan nanti, pada akhirnya saya akan kembali kepada industri.

“Buat masa ini saya masih lagi menjalankan tanggungjawab seperti biasa dan akan buat yang terbaik selagi amanah itu diberikan,” jelasnya.

Ahmad Idham telah dilantik sebagai CEO Finas pada 14 Mac 2019 dan pelantikan tersebut dibuat bagi tempoh dua tahun. – KopiPlanet.com

Kredit Foto: Instagram Ahmad Idham

“Bila Kita Buat Benda Bagus, Tiada Yang Berterima Kasih” – Hans Isaac

Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Datuk Hans Isaac menyatakan dia mampu mengatasi segala tekanan dan kritikan yang dilemparkan terhadapnya semenjak dilantik tujuh bulan lalu.

Hans berkata, sepanjang memegang jawatan tersebut dia sudah lali dengan kritikan, namun berharap orang dalam industri memberikan sokongan agar pihaknya dapat melakukan kerja dengan sebaik mungkin.

“Setiap hari kami (Finas) ambli langkah untuk membantu industri. Kami bekerja tujuh hari seminggu, takkan kami nak hebah-hebahkan pada semua orang. Bila kita buat benda bagus, tiada orang nak berterima kasih dan mereka diam sahaja.

“Bila kita buat salah, pantas orang nak kritik. Dalam industri ini, kita kena ‘trial and error’. Kita kena mencuba, kadang-kadang jadi, kadang-kadang sebaliknya. Itu saya faham dan disebabkan itu saya berani pegang jawatan ini sebab yakin boleh membantu. Setakat ini memang saya boleh ‘handle’ segala tekanan yang diberikan kepada saya.

“Saya cuma nak bertanya, ada tak orang dalam industri yang berterima kasih terhadap kami ini yang dah buat kerja. Sepanjang tujuh bulan dalam Finas, tak pernah lagi ada orang industri yang datang berjumpa saya dan ucapkan terima kasih. Sedangkan apabila waktu nak kritik, laju sahaja mereka. Pesanan saya untuk orang industri, bantu kami untuk bantu anda,” katanya.

Hans ditemui pada majlis pelancaran program Stand Up Comedy Otai yang berlangsung di The Love, Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur semalam.

Nama Hans baru-baru ini menjadi bualan hangat apabila pihaknya mengeluarkan beberapa saranan agar penerbit dilarang menggunakan pelakon muda disolek untuk watak tua bagi memberi peluang kepada pelakon veteran.

Mengulas mengenai perkara itu, Hans berkata pihaknya hanya memberikan saranan, namun semua keputusan adalah terpulang kepada pihak stesen penyiar dan penerbit.

“Saya tahu Finas tiada ada hak untuk perkara itu kerana ia adalah urusan di antara stesen penyiar dengan pihak penerbit. Kami hanya beri saranan sebab sebelum ini menerusi pertemuan dengan pelakon-pelakon veteran, kami ada beri cadangan untuk pihak penerbit berikan beberapa peratus slot untuk pelakon-pelakon senior ini dalam drama-drama arahan mereka untuk tempoh setahun. Dalam dua peratus macam itu sahaja saranan kami, itu pun orang nak persoalkan.

“Bila saya beri saranan sebegitu, penerbit ‘serang’ saya, tetapi bila stesen penyiar cakap mereka bersetuju dengan saranan kami, mereka (penerbit) diam sebab mereka ada kontrak dengan stesen penyiar. Kalau Finas, mereka akan bantai.

“Kami cuba untuk berikan saranan dan cadangan untuk mencuba benda-benda berbeza untuk tahun hadapan. Bagi peluang untuk kita cuba benda yang lain sebab setiap tahun selama 27 tahun saya dalam industri, struktur Finas sama sejak dahulu, jadi niat kami hanya untuk cuba benda-benda yang lain,” ujarnya.

Jelasnya, dia berharap orang dalam industri memberi peluang kepada pengurusan Finas untuk mencuba benda-benda baharu yang luar daripada kebiasaan untuk menukar hala tuju industri demi kebaikan bersama. – KopiPlanet.com

“Ada Kebaikan Dan Kekurangan Jika Ambil Pelakon Veteran” – Rafiena

Pemilik rumah produksi DarkWave Pictures, Datuk Rafiena Ezanee Ramli menyambut baik saranan yang diperkenalkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) untuk tidak membenarkan pelakon muda disolek memegang watak orang tua dalam drama dan telefilem.

