• FOLLOW US

Michael Ang Lega Tidak Perlu Sorok-Sorok Pergi Sembahyang Raya

Pengumuman pengarah Michael Ang mengenai kisahnya memeluk agama Islam sebelum bulan puasa lalu ternyata mendapat reaksi ramai pihak termasuk daripada peminat serta rakan selebriti dan rata-ratanya melahirkan kesyukuran di atas penghijrahannya yang sudah masuk tahun kedua pada tahun ini.

Bercerita lebih lanjut tentang sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini, Michael atau lebih senang disapa Mike berkata, sempena dengan kehadiran Aidilfitri kali ini dia akan melakukan rutin sama seperti tahun lepas, namun kali ini dia sudah tidak perlu menyorok untuk melakukan solat sunat hari raya.

“Tahun ini saya dah tak perlu sorok-sorok pergi sembahyang raya sebab tahun lepas saya pergi solat raya lepas semua jemaah dah balik dan kemudian saya akan berkunjung ke rumah ibu.

“Walaupun ibu saya beragama Buddha, dia ambil berat dengan keperluan saya. Malah, dia pun dah beli periuk khas untuk masak lauk saya. Kami akan beraya bersama-sama di Kuala Lumpur dan semua juadah raya akan disediakan dengan pertolongan pembantu rumah saya,” katanya.

Sementara itu, mengulas lanjut mengenai imejnya yang kini kelihatan semakin langsing, Mike menjelaskan ia adalah kesan daripada pembedahan penyakit gastrik yang dilakukannya pada November tahun lalu.

“Memang pembedahan tersebut telah menurunkan berat badan saya, tetapi saya buat bukan untuk tujuan kecantikan. Sebaliknya, saya lakukan ini atas nasihat doktor demi kesihatan saya.

“Ini penyakit gastrik yang saya alami lama-kelamaan akan hilang sekiranya saya tidak culas untuk makan ubat,” katanya. – KopiPlanet.com

Michael Ang Terharu Sokongan Yang Diterima Sejak Umum Peluk Islam

Pengarah Michael Ang terharu dengan sokongan yang diterima sejak mendedahkan dirinya sudah memeluk agama Islam setahun lalu.

Bercerita lanjut mengenai kisah penghijrahannya itu, Michael berkata dia masih dirinya yang dahulu, tiada apa yang mengubah prinsip hidupnya sebaliknya hanya agama anutannya sahaja yang berubah.

“Sebenarnya saya dah mula persoal tentang Tuhan sejak berusia 14 tahun lagi. Semua ajaran agama saya belajar dan kaji termasuk Al-Quran dan Bible. Satu hari itu saya mohon petunjuk tunjukkan saya siapa Tuhan yang sebenar yang saya panggil The One pada ketika itu dan akhirnya saya dapat mimpi sehinggakan membuatkan saya berhijrah.

“Walaupun sudah berhijrah, saya masih tetap Michael Ang yang dulu, prinsip kehidupan saya semua masih sama, cuma yang berubah Tuhan saya sudah ada nama iaitu Allah,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis berbuka puasa dan tayangan program raya Astro yang berlangsung di Hotel Majestic, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Michael atau lebih dikenali sebagai Mike baharu sahaja mengumumkan perkhabaran itu menerusi laman sosial Instagram baru-baru ini.

Rata-rata menyambut baik kedatangan Michael sebagai saudara sesama Islam malah entri pendedahannya itu turut mendapat tanda suka yang banyak iaitu hampir 300,000 daripada peminatnya.

Menurut Mike, dia terharu dengan sokongan yang diberikan peminat dan orang luar yang sentia memberikan kata-kata dorongan dan galakan kepadanya agar terus mendalami Islam.

“Saya berasa sangat gembira apabila ramai berikan kata-kata semangat untuk terus belajar tentang Islam. Mereka pesan tidak mengapa belajar perlahan-lahan bagi memantapkan lagi kefahaman saya.