Bagaimanapun, Rafiena menyatakan bahawa ia melihat peraturan itu juga mempunyai kebaikan dan kekurangannya sendiri terhadap sesuatu karya tersebut.

“Sebagai seorang penerbit saya faham sebab kalau pelakon muda dah ambil tempat pelakon veteran, kesian pula pada mereka (pelakon senior). Sebenarnya perkara ini ada kebaikan dan kekurangannya jika ia dilaksanakan.

“Misalnya, apabila dia dah bayangkan pelakon itu waktu muda sebegitu dan sudah pastinya bila watak dia dah tua, saya tak nak wajah itu lari jauh daripada wajah mudanya kerana penonton kadang-kadang bukan tengok cerita itu dari awal. Kalau kita tukar kepada pelakon veteran apabila watak dia dah tua, saya risau penonton keliru pula nanti.

“Disebabkan itu dalam setiap drama yang diterbitkan, saya akan tetap kekalkan konsep campuran pelakon baharu dan lama. Saya tidak peduli kalau ada pelakon baharu yang naik disebabkan pengikut media sosial kerana apa yang saya cari adalah pelakon yang betul-betul berbakat serta boleh berlakon,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada KopiPlanet.com pada majlis tayangan khas drama Syurgaku Tak Sempurna 2 yang berlangsung di TGV KLCC, Kuala Lumpur semalam.

Semalam, Pengerusi FINAS iaitu Datuk Hans Isaac mengumumkan syarat baharu itu dikenakan bagi menjaga hak dan kebajikan artis veteran.

Menurut Rafiena, dia sentiasa memberi ruang dan peluang kepada pelakon senior, malah memberikan karakter yang cukup berat dan seiring dengan watak hero dan heroin menerusi drama yang diterbitkan syarikat produksinya miliknya.

“Pelakon-pelakon baharu ini perlu dibantu dengan barisan pelakon lama yang berbakat dan hebat supaya cerita itu tidak ‘flat’ (mendatar). Katalah saya letak pelakon baharu kacak macam Tom Cruise sekalipun, tetapi kalau jalan cerita mendatar sahaja, siapa yang nak tengok dan disebabkan itu saya sering bagi watak yang cukup kuat untuk pelakon-pelakon senior ini untuk membantu perkembangan sesebuah cerita itu.

“Pendapat saya, ada cerita yang memang memerlukan pelakon-pelakon muda ini dimekapkan jadi tua, tetapi ia hanya sesuai kalau kita nak tunjukkan mereka tua dalam tujuh atau lapan tahun akan datang. Kalau dah lebih 20 tahun selepas itu, memang tidak sesuailah dan harus guna khidmat pelakon senior.

“Yang paling penting bagi saya, setiap penerbit perlu tampil dengan jalan cerita yang kuat serta barisan pelakon yang memang boleh berlakon agar sesuatu karya itu bermutu dan diterima ramai,” ujarnya lagi.

Sementara itu, drama Syurgaku Tak Sempurna 2 yang merupakan sekuel Syurgaku Tak Sempurna kini sudah memasuki episod ke-20 di saluran Unifi TV 116.

Ia dibintangi Raja Ilya, Shah Iskandar, Haliza Misbun, Datuk Seri Eizlan Yusof, Liza Abdullah, Zaidi Omar, Arja Lee dan Zarina Zainordin. – KopiPlanet.com

Akhirnya… Hans Isaac Dilantik Sebagai Pengerusi Finas

Pelakon, penerbit dan pengarah filem, Datuk Gerald Hans Isaac dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) bagi tempoh dua tahun berkuat kuasa 8 April lalu.

Pelantikan itu diumumkan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo menerusi satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini

“Beliau (Hans Isaac) mempunyai pengalaman luas dalam bidang perfileman. Beliau telah menerima pelbagai anugerah dalam industri perfileman tempatan,” kata Gobind.