“Setakat ini memang solat dalam bahasa Inggeris, cuma Al-Fatihah sahaja baca dalam bahasa Arab. Surah yang panjang-panjang saya baca dalam bahasa Inggeris. Daripada saya tersalah baca yang bahasa Arab, lebih baik saya baca dalam English sahaja.

“Saya juga cukup berterima kasih kepada semua pihak yang beri sokongan kepada saya. Bila jumpa di masjid, mereka semua tegur saya dan kata, “perlahan-lahan belajar”, mereka langsung tidak ‘judge’ saya, itu yang buat saya terharu,” ujarnya lagi.

Michael juga mengatakan dia mempunyai niat untuk mengerjakan ibadah umrah, namun dia hanya akan memikirkan untuk ke sana sekiranya dia sudah cukup yakin dengan bacaan dan kefahamannya mengenai ibadah tersebut.

“Saya memang ada niat nak kerjakan umrah, tetapi saya rasa bukan dalam masa terdekat sebab masih belum bersedia daripada segi bacaan dan kefahaman saya mengenai ibadah umrah.

“Saya hanya akan pergi apabila sudah betul-betul bersedia, saya pergi bukan sebab nak ambil gambar ke apa. Lagipun kalau pergi umrah saya tidak akan umumkan perkara itu sebab bagi saya tak perlu nak beritahu,” katanya. – KopiPlanet.com

Dari Cikgu Sekolah Kini Bergelar Pengasas Syarikat Cucian Industri Berat

Siapa menyangka daripada seorang cikgu sekolah swasta akhirnya individu ini telah berjaya mengalas tanggungjawab sebagai pengasas dan pengerusi eksekutif, syarikat pembekal bahan cucian untuk industri berat, Kazaza International Berhad (KIB).

Kamarul Zaman Zainan, 33, yang memiliki kelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan, Universiti Teknologi Mara berkongsikan kisahnya yang mana dia memasuki universiti bukan bertujuan untuk mencari pekerjaan, sebaliknya untuk mencari pekerja.

Bertitik tolak daripada itu, selepas berhenti kerja sebagai cikgu, pelbagai perniagaan yang diceburi Kamarul sebelum dia mula menceburkan diri dalam bidang pembekalan bahan cucian untuk industri berat sejak tujuh tahun lalu.

“Sebelum menceburi bidang perniagaan ini, saya terlebih dahulu berkhidmat sebagai guru ganti di sebuah sekolah swasta di Perak. Namun, sejak dulu lagi saya mempunyai visi tersendiri iaitu tujuan saya memasuki universiti bukan untuk bekerja di bawah orang sebaliknya saya lebih suka nak beri peluang pekerjaan kepada orang di luar sana.

“Bermacam-macam perniagaan saya buat sebelum mula serius dengan bisnes ini antaranya jual ‘top-up’ telefon dan berniaga di pasar malam, akhirnya Alhamdulilah saya sudah boleh membuka kilang KIB,” katanya.

Susulan kejayaan itu, dia kini berjaya menubuhkan kilang pengeluaran yang terletak di Semenyih, Selangor.

“Tahun ini merupakan tahun ketujuh kami beroperasi. Kazaza merupakan pembekal detergen dan bahan pencuci industri berat seperti mencuci pesawat, kapal selam, keretapi, stesen minyak dan kontena lori.

“Setakat ini kami eksport produk ke empat negara jiran iaitu Singapura, Brunei, Thailand dan Indonesia dan untuk sasaran tahun ini kami sasarkan lagi lima negara untuk kami tembusi pasaran seperti di Vietnam, Filipina, Kemboja, Jepun dan Australia,” katanya.

Bercakap mengenai persaingan, Kamarul tidak menafikan perkara itu namun dia percaya dengan produk pencuci yang dihasilkan syarikatnya yang mana ia sangat menjaga alam sekitar.

“Tidak dinafikan memang wujud persaingan dalam industri ini memandangkan bukan kami sahaja yang membekalkan produk cucian ini namun yang menjadikan produk kami mendapat perhatian daripada pelanggan adalah disebabkan bahan berkualiti premium yang terkandung dalam produk tersebut.

“Selain itu, produk kami adalah bebas soda, biodegradable yang mana bahan-bahannya tidak mencemarkan alam sekitar selain kami mendukung persekitaran hijau dan mesra alam,” ujarnya lagi.

Bercita-cita tinggi dan yakin mampu mencapainya, KIB tahun ini menyasarkan nilai jualan sebanyak RM10 juta secara bulanan. Mereka mengeluarkan produk 100 tan yang mana bersamaan dengan lima kontena sehari. – KopiPlanet.com

Mawi Belanja Tiket Wayang Tiada Tajuk RM1 Kepada Penonton Bertuah

Pelakon dan pengarah, Asmawi Ani atau Mawi mempunyai cara yang tersendiri bagi mempromosikan filem sulung arahannya, Tiada Tajuk yang bakal ditayangkan pada 4 April ini.

Menurut Mawi, dia sememangnya sudah lama menyimpan hasrat sekiranya filemnya itu ditayangkan kelak, dia ingin membelanjakan tiket wayang penonton bertuah yang mana mereka hanya perlu membayar sebanyak RM1 bagi satu tiket wayang.

“Saya memang sudah lama simpan impian dan berniat memberi balik kepada peminat-peminat yang telah menyokong saya selama ini. Sehubungan itu, saya ambil keputusan untuk belanja tiket wayang sebanyak RM1 kepada penonton bertuah.

“Mungkin saya akan pergi ke mana-mana pawagam secara mengejut dan dari situ saya akan belanja tiket wayang yang mana mereka hanya perlu bayar RM1 manakala harga selebihnya saya yang akan bayar,” katanya kepada KopiPlanet.com

Mawi ditemui pada malam gala tayangan filem Tiada Tajuk yang berlangsung di MM2 Cineplex, Damansara baru-baru ini.

Tiada Tajuk yang diterbitkan Mawi World Entertainment akan ditayangkan di 100 pawagam seluruh negara termasuk di Singapura dan Brunei.

Enggan berkongsikan kos penerbitan Tiada Tajuk, Mawi cuma meletakkan harapan agar penonton dapat melihat mesej serta pengajaran yang disellitkan menerusi karya bergenre komedi Islamik.

“Saya buat filem ini bukanlah untuk mengajar atau berdakwah sebaliknya kalau penonton dapat lihat mesej yang cuba disampaikan dan ia berkesan, Alhamdulillah.

“Saya juga tidak perli sesiapa dalam filem ini. Saya buat filem ini dengan tujuan untuk berkongsi apa yang saya sudah lalui sepanjang bergelar anak seni sejak 14 tahun lalu,” katanya.

Filem berdurasi satu setengah jam itu membariskan Joey Daud, Hazama, Along Cham, Ropie, Amira Othman, Kamarool Hj Yusof, Mawi Anas Tahir.

Tiada Tajuk yang mengisahkan perjalanan tiga pemuda iaitu Abadi, Rumi dan Kuswadi dalam mencapai impian mereka bergelar penyanyi. Dapatkah mereka merealisasikan impian itu? Sama-sama nantikan di pawagam pada 4 April ini! – KopiPlanet.com

Pengarah Dedah Barisan Penyanyi Mini Album OST Drama Nur 2

Pengarah drama Nur 2, Shahrulezad Mohameddin telah memperkenalkan barisan penyanyi dan komposer yang bakal memeriahkan lagu OST Nur 2 pada kali ini.

Menerusi laman Instagram, Shahrulezad telah memuat naik gambar barisan penyanyi iaitu Indah Ruhaila, Marsha Milan, Megat Mentor, Amylea dan komposer Roman bagi single terbaharu Nur 2 berjudul Tetap Kamu.

“Introduce guy. Barisan penyanyi yang akan memeriahkan OST utk Nur2 kali ini. Ada Megat Mentor, Indah Ruhaila, Marsha, Amylea dan Roman.

“Apa yang abang boleh katakan ada lima lagu baru yang dibuat khas untuk drama Nur 2 kali ni yang dihasilkan daripada air tangan Amylea Azizan dan Farouk Abdul Razak selaku komposer dan penulisnya,” ujar pengarah berkenaan.