Hans merupakan Pengarah Urusan Social 360 Sdn Bhd, sebuah syarikat yang terlibat dalam bidang keselamatan serta insurans dan pernah menjadi anggota Lembaga Penasihat Finas serta anggota lembaga Persatuan Penerbit Filem Malaysia pada 2012.

Selebriti berusia 48 tahun itu berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dari Institute of Commerce, Singapura dan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Hotel dari Kolej Stanford, Malaysia.

Gobind berkata, pelantikan Hans Isaac berdasarkan peruntukan dalam Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 bagi menggantikan Datuk Samsuni Mohd Nor yang menjalankan tugas sebagai pemangku Pengerusi Finas selama lebih empat bulan yang lalu.

“Kementerian berharap pengerusi yang baharu ini akan berkhidmat untuk meningkatkan usaha-usaha Finas bagi membangunkan industri ini,” kata Gobind.

Beliau juga berharap anggota lembaga Finas akan memberikan kerjasama yang penuh kepada pengerusi baharu dalam melaksanakan pembaharuan berdasarkan hala tuju kerajaan. – KopiPlanet.com

“Tiada Perbincangan Dibuat Bersama Pihak Finas” – Ahmad Idham

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Ahmad Idham Ahmad Nadzri menegaskan tiada perbincangan dibuat dan pihak Finas tidak pernah diberitahu mengenai kemunculan pasangan pelakon Fattah Amin dan Fazura semasa menyampaikan trofi Anugerah Khas Juri pada Festival Filem Malaysia ke-30 (FFM30) yang berlangsung baru-baru ini.

Ahmad Idham berkata, dia sendiri sudah membuat pemerikasaan dengan jawatan kuasa Finas dan FFM30 berhubung isu yang timbul itu.

“Saya sudah memeriksa dengan jawatan kuasa Finas dan FFM30 dan didapati tiada persetujuan mengenai Fattah dan Fazura naik bersama-sama untuk menyampaikan anugerah.

“Malah, saya juga difahamkan ada beberapa penggiat seni yang menyatakan rasa tidak bersetuju dengan tindakan tersebut kerana ia seolah-olah tidak menghormati agenda majlis nasional seperti ini,” kata Ahmad Idham.

Tegasnya lagi, kesemua penyampai pada malam itu juga adalah mereka yang sudah pun pernah dinobatkan sebagai pemenang menerusi pelbagai kategori FFM sebelum ini.

Sehubungan itu, Ahmad Idham meminta pihak produksi memberi surat tunjuk sebab serta bertanggung jawab ke atas tindakan yang disifatkan tidak wajar berlaku dalam sejarah FFM.

“Finas merupakan pihak yang membayar kos produksi pada malam itu. Lagipun ini bukan majlis anugerah sekolah menengah yang boleh diubah sesuka hati,” tegas beliau.

Dalam pada itu, beliau berharap agar pihak Datuk Hans Isaac dan Fazura tidak perlu bersengketa hinggalah laporan lengkap diterima oleh pihak Finas. – KopiPlanet.com

Sah! Ahmad Idham Kini Telah Dilantik Ketua Pegawai Eksekutif Finas

Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (KKMM) hari ini mengumumkan penerbit Ahmad Idham Ahmad Nazri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Menterinya, Gobind Singh Deo Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kementerian tersebut berkata, Ahmad Idham dilantik untuk jawatan tersebut bagi tempoh selama dua tahun bermula 11 Mac 2019.

“Pelantikan ini merupakan keputusan Lembaga berdasarkan peruntukan dalam Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 bagi menggantikan pemangku Shakib Ahmad Shakir yang menjalankan tugas selama empat bulan.

“KKMM mengucapkan terima kasih kepada Shakib untuk perkhidmatan beliau dalam menjalankan tugas sebagai pemangku jawatan tersebut,” jelasnya.

Menurut beliau, pihak kementerian berharap Ketua Pegawai Eksekutif yang baharu ini akan berkhidmat untuk meningkatkan usaha-usaha Finas bagi membangunkan industri.

“Saya juga berharap agar ahli-ahli lembaga Finas akan memberikan kerjasama yang penuh kepada Ahmad Idham dalam melaksanakan pembaharuan berdasarkan hala tuju kerajaan,” ujarnya.

Untuk rekod, Ahmad Idham yang memegang Ijazah Sarjana Muda Perakaunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan mempunyai kepakaran serta pengalaman di dalam industri kreatif selama lebih 25 tahun, selain pernah mencatat rekod dan menerima pelbagai anugerah dalam dan luar negara. – KopiPlanet.com

Bront Palarae, Syafiq Yusof Dilantik Sebagai Panel Penasihat Finas

Pelakon Bront Palarae dan pengarah Syafiq Yusof antara yang telah dilantik sebagai panel penasihat Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Media (KKMM), pelantikan tersebut dibuat berdasarkan pengalaman dalam industri perfileman.

Selain Bront dan Syafiq, turut dilantik sebagai panel penasihat adalah Ku Muhamad Haris Ku Sulong, Mohamed Harun Abdul Rahman, Wee Meng Hee, Nadira Ilana, Juhaidah Joemin, Anna Har, Adrian Teh, Mohamad Ghazali Jeman dan Shanijey Kumar Perumal.

Menerusi kenyataan yang sama, turut dinyatakan Pemangku Ketua Pengarah Finas dipegang oleh Shakib Ahmad Shakir, manakala Fairul Azida Shahabudin selaku Pemangku Timbalan Ketua Pengarah Finas.

Bagi jawatan Pengerusi Finas pula, Setiausaha Bahagian Kanan (Pengurusan) KKMM, Datuk Samsuni Mohd. Nor diberi tanggungjawab berkenaan dan seorang penasihat undang-undang, Affendy Ali Dally sebagai Timbalan Pengerusi.

Selain itu, turut diumumkan perlantikan ahli lembaga Finas iaitu, Rashid Karim, Hasnul Hadi Samsudin, Onn Norshal Hamzah, Mohan Rao, Salwah Shukor dan Andrew Tai.

Lembaga baharu berkenaan terdiri daripada kalangan individu yang berpengalaman luas dan berpengetahuan dalam bidang perfileman, karyawan, perakaunan dan perundangan. – KopiPlanet.com

“Kalau Diberi Peluang, Saya Akan Ubah Semua Dasar” – Hans Isaac

Penerbit dan pelakon Datuk Hans Isaac mengakui sudah bersedia sekiranya diberi tanggungjawab menggalas jawatan sebagai Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Mengakui ada menghadiri sesi temuduga untuk jawatan berkenaan bersama Menteri Komunikasi Dan Multimedia pada bulan lalu, Hans enggan mengulas sama
ada dirinya terpilih atau tidak.

“Kalau saya dipilih untuk menggalas jawatan ini, perkara utama yang akan saya lakukan adalah mengubah keseluruhan dasar FINAS. Mungkin ada orang industri yang tidak akan sukakan saya nanti.

“Misalnya, paling penting adalah mengenai kebajikan anak seni dan artis veteran. Mengenai penukaran semua dasar ini, saya lakukan adalah berdasarkan pengalaman dalam industri selama 25 tahun dengan pelbagai perkara yang telah saya lalui,” ujarnya sambil memberitahu telah membentangkan 15 manifesto kepada menteri sewaktu temu duga berkenaan.

Meluahkan dirinya pernah berasa kecewa dengan industri serta dikatakan tidak layak untuk jawatan tersebut kerana dikatakan pernah menggunakan dana FINAS untuk penerbitan teater muzikalnya, Hans menegaskan dia langsung tidak mengambil satu sen duit daripada perbadanan tersebut.

Ujar Hans, pihak peguamnya juga telah bertemu dengan penulis sebuah blog yang membuat dakwaan berkenaan dan percaya ia dilakukan oleh individu yang tidak senang dengan dirinya.

Dalam pada itu, ketika ditanya sama ada namanya sudah sah menjadi pilihan, Hans menyatakan semua pihak perlu menunggu kenyataan rasmi daripada Kementerian Komunikasi Dan Multimedia (KKMM).

“Saya akui memang nama saya antara yang telah disenarai pendek bersama beberapa calon lain.

“Bagaimanapun, semua kenyataan yang saya buat ini bukan bermakna jawatan itu sah milik saya. Sebaliknya, apa yang saya nyatakan ini adalah misalnya kalau saya dipilih,” jelasnya. – KopiPlanet.com