Terdahulu, Amylea dan Kaer pernah bergandingan bersama dalam lagu OST Nur pada tahun lepas berjudul Tak Pernah Hilang.

“Pertama kali abam dengar kelima-lima lagu ni abam terus jatuh hati dan ‘goosebumps’. Hmmm…tak sabar nak kasik korang dengar sama. Just tunggu ajer kemunculan mini album OST Nur 2 ni guys,” tulisnya.

Drama Nur 2 bakal ditayangkan pada bulan Mac nanti dan masih mengekalkan barisan pelakon asalnya termasuk Amyra Rosli, Syafiq Kyle, Azhan Rani, Nor Khiriah, Datuk Jalaluddin Hassan, Raja Atiq dan Fatimah Abu Bakar. – KopiPlanet.com

“Saya Tidak Copy Paste, Ada Mesej Disampaikan”- Aziz M. Osman

Nampaknya penantian filem XX Ray III bakal berakhir apabila filem francais terbaharu itu akan mula ditayangkan bermula Khamis ini (24 Januari).

Menurut pengarah filem berkenaan, Aziz M. Osman, 57, beliau memaklumkan ingin membawa kelainan daripada kebiasaan filem-filem yang sedia ada dan mempunyai mesej tersediri yang ingin disampaikan menerusi XX Ray III.

“Saya tidak ‘copy paste’ (meniru filem antarabangsa) dan cerita ini saya cuba kaitkan dengan alam sekitar serta unsur sejarah negara kita.

“Ada mesej yang ingin disampaikan, misalnya jika berlaku perubahan cuaca pada alam sekitar, sudah pasti mendatangkan kesan buruk tersebut bakal terkena tempias kepada manusia.

“Selain itu, saya turut suntik elemen-elemen sejarah seperti penggunaan watak Hang Tuah dalam filem saya,” ujarnya kepada KopiPlanet.com.

Aziz M. Osman ditemui pada majlis Malam Gala dan Tayangan Perdana Filem XX Ray III yang berlangsung di MM Cineplexs, Damansara baru-baru ini.

Apabila menyentuh mengenai respond dari netizen pula yang berkemungkinan mempunyai pandangan tersendiri mengenai babak-babak yang tidak dapat diterima, beliau secara tenang mengambil contoh daripada filem P. Ramlee.

“Jika kita lihat, masa zaman filem P. Ramlee sendiri pun banyak mengetengahkan babak-babak yang di luar jangkaan kita semua.

“Sebagai contoh seperti filem Laksamana Do Re Mi sendiri pun ada menggunakan tikar terbang dan hal tersebut di luar jangkaan kita,” jelasnya.

Sementara itu, beliau turut mengulas berkenaan ekspektasi terhadap penggunaan CGI yang merupakan salah satu cabaran yang wujud semasa proses pembikinan filem ini, namun begitu beliau telah memandang perkara tersebut dari sudut positif.

Enggan mengumumkan bajet yang dikeluarkan bagi filem ini, Aziz secara ringkas mengatakan tidak mahu berharap terlalu tinggi kerana gusar meninggalkan impak buat dirinya sendiri di kemudian hari, jika apa yang diharapkan itu tidak mencapai sasaran.

Filem XX Ray III menampilkan gabungan pelakon lama dan baru seperti Izzue Islam, Nonny Nadirah, Adam John, Ardell Aryana, Dazrin Kamarudin, Ashraf Muslim, Saiful Apek, Datuk Rahim Razali, Datuk Jalaluddin Hassan serta Aziz M.Osman sendiri. – KopiPlanet.com

Artikel: NUR FATIN MARZUKI
Pelajar Praktikal UITM Puncak Perdana

Belum Ada Poster & Trailer, Mawi Pelik Filemnya Teruk Dikritik

Penyanyi dan pelakon, Asmawi Ani atau Mawi yang kini sudah menyandang gelaran sebagai pengarah menyatakan rasa kehairanannya terhadap sikap sesetengah netizen yang gemar mengkritik sesuatu naskhah sebelum menontonnya terlebih dahulu.

Filem sulung arahan Mawi yang ketika ini masih belum mempunyai tajuk itu dikecam baru-baru ini sebaik dia berkongsikan gambarnya semasa berada di set penggambaran di laman sosial Instagram miliknya.

“Pelik juga sebab filem ini masih belum ada poster, trailer dan masih belum lagi ditayangkan di pawagam, tetapi dah ada orang yang kritik dan kata tak best serta berkata bukan-bukan pasal filem ini.

“Saya harap lepas ini kalau nak kritik tengoklah poster dan trailernya terlebih dahulu atau pergi ke panggung dan tonton sebelum komen. Lepas itu, barulah nilai seikhlas-ikhlasnya tanpa ada sebarang rasa dengki atau busuk hati,” katanya ketika dihubungi KopiPlanet.com.

Walau bagaimanapun, Mawi turut melihat isu kecaman ini daripada sudut positif apabila ia secara tidak langsung dapat memberi publisiti kepada filem sulung arahannya itu.

“Saya ambil positif kecaman-kecaman yang diterima dan ini pun seperti membantu sebabnya filem ini sudah menjadi sebutan ramai, meskipun belum tayang lagi di pawagam.

“Apa-apa pun saya berterima kasih kepada segelintir yang mengecam serta mereka yang sentiasa menyokong perjalanan karier seni saya,” ujarnya lagi.

Filem berkenaan yang merupakan hasil terbitan syarikat produksinya, MW Entertainment Sdn. Bhd. dibarisi Hazama, Joey Daud, Along Cham, Kamarul Hj Yusoff dan Deen Maiden.

Ia mengisahkan tiga sahabat baik berasal dari kampung, dianggap sebagai kutu rayau yang mana bercita-cita untuk menjadi artis terkenal. Banyak dugaan yang mereka lalui sepanjang perjalanan meraih impian tersebut.

Persoalannya, adakah mereka berjaya untuk menjadi artis terkenal? Sama-sama nantikan filem berkenaan yang dijangka tayang di pawagam berdekatan anda pada April 2019. – KopiPlanet.com

Kredit foto: Instagram Mawi

Z. Lokman Jadikan P. Ramlee Inspirasi Hasilkan Filem Komedi

Pengarah Zulfakar Lokman Islamiddin atau lebih dikenali sebagai Z. Lokman, 73, yang bakal tampil dengan filem terbaharu arahannya, Awang Gerudi menjadikan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee sebagai inspirasi untuk menghasilkan filem komedi.

Z. Lokman berkata, dia menjadikan legenda Seniman Agung itu inspirasi buat dirinya memandangkan kejayaan allahyarham menghasilkan filem komedi yang mendapat sambutan penonton.

“Kebanyakan filem-filem komedi yang dihasilkan allahyarham mendapat tempat di hati penonton dan masih lagi bertahan sehingga sekarang.

“Jadi, itu yang memberikan keyakinan kepada diri saya untuk terus menghasilkan filem komedi, termasuk Awang Gerudi yang akan menemui penonton hujung tahun ini,” ujarnya kepada KopiPlanet.com.

Sebelum ini, pengarah berkenaan sememangnya dikenali ramai dengan menghasilkan filem komedi era 80-an dan 90-an seperti Awang Spanar, Bujang Selamat, Cikgu Romantik, Minah Manja dan Cikgu Selayang.

Ujarnya lagi, dia percaya bahawa filem bergenre komedi masih lagi mendapat tempat di hati peminat dan menjadi pilihan penonton tempatan.

Menurutnya, dia memilih genre itu kerana ia lebih menghiburkan, selain enggan memberatkan fikiran penonton dengan plot cerita yang terlalu kompleks.

“Saya memang buat filem yang boleh berikan hiburan kepada penonton. Tak mahu penonton terlalu memikirkan jalan cerita yang berat, sebaliknya nak mereka relaks bila menonton filem arahan saya.

“Iyalah, dah seharian penat bekerja takkan nak bebankan mereka dengan cerita-cerita berat pula. Biar mereka santai-santai sahaja tonton filem,” katanya kepada KopiPlanet.com.

Awang Gerudi yang merupakan filem ke-35 arahan Z. Lokman bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 27 Disember ini.

Filem genre ‘komedi adventure’ ini dibintangi Zoey Rahman, Ika Nabella, Aprena Manrose, Abon, Mustapha Kamal, Accapan dan Zarina Zainuddin.

Mengulas mengenai pemilihan Zoey sebagai pelakon utama filem itu, Z. Lokman percaya Zoey mampu digilap sebagai pelakon yang boleh memainkan watak komedi.

“Saya percaya dengan istilah setiap pelakon yang selalu berlakon watak serius atau aksi boleh dibentuk menjadi pelakon komedi jika mereka diberi peluang.

“Misalnya, Zoey saya tengok boleh bawa watak komedi dengan baik. Begitu juga dengan pelakon-pelakon lain yang sudah memberikan sepenuh komitmen untuk filem ini,” katanya lagi.

Filem terbitan KiraWang Sdn. Bhd ini mengisahkan tentang majikan Awang iaitu Tuan Tapa dan musuhnya, Tuan Amran berebutkan barangan berharga, gerudi emas.

Awang dan anak perempuan Tuan Tapa, Eda telah dihantar untuk menyiasat Tuan Amran di kilang miliknya bagi menjejaki gerudi emas yang dipercayai berada di tangan Tuan Amran.

Pelbagai konflik lucu tercetus sepanjang penggembaraan mereka mencari gerudi emas tersebut. Dapatkah mereka menemui gerudi emas yang dicari-cari itu? Sama-sama tunggu kemunculan Awang Gerudi di pawagam berhampiran anda. – KopiPlanet.com

 

Patung Miniatur Eksklusif Edisi Terhad Untuk Peminat Setia XX Ray lll

Bersempena dengan kemunculan filem terbaharu XX Ray III yang bakal menjengah pawagam bermula 24 Januari ini, pengarahnya, Aziz M.Osman mengambil inisiatif dengan mengeluarkan koleksi patung miniatur eksklusif watak utama XX Ray 3, Profesor Amir Hamzah.

Munurut pengarah berkenaan, miniatur yang hanya akan dikeluarkan terhad sebanyak 200 unit itu perlu ditempah terlebih dahulu menerusi laman Instagram Aziz dan akan diserahkan kepada para pembeli pada 9 Disember ini.

“Ini merupakan salah satu langkah promosi filem XX Ray III. Ini juga merupakan idea pasukan produksi saya selain untuk dijadikan ‘collectable items’ untuk peminat setia filem francais ini. Ia hanya dikeluarkan sebanyak 200 unit dan tempahan boleh dibuat menerusi laman Instagram saya.

“Kemudian, saya akan buat serahan kepada pembeli pada 9 Disember nanti bertempat di Amcorp Mall. Kami juga akan sertakan sekali sijil keaslian di atas pembelian figura aksi tersebut,” katanya ketika dihubungi KopiPlanet.com.

Figura aksi koleksi terhad ini dijual pada harga RM150 seunit manakala ‘mini bust’ (figura topi XX Ray) pula berharga RM179.90.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai sambutan terhadap penjualan barangan eksklusif tersebut, Aziz memberitahu ia mendapat sambutan yang sangat luar biasa.

“Setakat ini sudah lebih 50 unit terjual sejak ia mula diiklankan semalam. Benda ini memang ‘rare’ sebab kalau mereka boleh jual balik pada harga yang tinggi di kemudian hari,” ujarnya.

XX Ray III merupakan siri ketiga filem XX Ray yang pernah dikeluarkan pada 1992 dan XX Ray II (1995). Filem yang menggabungkan unsur komedi dan penggembaraan ini dibintangi Izzue Islam dan Nonny Nadirah sebagai teraju utama.

XX Ray 3 yang menelan belanja RM2.5 juta diterbitkan oleh syarikat milik Aziz sendiri iaitu Ace Motion Pictures Sdn Bhd. – KopiPlanet.com

Penerbit, Pengarah Polis Evo 2 Mohon Tonton Filem Dahulu

Penerbit dan pengarah filem Polis Evo 2 (PE2) memohon orang ramai agar terlebih dahulu menonton filem tersebut sebelum menjatuhkan hukum terhadap karya berkenaan.

Penerbit Eksekutif Astro Shaw, Datuk Khairul Anwar Saleh menjelaskan PE2 dihasilkan adalah kerana ingin memaparkan kesan-kesan buruk sekiranya terdapat puak pelampau agama yang mahu mengganggu gugat keamanan negara.

“Karakter dalam filem ini semua adalah rekaan semata-mata dan seperti sedia maklum Malaysia mempunyai pendirian yang sangat tegas iaitu tidak berkompromi dengan sebarang aktiviti pengganas. Filem ini hanya sebuah naskhah yang mahu menyampaikan kesan-kesan buruk sekiranya kita terlibat dalam aktiviti keganasan selain memaparkan nilai-nilai positif kemanusiaan yang perlu dipupuk oleh setiap insan.

“Bagi saya, kita harus menonton filem ini dahulu kerana apa yang dilihat menerusi trailer tidak cukup untuk menggambarkan keseluruhan jalan cerita filem ini,” katanya kepada KopiPlanet.com. ketika ditemui pada malam gala Polis Evo 2 yang berlangsung di MBO Starling Mall, Damansara semalam.

Perkara ini dibangkitkan berikutan terdapat gerakan daripada segelintir pihak yang mahu memboikot PE2 kerana mendakwa filem arahan Joel Seoh dan Andre Chiew itu seolah-olah menggambarkan Islam sebagai agama yang menggalakkan aktiviti keganasan.

Menurutnya lagi, PE2 bukan digarap untuk memberikan imej buruk terhadap orang Islam, sebaliknya bertujuan memberikan gambaran apa akibatnya jika seseorang mempergunakan agama bagi kepentingan dirinya sendiri.

Sementara itu, pengarahnya Joel Seoh berkata setiap orang ada pandangan tersendiri, namun dia berharap orang ramai menonton dahulu filem ini terlebih dahulu sebelum memberikan sebarang komen yang mungkin tersasar jauh daripada nilai dan pengajaran yang cuba diselitkan dalam PE2.

“Saya tak rasa filem ini perlu diboikot sebab setiap filem mesti ada nilai pemgajaran yang mahu disampaikan. Saya ada rasa sedikit terkilan apabila ramai yang dah salah anggap dengan filem ini. Filem ini bertujuan untuk memaparkan tugas-tugas mencabar yang dihadapi anggota polis. Itu yang saya mahu fokuskan, tetapi nampaknya orang lebih fokuskan kepada isu yang tidak sepatutnya (isu kumpulan pengganas).

“Jalan ceritanya digarap dengan sebaiknya untuk menaikkan imej pasukan beruniform polis yang sanggup berkorban apa sahaja demi menjaga keamanan dan keharmonian negara. Jadi, saya harap tonton dahulu filem ini agar tidak disalah anggap sebab filem ini memang mahu menggambarkan tanggungjawab polis itu sesuatu yang sangat besar. Bagaimanapun, itu bukan yang diketengahkan pula oleh segelintir pihak apabila dengan menonton trailer sahaja mereka sudah melabelkan filem ini sebagai sesuatu yang negatif,” jelasnya.

PE2 yang dibintangi Shaheizy Sam, Zizan Razak, Raline Shah, Hasnul Rahmat, Hairul Azreen, Riz Amin, Fir Rahman dan Jeff Catz bakal ditayangkan di pawagam seluruh negara bermula 22 November ini. Menelan kos keseluruhan sebanyak RM7 juta, PE2 turut akan ditayangkan di tiga buah negara jiran iaitu Indonesia, Singapura dan Brunei.

Untuk makluman, filem Polis Evo (2015) telah mencatatkan kutipan pecah panggung apabila berjaya meraih sebanyak RM18 juta sepanjang tayangannya. – KopiPlanet.com